Business Swedens Exportchefsindex (EMI) fortsatte uppåt andra kvartalet och steg med 4,5 enheter till 55,3. Mätningen indikerar bred optimism bland exportföretagen både i nuläget och framåt. ”Resultatet var överraskande starkt,” säger Lena Sellgren, chefekonom på Business Sweden.
Optimismen ökar bland exportföretagen. Det visar Business Swedens Exportchefsindex (Export Managers’ Index, EMI) som speglar stämningsläget bland svenska varu- och tjänsteexportörer. EMI steg med 4,5 enheter till 55,3 andra kvartalet, från 50,8 föregående kvartal.
– De geopolitiska spänningarna och konflikten i Mellanöstern har inte accelererat. Den kinesiska ekonomin stimuleras och inflationen fortsätter att falla tillbaka mot 2-procentsmålet. Dessa är några möjliga förklaringar till ett överraskande starkt Exportchefsindex andra kvartalet, förklarar Lena Sellgren, chefekonom på Business Sweden.
I princip samtliga delindex steg och ligger över 50-strecket vilket indikerar stark optimism både i nuläget och framåt. Endast index för synen på exportorderstockarna ligger under 50.
– Företagens syn på exportförsäljningen är särskilt positiv och vi ser att exportföretagen har en positiv syn på efterfrågan från samtliga regioner, konstaterar Lena Sellgren.
Ökningen i index för förväntad exportefterfrågan var särskilt påtaglig för Central- och Östeuropa där index ökade med 13,2 enheter till höga 63,1 andra kvartalet. Index för efterfrågan från Mellanöstern, Turkiet och Afrika ökade med 11,1 enheter till 52,8 och från Asien med 9,7 enheter till 59,1 under samma period.
– Om företagens förväntningar realiseras bådar det gott för exportutsikterna framöver, avslutar Lena Sellgren.
Få hela översikten över mätningens resultat här.
Nästa Exportchefsindex publiceras den 29 augusti 2024.
För ytterligare information, kontakta Business Swedens presstjänst:
press@business-sweden.se
Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.