Connect with us

Marknadsnyheter

Stark tillväxt på företagsmarknaden och i storstäderna

Published

on

• Fortsatt stark företagsmarknad
• Tillväxt inom nyutlåningen i storstadsregionerna
• Rekordstor efterfrågan på gröna obligationer

Danske Bank i Sverige fortsätter att växa på den svenska marknaden med ett inflöde av nya kunder både inom privat- och företagsmarknaden. Tillväxttakten har dock bromsat in framförallt på privatmarknaden. För första halvåret 2019 levererade Danske Bank i Sverige ett rörelseresultat före skatt på 2 451 Mkr vilket är 29 procent lägre än rörelseresultatet för samma period 2018. Resultatet påverkades negativt av periodens kostnader som ökade med 15 procent, främst drivet av åtgärder för utveckling och satsningar inom det regulatoriska området. Ökade kreditreserveringar för perioden kan till stor del hänföras till ett enskilt engagemang.

Banken fortsatte ta en god marknadsandel av nyutlåningen i storstadsregionerna. Trots en ökad konkurrens ökade utlåningsvolymen med 6 procent jämfört med samma period föregående år vilket framförallt var drivet av en fortsatt stark företagsmarknad. Inlåningsvolymen ökade med 2 procent jämfört med samma period föregående år och med 8 procent jämfört med föregående kvartal.

Bankens räntenetto för perioden minskade något jämfört med samma period förra året som en följd av pressade marginaler, detta trots god affärsaktivitet med högre utlåningsvolymer och inlåningsvolymer. Provisionsnettot minskade vilket främst kan relateras till ändrat produktutbud inom Markets. Låg volatilitet på finansmarknaderna ledde till att handelsintäkterna minskade med 23 procent i jämförelse med samma period 2018 och de totala intäkterna minskade med 5 procent jämfört med samma period 2018.

– Jag kan konstatera att det har varit en utmanande period där kostnader för åtgärder inom Anti Money Landuering-området i koncernen har påverkat resultatet negativt. Underliggande verksamhet, främst på företagssidan har gjort goda resultat och jag är övertygad om att vi är på rätt väg. Vår tillväxtstrategi ligger fast och vi ska fortsätta leverera värde till våra kunder i form av högkvalitativa tjänster och produkter. Som alltid har vi fokus på lönsam tillväxt med balanserade risker och vi tittar aktivt på nya samarbeten och partnerskap som kan gynna våra kunder, säger Berit Behring, vd Danske Bank Sverige.

Hög aktivitet på företagsmarknaden
Aktiviteten hos bankens företagskunder var hög under perioden. Det har varit ett positivt inflöde av nya kunder och efterfrågan på finansieringslösningar har varit hög. Faktorer som låga räntor, svagare krona i kombination med en gynnsam global konjunktur har underlättat särskilt för exportföretagen. Under perioden stärkte Danske Bank sin position ytterligare hos medelstora- och stora företag då flera företag valde banken som sin husbank som därmed gav banken mandat att genomföra deras strategiska transaktioner.

Marknaden för gröna obligationer nådde nya rekord
Hållbarhetstrenden bland investerare och företag har stärkts ytterligare vilket resulterat i att marknaden för gröna obligationer har slagit nya rekord. Under perioden har Danske Bank agerat rådgivare och arrangör i ett flertal tongivande transaktioner på marknaden, bland annat när SBAB i juni emitterade en så kallad grön senior non-preferred obligation om totalt SEK 3 miljarder samt när Kommuninvest utökade en tidigare utgiven grön obligation med SEK 3,5 miljarder. Med detta har Danske Bank stärkt och flyttat fram sin position på marknaden ytterligare.

Framgångar på den svenska fondmarknaden
Under periodens första fyra månader valde många kunder att investera i fonder som erbjuds av Danske Bank. Med en total marknadsandel på 2 procent av fondmarknaden fick bankens fondbolag 20 procent av det totala nettoinflödet i april.

Efterfrågan på smidiga digitala lösningar ökar
Ökad transparens i kombination med alltmer medvetna och kunniga kunder, teknikutveckling och ökad konkurrens innebär att affärsmodellerna kontinuerligt måste utvecklas. Bankens arbete med att digitalisera och effektivisera olika tjänster och produkter fortsätter därmed.

Bankens företagskunder som tidigare haft lösningen Business Online har fått full tillgång till bankens nya plattform District. På den nya plattformen kopplas all finansiell data ihop med analys och ger kunden en fullständig överblick av sina finanser. District har tagits emot väl och ambitionen framåt är att ansluta tredjepartsaktörer vilket gör tjänsten ännu mer komplett.

För att stötta unga nordiska sociala tech-bolag med rådgivning erbjuder banken sin plattform, + impact, som fyllde ett år i juni. Sedan lanseringen har mer än 360 bolag och närmare 670 rådgivare och experter anslutit sig till plattformen.

Under perioden lanserade banken sin nya sparrobot, June i Sverige. Med June kan bankens nuvarande och blivande kunder komma igång med ett sparande på ett enkelt sätt. Med ett mycket konkurrenskraftigt pris och har June sedan lanseringen väckt ett stort intresse.

Den digitala mötesformen, e-möte, fortsätter att vara populär bland bankens kunder. Nästan hälften av alla rådgivningsmöten som genomfördes under perioden med bankens privatkunder utgjordes av e-möten, ett effektivt och flexibelt sätt som kunderna uppskattar.

Danske Bank-koncernens finansiella resultat
I dag publicerade Danske Bank sitt finansiella resultat för första halvåret 2019. För ytterligare information, vänligen se www.danskebank.com/reports.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Berit Behring, vd, Danske Bank Sverige
070-522 04 06, berit.behring@danskebank.se

Anna Sundblad, presschef, Danske Bank Sverige
070-644 01 40, anna.sundblad@danskebank.se

 

Danske Bank är en nordisk bank med starka regionala rötter och relationer till övriga världen. I mer än 145 år har vi stöttat privatpersoner och företag att förverkliga deras ambitioner. Idag bistår vi privat- och företagskunder samt stora institutionella med traditionella banktjänster, vi erbjuder liv- och pensionslösningar, bolån, kapitalförvaltning, mäklarservice och leasingtjänster.

Vårt mål är att skapa ett långsiktigt värde för alla våra intressenter – kunder, investerare och för de samhällen som vi är en del av – och vår vision är att vara den mest tillförlitliga finansiella partnern genom att fatta viktiga ekonomiska beslut och göra vardagliga bankärenden enklare. 

Danske Bank har sitt huvudkontor i Köpenhamn och är börsnoterad på Nasdaq Köpenhamn.

www.danskebank.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.