Connect with us

Marknadsnyheter

STILRIDE pratar framtid för elektrifiering på Elmiamässan

Published

on

Under årets upplaga av Elmia Subcontractor kommer STILRIDE att prata om framtiden för elektrifierade fordon. I paneldiskussioner och egna framträdanden kommer VD Jonas Nyvang prata om hur elektrifieringen påverkar vår vardag i dag och vad som krävs för att vi ska ta nästa steg mot en fossilfri fordonsflotta.

STILRIDE deltar i tre olika spår under Elmia Subcontractor, med fokus på framtiden för elektrifierade fordon och en mer hållbar produktion. I linje med företagets syn på omvärlden i stort kommer diskussionen inte bara röra de elektriska fordonen i sig, utan även de allt högre hållbarhetskrav som måste ställas på såväl råvara som tillverkningsprocess.

– Den här mässan är ett utmärkt tillfälle för oss att kunna prata om vår helhetssyn på allt från materialval till tillverkning och användning. De stora samhällsfördelarna med elektrifieringen kommer inte märkas om vi inte tittar till hela kedjan av en produkts livscykel. Här kommer vår unika tillverkningsteknik STILFOLD in som en central del, säger Jonas Nyvang, medgrundare och VD på STILRIDE.

STILRIDE:s unika tillverkningsprocess STILFOLD gör det möjligt att spara in rejält på det totala klimatavtrycket vid olika typer av stålkonstruktioner. Genom en origamiliknande process används en robot för att vika och böja stålplåt till rätt form. Detta ger enklare och billigare transporter och en enklare produktion då antalet delar som behöver svetsas minimeras. Dessutom blir konstruktionen mer hållfast med mindre material, vilket spar råvara.

Under mässan medverkar STILRIDE vid följande talartillfällen:

Tisdag 15 november, 14.00-14.20, Stora scenen, Hall C
STILRIDE, future of green mobility
STILRIDE, pioneers of industrial origami, design & produce sustainable, electric vehicles by folding metal.
Jonas Nyvang, co-founder and CEO STILRIDE

Tisdag 15 november, 14.30-14.50, Stora scenen, Hall C
The future of electrified mobility
Panel discussion around the subject of ’The future of electrified mobility’. Including companies: X Shore (Boat), ElonRoad (Vehicle charging).
Jonas Nyvang, CEO Stilride
Anna Wieslander, Chief Operating Officer ELONROAD
Johannes Bhy, Director Marketing & Sales ELECTRO MOBILITY
Helena Fagraeus, X Shore

Tisdag 15 november, 16.00-16.15, Tech Arena, Hall D
Framtidens elektrifierade mobilitet
På Tech Arena visar vi upp några av de hetaste nyheterna när det gäller elektrifierad mobilitet. Gemensam nämnare för dessa är att företagen bakom produkterna använt sig av Dassaults programvaror för att designa och utveckla dem. Hör STILRIDE, ELONROAD och ELECRO MOBILITY berätta om deras produkter och deras arbete.
Dassault
Jonas Nyvang, Co-founder och CEO, STILRIDE
Anna Wieslander, Chief Operating Officer, ELONROAD
Johannes Bhy, Director Marketing & Sales, ELECTRO MOBILITY
Helena Fagraeus, Chief Sustainability and Strategy Office, XSHORE

Tisdag 15 november, 16.15-16.30, Tech Arena, Hall D
STILRIDE – Hur förändrar elektrisk mobilitet vår dagliga pendling?
STILRIDE, pionjärer inom industriell origami, designar och producerar hållbara, elektriska fordon genom att vika metall. Dessa första produkt, Sport Utility Scooter One, är vikt i rostfritt stål.
Jonas Nyvang, Co-founder och CEO, STILRIDE

Onsdag 16 november, 14.30-14.55, Innodex Arena, Hall D
STILFOLD: Industriell origami för att realisera den platta plåtens fulla potential
Skapad av STILRIDE som i samarbete med Polestar utvecklar världens första klimatneutrala bil.
Jonas Nyvang, STILRIDE AB

Jonas Nyvang
CEO
+46707663022
jonas@stilride.com

STILRIDE är ett svenskt teknik- och designföretag som inom kort lanserar sin första produkt, el-motorcykeln SUS1. SUS1 är också den första produkten att utnyttja företagets egna och unika tillverkningsprocess STILFOLD där man i en origami-liknande process kan forma avancerade konstruktioner direkt från stålplåt. Processen skapar inte bara extremt hållbara konstruktioner, utan möjliggör även en miljömässigt fördelaktig och lokal produktion. STILRIDE grundades 2020 av Tue Beijer och Jonas Nyvang.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningen utsedd inför Energy Saves årsstämma 2024

Published

on

By

Valberedningen inför ES Energy Save Holding AB:s (publ) (”Energy Save” eller ”Bolaget”) årsstämma 2024 har nu utsetts.

I enlighet med de principer för valberedningen som beslutades av årsstämman 2023 ska Energy Saves valberedning inför årsstämman 2024 bestå av minst tre och högst fyra ledamöter, varav minst två och högst tre ledamöter ska utses av Bolagets röstmässigt största aktieägare per den 31 januari 2024. Därutöver ska styrelsens ordförande vara ledamot i valberedningen.

Inför Bolagets årsstämma 2024 består valberedningen av Lars Solheim (utsedd av Christian Gulbrandsen), Linus Lindström (utsedd av Project Air AB), Richard Torgerson (utsedd av Nordea Funds) samt Per Wassén (styrelsens ordförande). Om inte annat överenskoms mellan valberedningens ledamöter ska valberedningens ordförande vara den ledamot som utsågs av den röstmässigt största aktieägaren, d.v.s. Lars Solheim.

Det är valberedningens uppgift att till årsstämman 2024 lämna förslag till (i) val av ordförande vid stämman, (ii) beslut om antal styrelseledamöter, (iii) beslut om styrelsearvode för styrelseordförande och envar av övriga styrelseledamöter (inklusive arbete i styrelsens utskott), (iv) val av styrelseledamöter, (v) val av styrelseordförande, (vi) beslut om arvode till revisor, (vii) val av revisor, (viii) beslut om principer för tillsättande av valberedning samt (ix) beslut om principer för valberedningen.

Aktieägare som vill lägga fram förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till valberedning@energysave.se senast den 31 maj 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

Helena Wachtmeister, CFO, ES Energy Save Holding AB (publ)

E-post: hw@energysave.se

ES Energy Save Holding AB (publ) är ett innovativt svenskt energiteknikbolag som genom kostnadseffektiva och smarta luft/vatten-värmepumpssystem bidrar till den hållbara energiomställningen i Europa. Bolaget har levererat värmepumpar till Europamarknaden sedan 2009, och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Redeye AB är bolagets certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

BE Group delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Första kvartalet

  • Nettoomsättningen minskade med 16% till 1 305 MSEK (1 558)
  • Det underliggande rörelseresultatet ökade till 42 MSEK (10)
  • Kvartalet belastades med jämförelsestörande poster om -27 MSEK (-) relaterat till avveckling av verksamheten i Baltikum
  • Rörelseresultatet ökade till 4 MSEK (1) inklusive lagerförluster om -11 MSEK (-9)
  • Resultat efter skatt uppgick till -4 MSEK (-3)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 44 MSEK (226)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,35 kr (-0,22)

VDs kommentar
Nettoomsättningen sjönk med 16% till 1 305 MSEK (1 558). Nedgången är i stort lika fördelad mellan lägre priser och minskat tonnage. Stärkt bruttomarginal och god kostnadskontroll gör dock att det underliggande rörelseresultatet förbättras till 42 MSEK (10) motsvarande en rörelsemarginal på 3,2% (0,6). Rörelseresultatet inklusive lagerförluster men rensat för engångsposter uppgick till 31 MSEK (1). Kassaflödet var fortsatt positivt och uppgick till 44 MSEK (226).

Nedgången i tonnage är främst relaterad till byggsegmentet men påverkades även negativt av en tre dagar lång politisk strejk som drabbade alla våra finska enheter och många av kunderna under februari. I mitten av mars följde en fyra veckor lång strejk riktad mot processindustrin och transporter på räls och i hamnar vilket fortsatte påverka den finska marknaden.

Avvecklingen av verksamheten i Baltikum som kommunicerades i slutet av mars pågår enligt plan och belastar rörelseresultatet med -27 MSEK i kvartalet vilket är något lägre än vad som tidigare annonserats. Avvecklingen bedöms generera ett positivt kassaflöde om ca 30 MSEK samt kommer ha en positiv inverkan på bolagets framtida resultat.

Utsikter
Industrisektorn förväntas i det närmaste fortsätta på en bra nivå. Generellt är den finska marknaden mer pressad än den svenska just nu på grund av de politiska strejkerna. När situationen lugnar ner sig bör rimligen efterfrågan öka åtminstone på kort sikt. Byggsektorn är fortsatt pressad och väntas fortsätta på låga nivåer. Totalt utgör byggsektorn cirka 15% av omsättningen.

Priset på plåt, som främst levereras till industrin, förväntas vara relativt stabilt under andra kvartalet. Balk och armering brukar normalt gå upp något under våren men priset förväntas nu istället vara relativt oförändrat till följd av utmaningarna inom byggsektorn. De mindre prisvariationerna beror rimligen på att vi återgått till ett läge med bättre balans mellan tillgång och efterfrågan.

Vårt fokus
Vårt viktigaste fokus är fortsatt att öka och fördjupa samarbetet med våra kunder för att ta så många nya affärer som möjligt, effektivisera leveranskedjan och fortsätta jobba med kostnadssidan för att på så sätt få en sund marginal i hela affären. Ambitionen är att bolaget skall vara lönsamt oavsett konjunktur och omvärldsfaktorer. Under första kvartalet visar vi ett positivt resultat trots både lågkonjunktur och strejkstrul.

Peter Andersson, VD och koncernchef

Vid frågor, vänligen kontakta:
Peter Andersson, VD och koncernchef
tel: 0706-53 76 55, e-post: peter.andersson@begroup.com

Christoffer Franzén, CFO
tel: 0705-46 90 05, e-post: christoffer.franzen@begroup.com

Denna information är sådan information som BE Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 april 2024 kl. 11.00 CEST.

BE Group AB (publ), som är noterat på Nasdaq Stockholm, är ett handels- och serviceföretag inom stål, rostfritt stål och aluminium. BE Group erbjuder effektiv distribution och värdeskapande produktionsservice till kunder främst inom bygg- och tillverkningsindustrin. År 2023 omsatte koncernen 5,3 miljarder kr. BE Group har cirka 680 anställda med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö. Mer information finns på www.begroup.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Scania Super vinner Green Truck 2024

Published

on

By

Varje år inbjuds samtliga tillverkare av tunga lastbilar i Europa in till Green Trucks jämförelsetest. Den organiseras av två tyska facktidskrifter för att fastställa den mest transporteffektiva fjärrtrafiklastbilen. Bortsett från ett kort undantag 2023 – då Scania slutade tvåa – har Scania vunnit och utsetts till ”Green Truck” i sju av de åtta senaste testerna. Faktum är att Scania har segrat nio av de 14 gångerna sedan tävlingen startade 2011 – en imponerande bedrift!

– Scania deltar i många presstester i Europa, men Green Truck Award fokuserar verkligen på det som är ett absolut krav i vår bransch – att erbjuda kunderna bästa möjliga transporteffektivitet, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Vår Superdrivlina lanserades 2021 och innebar en ny prestandanivå på marknaden med åtta procent i bränslebesparingar som våra kunder nu drar nytta av i sin dagliga verksamhet.

Det årliga Green Truck-testet arrangeras av tidskrifterna Trucker och VerkehrsRundschau. Hittills har Scania tagit nio segrar, fyra andraplatser och en femteplats (det allra första året). Självfallet är inget annat märke ens i närheten av Scanias prestation.

– Oj, femteplatsen, det hände långt innan jag började, konstaterar Stefan Dorski. Allvarligt talat, vi på Scania är väldigt stolta och glada över att ha återtagit titeln som den mest effektiva fjärrtrafiktlastbilen i världen. Att förbruka mindre bränsle innebär att våra lastbilar i hög grad bidrar till att minska CO2-utsläppen, eftersom en så stor del av världens transporter fortfarande sker med förbränningsmotorer.

Den främsta lastbilen i testet identifieras genom en smart beräkning som tar hänsyn till alla relevanta faktorer för transporteffektivitet och hållbarhet: bränsleförbrukning, genomsnittshastighet, AdBlue-förbrukning och lastbilens vikt (ju lättare desto bättre).

När man tittar närmare på de faktiska data som ingår i Green Truck-beräkningen sticker Scanias resultat ut: på 100 km är den genomsnittliga skillnaden jämfört med tvåan 0,41 liter bränsle. Med tanke på att en lastbil i fjärrtrafik kör ungefär 150 000 km varje år innebär detta att Scania är drygt 600 liter effektivare per år än närmaste konkurrent. Med sina 7 040 kg var Scanialastbilen även det lättaste fordonet och uppnådde den högsta medelhastigheten, 79,7 km/tim. Scania lanserade en uppdaterad version av CCAP-systemet (Cruise Control with Active Prediction) i maj 2023, något som även kan ha inneburit en fördel.

Testerna genomförs på olika vägar (dock främst motorvägar) i Münchenområdet. Allt kontrolleras noggrant av arrangörerna och av företrädare för de deltagande tillverkarna. En referenslastbil används alltid för att kompensera för omväxlande förhållanden som motvind, regn och temperaturskillnader.

För mer information, vänligen kontakta:

Örjan Åslund, Head of Product Affairs and Press Testning, Scania Trucks
Tel: 070 – 289 83 78,  e-post: orjan.aslund@scania.com

Hans Strömberg PR & Press, Scania Sverige
Tel: 070 – 088 35 52, e-post: hans.stromberg@scania.com

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.