Tanalys

Stora Coop Bromma har årets förbutik 2024

I stark konkurrens med Ica Maxi Alingsås och Stora Coop Härnösand har Stora Coop Bromma vid Dagligvarugalan utsetts ha Årets Förbutik 2024.

– Det känns fantastiskt att vårt kundflödesteam och förbutik blir uppmärksammat på detta sätt. Att varje dag uppleva kundernas glädje och uppskattning är den största bekräftelsen vi kan få, men att också tilldelas branschens finaste utmärkelse för våra insatser är verkligen ett kvitto och bekräftelse på att vi satsat rätt. Allt ljus ska hamna på vårt fantastiska kundflödesteam. Tusen tack till er!, säger Fredrick Löf butikschef Stora Coop Bromma.

Juryns motivering lyder: Vinnaren har skapat en förbutik med kundupplevelsen i fokus. Med välkomnande atmosfär och stort engagemang bjuds det på minnesvärda upplevelser – från spelhändelser till festliga event. Den höga servicenivån inspirerar både kunderna och resten av branschen!


Stora Coop Brommas kundflöde-team från vänster till höger: Zandra Asterhag säljchef kundflöde, Els-Mari Nilsson försäljningsledare kundflöde, Anneli Nyman säljare och William Heinze säljare. Foto: Fri Köpenskap

Åtta frågor till Zandra Asterhag, säljchef kundflöde och Els-Mari Nilsson, försäljningsledare kundflöde på Stora Coop Bromma

Hur känns det att vinna detta pris?

– Det känns stort. Tacksamt att vi i kundflöde uppmärksammas för det arbete vi gör.

Varför vinner Stora Coop Bromma Årets Förbutik 2024?

– Vi vågar sticka ut. Vi vill skapa en upplevelse för kunden i hela butiken. Både innan, under och efter kundens köpupplevelse.

Vad gör Stora Coop Bromma annorlunda än konkurrenterna? Vad är filosofin kring förbutiken?

– Vår vision och filosofi är att alla i vårt flöde ska kunna arbeta på samtliga stationer för att öka kunskapen. Vi är duktiga på att dela med oss av kunskapen vi besitter. Vi har en mångfacetterad personalgrupp, där vissa arbetat 20+ år och andra i 6 månader men allas kunskaper och erfarenheter är minst lika viktiga.

Varför är en bra förbutik viktig?

– En bra förbutik är viktig för att förlänga köpupplevelsen och servicen i butiken.

Är Stora Coop Brommas förbutik uppskattad av kunderna och i så fall varför?

– Ja, många stamkunder känner sig trygga med vår personal. En del vill komma och prata av sig medan andra bara vill förlänga sitt köp i form av tobak, spel eller kanske ett presentkort i farten på väg till kalaset.

Vad bör en bra förbutik innehålla (service/utbud), hur bör den vara utformad och var bör den placeras?

– Det finns nog inget rätt eller fel på utformning eller placering. Se bara till vår förbutik, den är relativt liten och nästan lite undangömd. En bra förbutik ska innehålla personal som är innovativ och serviceinriktad. Låt personalen få lite fria händer, tro på din personal och deras kunskaper.

Vilka är planerna framåt för att utveckla Stora Coop Brommas förbutik?

– Vi har många idéer för hur vi vill driva förbutiken vidare för att öka servicegraden till ytterligare nivå. Mer om det får vi lov att återkomma med.

Vilka tips vill ni ge andra som också vill skapa en uppskattad förbutik?

– Dela med er av er kunskap. Vissa medarbetare har trav som intresse medan andra har fotbollsintresse. Viktigaste är att ni vågar sticka ut. Våga göra event för kunden utanför kassalinjen. Våga satsa på servicen, anpassa er efter era kunder och er marknadsandel. Allt mynnar ut i personalen. Trivs de och känner sig fria i sin yrkesroll så tror vi att allt annat löser sig.

Om juryn och bedömningskriterierna

I juryn för Årets Förbutik satt: Amanda Herrström, Trade Marketing Specialist ATG, Annika K Pedersen Chef Fältsälj Svenska Spel, Tobias Vinblad Försäljningschef Intrx och ordförande Jacob Gündüz Säljare Fri Köpenskap. Juryn bedömde följande: Vinnaren av Årets förbutik ska vara en butik som utmärkt sig genom att med engagemang och affärskänsla aktivt arbetat med sin förbutik och skapat mervärden för såväl kunderna som butiken. Medvetenhet om förbutikens betydelse för butikens lönsamhet Hög servicegrad och engagemang Inspirerande – lockar till impuls- och merköp Helhetsintryck Sortiment och utbud.

För ytterligare information, kontakta:

Bernd Schmitz
PR & kommunikation
Coop Butiker & Stormarknader AB
076-116 80 99
bernd.schmitz@coop.se

Om Coop Butiker & Stormarknader
Coop Butiker & Stormarknader fokuserar på att så många som möjligt kan få prisvärd, god, hälsosam och hållbar mat på bordet. Mötet med kunder och medlemmar sker i nära 200 butiker (Coop, Stora Coop, X:-tra och obemannade dygnet runt-öppna Coop Mini/Alltid öppet) i Stockholm, Södermanland, Uppsala och Östergötland. Via e-handel på coop.se levereras beställningar till hushåll på fastland och i Stockholms Skärgård alternativt till utplacerade hämta-skåp. Coop Butiker & Stormarknader har sitt säte i Stockholm, engagerar omkring 5 300 medarbetare och ingår i Föreningen Coop Östra, som med fler än 1,3 miljoner medlemmar är Sveriges största konsumentförening. För mer information se https://news.cision.com/se/coop-butiker—stormarknader

Exit mobile version