Tanalys

Stora förändringar i e-handeln – Klarna sammanfattar 2020

Läs original

Stockholm, 26 januari – Covid-19 har accelererat e-handelns utveckling och förändrat många svenskars shoppingvanor i grunden. När det nya året börjar visar statistik från Klarna* tydliga skillnader gentemot fjolåret. Det tydligaste skiftet har skett bland äldre konsumenter samt att stockholmarna har ökat sin andel av näthandeln markant jämfört med för ett år sedan.

Tre trender som tydligt syns när årets första veckor jämförs med fjolårets är att:

Det är framför allt kraftigt ökade vardagsinköp av mat- och apoteksvaror som bidragit till att konsumenter äldre än 66 år i dag står för en större andel av den totala handeln. Men även sport- och fritidsutrustning samt kläder står för en större del av köpen inom kundgruppen.

– Rekommendationerna har varit tydliga med att man bör undvika att handla i butiker där mycket folk rör sig, och att detta särskilt varit viktigt för de äldre. Statistiken från e-handeln visar att budskapet har nått fram till många. Seniorerna står för den största andelsökningen av köp via Klarna, och det är en trend som det mesta tyder på kommer att fortsätta även efter pandemin. När tidigare ovana konsumenter testar på att handla på nätet och upptäcker fördelarna formas nya vanor som står sig över tid, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende hos Klarna.

Samma trender känns igen när det kommer till den rekordsnabba tillväxten i Stockholms län. Förutom att vardagsinköpen av mat står för en större andel av köpen så är det även här sport- och fritidsutrustning som fått ett rejält uppsving och prioriteras högre bland stockholmarna.

Vi kunde se kraftiga ökningar av försäljningen inom sport- och fritidsutrustning under fjolåret till följd av pandemin. När vi undersökte drivkrafterna bakom detta närmare blev det tydligt att majoriteten av svenskarna spenderar mer tid ute i naturen, och även tränar utomhus i högre utsträckning. Detta speglar sig i svenskarnas konsumtionsmönster, och det ser ut som att den trenden kommer hålla i sig under 2021, säger Viveka Söderbäck.

För ett år sedan var det få som kunde förutspå att 2020 skulle bli ett år som helt kom att präglas av en pandemi. Stora delar av människors vardag har förändrats – inte minst hur och vad vi konsumerar. När Klarna nu ser närmare på inledningen av 2021 och summerar rekordåret 2020 blir det tydligt att den förändrade vardagen under pandemin satt stora avtryck på svenskarnas shoppingvanor.

Tidslinje: Så har svenskarnas shopping förändrats under Corona
 

Virusoron (januari – mars)

Första vågen (april-juni)
 

Normaliseringen (juli-september)

Andra vågen och digital julhandel (oktober-december)

En ny vardag (januari 2021)

* Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna inom svensk e-handel

 

För mer information:
Niklas Gillström
Press- och publicaffairs chef Klarna
niklas.gillstrom@klarna.com 
0730-81 73 91

Om Klarna:

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på drygt 90 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har i dag 200 000 anslutna handlare, 3 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Exit mobile version