Stockholm, 25 februari 2022: Klarna är för svenskarna kanske mest kända för sina shoppingstjänster, men under 2021 har Klarnas mer traditionella bankprodukter ökat kraftigt i popularitet. Vid årsskiftet sparade svenskarna 10 miljarder kronor fördelat på över 73 000 sparkonton hos Klarna. Inom kort beräknas dessutom 5 procent av alla vuxna svenskar ha Klarnakortet.
Det flexibla sparkontot växer snabbast
I juli 2020 lanserade Klarna sitt flexibla sparkonto i Sverige, med en avsevärt högre sparränta än storbankernas nollränta på motsvarande konton med fria uttag. Sparkontona blev snabbt populära och antalet öppnade konton och placerade kronor har fortsatt växa i hög takt. Räntan på Klarnas sparkonton är i dagsläget mellan 0,80-1,58%, och mer än 90 miljoner kronor i sparränta har betalats ut till kontoinnehavarna.
“För många är det fortfarande en hög tröskel att byta bank, även om det bara gäller exempelvis ens sparande. Men vi ser att den barriären håller på att försvinna, det blir allt enklare att ha delar av sina bankengagemang hos den aktör som erbjuder bäst produkter och tjänster. Vi är glada över att så många sparkunder har förtroende för och vill växa sina pengar med oss”, säger David Fock, global produktchef på Klarna.
Kvinnor mer benägna att föredra sparkonton medan män vill investera
Sparkontots tillväxt går i linje med Klarnas övriga insikter. Klarna undersöker löpande om svenskar sparar pengar på sparkonton, investerar på andra sätt, eller både och*. Under andra kvartalet 2021 sparade 8 procentenheter fler på sparkonton jämfört med hur många som investerade på andra sätt, ett gap som sedan nästan fördubblades och i fjärde kvartalet nådde 14 procentenheter. Bland kvinnor är det ännu större skillnader – i slutet av året var det hela 30 procentenheter fler som sparade på sparkonton än som investerade på andra sätt. Män å andra sidan har en svag övervikt åt investerande på 1 procentenhet.
Klarnakortet slår nya rekord i antalet användare världen över
Även Klarnakortet växer snabbt i popularitet. Kortet som är helt integrerat med Klarnaappen fungerar som ett hybridkort där innehavaren enkelt kan förinställa vilket av Klarnas olika betalningsalternativ som ska användas för olika beloppsintervall. Till exempel kan kunden ställa in så att alla köpbelopp under 3000 kronor sker genom direktbetalning, medan högre belopp betalas genom någon av Klarnas andra flexibla betalningsalternativ.
Under 2021 ökade antalet användare av Klarnakortet globalt med 50 procent, och i Sverige där kortet funnits längst ökade antalet användare med 33 procent. Det innebär att inom kort kommer 5 procent av den vuxna svenska befolkningen ha ett Klarnakort.
Mer information om Klarnas sparkonton: https://www.klarna.com/se/sparkonto/
Mer information om Klarnakortet: https://www.klarna.com/se/kort/
Om undersökningen:
*Klarnas Money Management Pulse: Sweden är en återkommande rapport som kontinuerligt följer och analyserar personlig ekonomi i nio länder över tre kontinenter. Varje rapport har minst 1 000 respondenter i varje land och totalt mer än 9 000 respondenter över hela världen. Grupperna är nationellt representativa och har valts ut av Nepa.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
press@klarna.com
Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna jobbat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 100 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och ha kontroll över sin ekonomi. Fler än 250 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 20 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com