Tanalys

Svårt att hitta nya exportmarknader för SME

Drygt hälften av små och medelstora exportföretag söker aktivt nya exportmarknader. Men en undersökning som EKN låtit göra visar att en majoritet av dem som aktivt söker nya marknader har svårt att hitta dem.

 Drygt hälften av små och medelstora exportföretag söker aktivt nya exportmarknader. Men en undersökning som EKN låtit göra visar att en majoritet av dem som aktivt söker nya marknader har svårt att hitta dem.  

–    Det här är en utmaning för många små och medelstora företag även när det inte är pandemi. Då är internationella mässor och andra fysiska events väldigt viktiga mötesplatser för säljare och köpare. När de nu har ställts in i kombination med reserestriktioner till många länder får företagen ännu svårare att hitta nya marknader, säger Stefan Karlsson, chefsanalytiker på EKN.  

Bland de små och medelstora företag som har merparten av sin omsättning i form av export är det ännu fler, drygt två tredjedelar som aktivt söker nya marknader. En majoritet av dem som aktivt söker nya exportmarknader upplever det som mycket eller ganska svårt att hitta dem. 

Resultaten i korthet:

Fakta om undersökningen

Tid: Demoskop svarade för undersökningen, som genomfördes 16-26 februari 2021
Målgrupp: Exportföretag med 1 – 249 anställda
Antal intervjuer: 300
Metod: Telefonintervjuer med vd eller en av vd utsedd person
Vägning: Resultatet har vägts med avseende på bransch och antal anställda

Malin Alm Gerentz

Pressansvarig
08-788 01 66
malin.alm-gerentz@ekn.se

Taggar:

Exit mobile version