Tanalys

Svenska bär i sylten när Coop släpper nya produkter

Coops satsning på svenskproducerade varor fortsätter. Från vecka 33 plockas bären till blåbärssylten och lingonsylten i Sverige.

– Vi vill utöka Från Sverige-andelen inom syltkategorin och då är det en självklarhet att börja göra det med det bästa som våra svenska skogar har att erbjuda, säger Minna Björklund, chef sortiment Egna Varumärken (EVM) på Coop Sverige.

Produkterna som nu kommer innehålla svenska bär och blir Från Sverige-märkta gäller Blåbärssylt 400 gram, Lingonsylt 400 gram och 620 gram, samt Rårörda Lingon 620 gram. Samtliga ligger under varumärket Coop. Coop har cirka 500 produkter märkta med Från Sverige, samt ett stort antal lokala leverantörer för till exempel kött, chark, fisk, delikatesser, frukt och grönsaker. Ett exempel där Coop nyligen bytt leverantör och producent för en Från Sverige-märkning är Coops Hackade Gurka på burk, en uppskattad nyhet i hyllan sedan lanseringen.

Vidare på frukostsortimentet ökar Coop takten inom flingor. Crunchy Salted Caramel på 500 gram är en trendande smak som passar såväl barnfamiljer och tonåringar som vill ha en lyxigare känsla under helgfrukosten.

På chipsfronten får de populära rörchipsen på 170 gram tillökning med en ny god smak av sourcream & onion. Det blir även en efterlängtad relansering av Coop Nachochips (200 gram) och Coop Tortillachips Cheese (200 gram). Dessutom återfinns från vecka 33 en nyhet i toppingsåsen ”Nacho Cheese” att ringla över nachotallriken eller fredagstacon. För den som gillar hetta hittas även nyheten Chunky Salsa Habanero.

Coop utökar även sitt befintliga tesortiment med två goda nya smaker: jordgubbe samt kamomill & mint (20 stycken påsar per förpackning).

Två nya kryddmixer gör även entré i augusti: Panang Red Curry perfekt för en panang curry, och Chicken Thai Wok, utmärkt för proteinrika rätter med kyckling, fläsk eller tofu.

Stark senapshylla

Nytt inom smaksättare, och perfekt för grillkorven, är Coops efterlängtade sötstarka senap, en bästsäljande smak och uppskattad produkt hos den svenska konsumenten. Slät, len och bra hetta utlovas. Dessutom uppdateras designen på Senap Original 500 gram.

– Vi blir alltmer kompletta inom senapshyllan, det är riktigt glädjande. Med de senaste årets lanseringar inom kategorin har vi nu fyllt gap och viktiga funktioner. Vi gör det nu möjligt för konsumenten att handla smakrik senap i olika prisklasser, säger Minna Björklund.

Andra halvårets första EVM-släpp ser även flertalet nyheter inom oljor. Dels en god- och värmetålig avokadoolja som passar perfekt till såväl salladsdressing som att steka i. Dels en linfröolja med högt innehåll av omega-3 som gör sig utmärkt till dressing och dippsås. Men även tre olika olivoljor smaksatta med antingen chili, citron eller vitlök – idealiska för marinader och i dressingar.

För utflykterna och kalasen släpper Coop pappersmuggar i två storlekar (50 cl samt 24 cl), kaffemuggar samt en ny rektangulär tallrik (13 x 20 cm) perfekt för korven. Kaffemuggarna har dessutom ett uppskattat öra att hålla den varma drycken med.

Inom styling släpps tre prisvärda produkter under varumärket Xtra: en mousse, ett torrschampo samt en hårspray.

För mediefrågor eller pressutskick av varor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Exit mobile version