Dagens fordon blir alltmer avancerade och är utrustade med flera tekniska system som ökar tryggheten och minskar risken för olyckor i trafiken. Ändå väljer många bilförare att stänga av den typen av säkerhetsfunktioner enligt en ny undersökning som Folksam låtit göra via Kantar Sifo.
2021 gjorde Folksam en enkätstudie som undersökte körupplevelsen av de sex vanligaste förarsstödsystemen. Nu har Folksam låtit göra en undersökning i Kantar Insights via Kantar Medias Sifopanel för att ta reda på hur de tre vanligaste förarstödssystemen används eller inte. De förarstödssystem som ingick i undersöktes var:
• Adaptiv farthållare (ACC): reglerar farten och avståndet till bilen framför utan att styra
• Filavåkningsvarnare (LDW): varnar när du kör över exempelvis mittlinjen med ljud, symbol, eller lätt vibration (styrning) i ratten
• Filhållningsstöd (LKA/LKAS): håller bilen kontinuerligt i filen
Undersökningen visar att förare aktivt väljer bort förarstödssystem som kan rädda liv. 29 procent (40 procent kvinnor, 19 procent män) använder inte filhållningsstöd, 26 procent (38 procent kvinnor, 15 procent män) väljer att inte använda adaptiv farthållare och 16 procent (18 procent kvinnor, 15 procent män) har valt bort filavåkningsvarnaren. Män anger bristande körupplevelse medan kvinnor i större utsträckning anger kunskapsbrist som anledning till att man väljer att inte använda systemen.
– Även om det känns ovant och kanske lite obehagligt när ratten vibrerar eller rycker till så är det viktigt att man använder systemen. Studier har till exempel visat att filavåkningsvarnare skulle kunna halvera antalet singel- och mötesolyckor där föraren ofrivilligt korsar antingen sido- eller mittlinjen, säger Maria Klingegård, Trafikforskare på Folksam.
Undersökningen visar även att majoriteten av förare har behövt stänga av förarstödsystemet vid något tillfälle för att systemet bidragit negativt till körupplevelsen. Det är 40 procent som har stängt av adaptiv farthållare ibland eller oftare, 35 procent har stängt av filavåkningsvarnaren, och 38 procent av förarna har stängt av filhållningsstödet.
Vid en genomgång av hur ofta systemen stängs av eller inte går att aktivera på grund av rådande trafikförhållanden så har det varierat mellan förarstödssystemen (28-48 procent). Det skickar en stark signal om att biltillverkarna behöver utveckla och göra systemen bättre, samtidigt som väghållarna (Trafikverket och kommuner) behöver kvalitetssäkra vägarna och framför allt vägmarkeringarna.
– För att få förare att inte aktivt stänga av systemen så behöver både kunskapsnivå och körupplevelsen bli bättre. Här spelar biltillverkarna, väghållare och de som utvecklar förarstödssystemen en viktig roll för att de ska uppnå sin fulla säkerhetspotential. För att ta nästa steg i att minska och mildra trafikolyckor så är den här tekniken rätt väg framåt, fortsätter Maria Klingegård.
I Sverige finns det ungefär 5 miljoner personbilar i trafik. Även om implementeringen av säkerhetsutrustning i bilar har ökat kraftigt de senaste åren är det fortfarande en stor andel av den befintliga bilflottan med några år äldre bilar, som saknar dessa system.
– Vi på Folksam har tidigare visat att hälften av dödsolyckor med fotgängare och cyklister sker under sådana väder och ljusförhållanden där bilens sensorer har svårt att detektera oskyddade trafikanter. Med den tekniska nivå bilens system har idag så ska man inte ha en övertro till systemen, man får komma ihåg att det alltid är föraren som är ansvarig, avslutar Maria Klingegård, Trafikforskare på Folksam.
För mer information, kontakta Folksams pressavdelning:
08-27 20 40
press@folksam.se
Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se.