Tanalys

Svenska konsumenter alltmer strategiska med Black Friday och julhandeln – 64% håller koll på reor för bästa erbjudanden

Nu börjar årets största reor och kampanjerna har blivit både fler och längre. Majoriteten av konsumenterna i Sverige gillar och ser fram emot erbjudanden under Black Friday och Cyber Monday. Redan i november månad kommer svenskar till störst andel handla sina julklappar och fler än hälften köper bara det som är på rea. Trots populariteten uttrycker sex av tio en misstro mot det verkliga värdet av rabatterna. Det visar EY:s senaste konsumentundersökning inför julhelgerna med över 13 000 respondenter i 19 länder.

Black Friday har blivit Black Week och nu pågår erbjudandena under nästan hela november. Rådgivnings- och revisionsföretaget nya undersökning EY Holiday Shopping Survey analyserar konsumentbeteenden och åsikter om reor i november och inför jul, där 1000 svenskar deltagit. Undersökningen visade att 63 procent av svenskarna gillar och ser fram emot reor som Singles Day med ursprung i Kina, Black Friday och Cyber Monday med ursprung i USA.

Konsumenternas fortsatta intresse för säsongsreor drivs av högre levnadskostnader, vilket får fler att leta efter fynd när de försöker få sina disponibla inkomster att räcka längre. Två tredjedelar (64 procent) av svenskarna anger att de aktivt kommer hålla koll på reor för att hitta de bästa erbjudandena. Reorna startar också allt tidigare och blir allt längre.

– Vi har sett att Sverige tar efter USA där de stora reorna och kampanjerna startar allt tidigare och det mesta av handeln sker innan julhelgerna, till skillnad från vår tradition av mellandagsrea. November är nu är månaden flest svenskar handlar sina julklappar och nästan sex av tio svenskar säger att de endast kommer handla klappar som är på rea eller kampanj. Så säsongsreorna spelar en allt större roll för handeln, säger Malin Andrée, partner samt globalt ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY.

Men trots reornas popularitet finns en växande känsla bland konsumenter av misstro mot det verkliga värdet av den rabatt eller kampanj som erbjuds. Undersökningen visar att sex av tio svenskar (61 procent) är skeptiska till kampanjer kopplat till högtider och ifrågasätter det verkliga värdet av rabatter och kampanjer. Över hälften av svenskarna (54 procent) tycker att de varor som de vill köpa inte ingår i kampanjer och 53 procent anser också att reor uppmuntrar dem att spendera mer än de planerat.

– Reor som Black Friday skapar en viktig ekonomisk boost för detaljhandeln, speciellt under tuffa tider. Enligt siffror från förra året uppgick enbart den svenska e-handeln för Black Friday till över 14 miljarder. Det hjälper butiker att balansera sina lager inför nya året och locka nya kunder men kan också bidra till att säkra jobb och stötta den lokala ekonomin, säger Malin Andrée.

Konsumenter är också mer medvetna om när och hur de spenderar, vilket för många återspeglar oro över säsongens kostnader. Svenskarna är något mindre oroliga än det globala genomsnittet för att kunna betala för sin konsumtion under högtiderna, 36 procent jämfört med 45 procent globalt. Trots detta anger 51 procent att de planerar att ta del av erbjudanden på grund av sin ekonomiska situation. En av tre svenskar kommer använda lån eller kreditkort för att finansiera sina utgifter och 39 procent anger att de kommer använda alternativet ’köp nu, betala senare’.

Kategorierna där svenskar anger att de väntar med sina inköp till reorna:

  1. Kläder och accessoarer (55 procent)
  2. Teknik och elektronik (45 procent)
  3. Skönhetsprodukter och hygienartiklar (36 procent)
  4. Hem och köksprodukter (32 procent)
  5. Mat och dryck (26 procent)
  6. Upplevelser (17 procent)
  7. Inväntar inte reor alls (8 procent)

Fler konsumenter är fast beslutna att spendera sina pengar väl i år. Generellt sett är de mer intresserade av att köpa varor som lovar värde som varar längre än säsongen. Till exempel planerar 23 procent att spendera mer på teknik och 59 procent köpa färre nya dekorationer till hemmet. 36 procent av svenskarna anger också att de kommer köpa fler begagnade presenter än förra året.

Om EY Holiday Shopping Survey

Syftet med denna undersökning var att spåra konsumenternas sentiment och beteenden relaterade till slutet av årets festliga säsong. Undersökningen inkluderar åsikter från 13 000 respondenter i Argentina, Australien, Österrike, Brasilien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Mexiko, Nya Zeeland, Sydafrika, Sydkorea, Spanien, Sverige, Storbritannien och USA mellan den 24 september och 7 oktober 2024. Från Sverige deltog 1000 respondenter.

För mer information, kontakta:
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-5448280, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Exit mobile version