Tanalys

Svenska låtklassiker dominerar på Tiktok

På radio, Spotify och Youtube snurrar de senaste hitsen, men på Tiktok gäller andra naturlagar, visar data från Stim. Högt upp på listan över de mest spelade svenska låtarna på den sociala plattformen tronar gamla klassiker som ”Cotton Eye Joe” (1995), ”Caramelldansen” (2001) och ”Lovefool” (1996) – låtar som blivit extremt populära i dansvideos, memes och roliga klipp.

Nu betalar Stim ut sammanlagt 161 miljoner i musikersättning till Stimanslutna och musikförlag från bland annat Tiktok, Spotify och Apple Music. När man tittar närmare på vilka svenska låtar som spelas mest på de olika tjänsterna sticker Tiktok ut kraftigt, med en repertoar från längre bak i skivbacken. Svenska låtar på Tiktoks topplista är i snitt hela 15 år gamla – och inte mindre än var tredje låt på listan har minst 20 år på nacken.

Där finner man bland andra Roxettes ”Listen to your heart” (1988), Basshunters ”Boten Anna” (2006) och Lykke Lis ”I follow rivers” (2011). Ett antal svenskskrivna låtar med internationella artister hamnar också högt upp, bland annat Britney Spears ”Baby one more time” (1998) och Katy Perrys ”I kissed a girl” (2008). Den mest spelade låten på Tiktok i hela världen 2022 var Yung Leans tio år gamla ”Ginseng Strip 2002”.

”När vi kollar på vår data över utbetalningar från Tiktok ser vi hur gamla låtar kan explodera. När ledande kreatörer börjar använda en viss låt så blir den snabbt ett fenomen, och tar sig ofta vidare till Spotifys topplistor.” säger Robert Gehring, Head of members på Stim.

”Tiktok breddar musiklyssningen på ett intressant sätt, vilket innebär att fler låtskrivare får pengar. Det är som att en äldre hitlåt är en helt egen valuta som smäller långt högre på Tiktok än vad en nysläppt låt gör. Vi ser dessutom att rätt otypiska hitlåtar som aldrig nått topplistorna blir väldigt populära flera år senare.” fortsätter Robert Gehring.

Kontakt:
Eric Aronson, pressansvarig Stim
Hornsgatan 103, 104 62 Stockholm  
08-783 95 65 
eric.aronson@stim.se

Om Stim:
Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, grundades för 100 år sedan. Uppdraget är detsamma, nu som då‚ att utifrån upphovsrätten se till att de som skapat musiken får betalt – oavsett var musiken spelas. Stim är en medlemsorganisation utan vinstintresse med 100 000 anslutna musikskapare och förlag, och ett av världens främsta sällskap inom music tech. Tack vare de enorma datamängder Stim hanterar sitter vi på unik expertis om musikbranschen. Stim skapar hållbarhet i det svenska musiklivet. Då, nu och i framtiden.

Exit mobile version