Marknadsnyheter
Svenska styrelser sämst på att ta in externt riskstöd
Styrelserna för de största svenska börsbolagen väljer bort externa riskexperter. Det är en markant skillnad från börsstyrelser i övriga Europa och världen. Utanför Sverige används externa riskrådgivare betydligt oftare, visar en ny undersökning från Heidrick & Struggles.
Det globala rådgivningsbolaget inom chefsrekrytering och ledarskap, Heidrick & Struggles, undersöker varje år trender och tillsättningar av nya styrelseledamöter hos de största börsbolagen runtom i världen. Årets upplaga av undersökningen Board Monitor Europe, som lanseras idag, har kartlagt riskhanteringen i styrelserummen – och hur det arbetet förändrats sedan coronapandemin.
Majoriteten (61 procent) av styrelserna för Europas största börsbolag uppger att de nu ägnar mer tid åt samtal om osäkerhet och risk med ledningsgruppen. Däremot sticker Sveriges största börsstyrelser (OMXS30) ut avsevärt vad gäller att anlita av externa riskexperter.
– Endast 17 procent av Sveriges börsstyrelser uppger att de inhämtar råd från externa riskexperter. Det är den lägsta andelen i världen. Det är dessutom markant lägre än både det europeiska och globala genomsnittet, på 33 respektive 35 procent, säger Patrik Hammar, Sverigechef för Heidrick & Struggles.
”Intern kunskap kan kompletteras med externa perspektiv”
När svenska styrelser väl anlitar externa experter är det dessutom ofta samma som redan rådger ledningsgruppen. Endast 2 procent av svenska börsstyrelser uppger att de samarbetar med helt separata riskrådgivare. Även den andelen är lägst i världen, och kan jämföras med det europeiska och globala genomsnittet på 12 respektive 15 procent.
– I dagens föränderliga omvärld stöter styrelser ständigt på nya former av utmaningar. De behöver kunna hantera områden som cybersäkerhet, AI, klimatförändringar och geopolitisk osäkerhet. Det ställer i sin tur krav på nya sätt att styra – där den befintliga, interna kunskapen runt styrelsebordet möjligen kan kompletteras med externa perspektiv, säger Patrik Hammar.
Sverige trea gällande nya kvinnliga ledamöter
Undersökningen kartlägger också ålder, erfarenhet och kön hos de nya styrelseledamöter som tillsattes under föregående år. Resultaten visar att de största europeiska bolagsstyrelserna blir allt mer jämställda. Sakta men säkert närmar de sig EU-målet om att minst 40 procent av icke verkställande styrelseledamotsposter senast juni 2025 ska innehas av kvinnliga ledamöter. Av 2023 års nytillsatta styrelseledamöter på OMXS30-bolagen var 55 procent kvinnor. Det var den tredje högsta andelen i Europa, efter Irland och Portugal med 61 respektive 56 procent.
De nya styrelseledamöterna i Sverige sticker ut även vad gäller ålder. De hade 2023 den näst lägsta snittåldern bland nytillsatta ledamöter – 53 år – vilket kan jämföras med den högsta snittåldern på 61 år som återfanns i Nederländerna. Den europeiska genomsnittsåldern på nytillsatta ledamöter var 57 år.
Läs hela rapporten här: Board Monitor Europe 2024
Heidrick & Struggles presskontakt
Susanna Östlund
+4676 800 1441
susanna@strandberghaage.se
Chiara Pierdomenico
+44 20 7075 4236
cpierdomenico@heidrick.com
Om Heidrick & Struggles
Heidrick & Struggles (Nasdaq: HSII) är en ledande leverantör av rådgivning rörande globalt ledarskap och lösningar för talang on-demand, som tillgodoser världens främsta organisationer med talang på senior nivå och konsultbehov. I vår roll som betrodda ledarskapsrådgivare samarbetar vi med våra kunder för att utveckla framtida ledare och organisationer, och sammanför våra tjänster och erbjudanden inom chefsrekrytering, mångfald och inkluderande, ledarskapsbedömning och utveckling, organisations- och teamaccelerering, utformning av kulturer och oberoende lösningar för talang on-demand. Heidrick & Struggles banade väg för yrket chefsrekrytering för mer än 65 år sedan. Idag tillhandahåller företaget integrerade lösningar för talang- och humankapital för att hjälpa våra kunder att förändra världen, ett ledarskapsteam i taget.® www.heidrick.com
Om undersökningen – Board Monitor 2024
Board Monitor 2024 är en del av Heidrick & Struggles mångåriga studier av styrelsetrender runt om i världen. Dessa rapporter, som genomförs av Heidrick & Struggles CEO & Board Practice, undersöker och analyserar trender i utnämningar av icke-verkställande direktörer till styrelserna för de största börsnoterade företagen i Australien (ASX 200), Belgien (BEL 20), Brasilien (BOVESPA), Kanada (TSX) 60), Danmark (OMX Köpenhamn 25), Finland (OMX Helsinki 25), Frankrike (CAC 40), Tyskland (DAX och MDAX), Hongkong (Hang Seng), Irland (ISEQ), Italien (FTSE MIB), Kenya (Nairobi Securities Exchange Top 60), Mexiko (BMV IPC), Nederländerna (AEX), Nya Zeeland (NZX 10), Norge (OBX), Portugal (PSI 20), Saudiarabien (Tadawul), Singapore (STI 30), Syd Afrika (JSE Top 40), Spanien (IBEX 35), Sverige (OMXS30), Schweiz (SMI Expanded), Förenade Arabemiraten (ADX och DFM), Storbritannien (FTSE 350) och USA (Fortune 500). Informationen inhämtas från offentligt tillgängliga källor, BoardEx och Heidrick & Struggles’ egna databas.
I november 2023 genomförde Heidrick & Struggles en online-undersökning med 3 156 svarande, varav 2 320 var vd och 836 icke-verkställande styrelseledamöter. 41% av svarandena var i Europa, 38% i Nordamerika, 10% i Asien-Stillahavsområdet, 4% i Latinamerika och Mellanöstern, och 2% i Afrika. 23% rapporterade årliga intäkter på över 1 miljard USD. I februari 2024 genomfördes en ny undersökning med 2 653 svarande, där 1 927 var vd och 726 icke-verkställande styrelseledamöter. 37% var från Europa, 37% från Nordamerika, 9% från Asien-Stillahavsområdet, 4% från Mellanöstern, 3% från Latinamerika och 1% från Afrika (9% ej angivna). 26% rapporterade årliga intäkter på över 1 miljard USD.
Marknadsnyheter
Digital oro, AI och säkerhet: Svenska hushåll vill se åtgärder mot skadligt innehåll
Svenskar är alltmer bekymrade över skadligt innehåll och datasäkerhet på internet. Över en tredjedel av befolkningen utsätts regelbundet för skadligt innehåll, och efterfrågan på effektiva åtgärder för att skapa en säkrare online-miljö ökar. Störst tilltro har svenska konsumenter till telekombolagen medan sociala medier aktörer hamnar i botten. Detta visar en global undersökning från EY där 2500 svenskar deltagit.
Trots att Sverige jämfört med andra länder upplever en lägre andel skadligt innehåll, är frustrationen över bristande insatser hög. Det visar EY Decoding The Digital Home som undersöker förändringar i hushållens vanor och attityder i relation till teknik, media och digitala produkter. Undersökningen baseras på svar från 20 000 personer i tio länder, varav 2 500 respondenter i Sverige.
En tredje del av svenskarna, 32 procent, uppger att de regelbundet utsätts för skadligt innehåll online, såsom trakasserier och falsk information. Detta kan dock ställas i kontrast till andra länders hushåll, exempelvis visar Spanien och Sydkorea på en högre exponering till skadligt innehåll (45 respektive 59 procent).
Hälften av alla svenska hushåll, 50 procent, anser att regeringen och tillsynsmyndigheter inte gör tillräckligt för att bekämpa skadligt innehåll. Enligt undersökningen vill en majoritet av svenskarna se borttagning av skadligt innehåll (55 procent) och användaravstängningar (52 procent) som primära åtgärder från techbolagen sida. Samtidigt anger 40 procent av svenskarna att de vill se strängare åldersverifiering och 28 procent vill ha större kontroll över vad de ser för innehåll.
Störst tilltro i frågan om datasäkerhet har svenskarna för telekombolag, där hela 61 procent anger att bredband- och mobiloperatörer förvarar deras data på bäst sätt. Svenska konsumenter har störst tilltro till telekombolag av alla länder i undersökningen där telekom i genomsnitt har 48 procent.
– Svenskarnas oro och önskan om fler åtgärder för att minska skadligt innehåll är en stark signal till både branschen och samhället. Det är viktigt att konsumenterna förstår vad som görs för deras säkerhet och hur de själva kan bidra till en tryggare digital miljö. Konsumenterna stora förtroende för telekombolagen visar på en möjlighet för dessa företag att leda vägen i att skydda kundernas integritet och säkerhet online men det krävs en samlad insats för att verkligen göra skillnad, säger Charlotta Kvarnström, rådgivare till telekombranschen på EY.
Längst ner på listan återfinns sociala medier bolagen som endast 6 procent av svenskarna litar på kan förvara deras data och använda den på ett lämpligt sätt.
Djupgående oro för AI och personlig datasäkerhet i digitala tider
Mer än hälften av svenska hushåll, 52 procent, är mycket oroade över att AI kommer att göra innehåll på internet mindre tillförlitligt. Utöver hoten från osäkert innehåll, inklusive AI:s potentiella roll som en katalysator, har hushållen också djupt rotade rädslor för säkerheten och kontrollen över personuppgifter. Endast fyra av tio svenskar känner att de har kontroll över sina personuppgifter på nätet och nästan varannan, 45 procent, tror att det är omöjligt att hålla personuppgifter säkra online.
– Vi ser att en tredjedel av svenskarna idag är villiga att betala för en säkrare digital närvaro. Detta pekar på att säkerhet och privatliv blir alltmer värdefulla för konsumenterna. Vi pratar ofta om risker med bedrägerier och digitala hot men det finns ett behov att kommunicera lösningar som skyddar personuppgifter och ger användarna större kontroll över deras digitala fotavtryck, säger Charlotta Kvarnström.
Om rapporten ”Decoding The Digital Home”
EY genomför årligen undersökningen för att hjälpa organisationer att förstå konsumenternas förändrade attityder till hur teknik, medier och telekommunikation upplevs i hemmet – och de företag som tillhandahåller dessa produkter och tjänster. Onlineundersökningen genomförd av Bonamy Finch STRAT7 innehåller svar från 20 000 hushåll i nio länder (USA, Kanada, Sydkorea, Frankrike, Spanien, Italien, Storbritannien, Schweiz och Sverige). Årets undersökning genomfördes i juli och augusti 2024, där 2500 hushåll i Sverige deltog i undersökningen.
För mer information, kontakta:
Charlotta Kvarnström, partner och nordisk ansvarig för EY:s verksamhet inom teknik, media och telekommunikationssektorn, 070-663 3020, charlotta.kvarnstrom@se.ey.com
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-5448280, miriam.franzen@se.ey.com
Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.
EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se
Taggar:
Marknadsnyheter
Dustins styrelseordförande Thomas Ekman avböjer omval
Thomas Ekman har idag meddelat att han inte ställer upp för omval som styrelseordförande eller styrelseledamot i Dustin.
Det gör han mot bakgrund av att han lämnar rollen som VD för Axel Johnson. Se vidare Axel Johnsons pressmeddelande https://axeljohnson-app.vercel.app/nyheter-media. Thomas kvarstår som styrelseordförande fram till årsstämman den 12 december 2024.
Valberedningens fullständiga förslag kommer att offentliggöras senast i samband med kallelsen till årsstämman 2023/24.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eva Ernfors, Informationschef: eva.ernfors@dustin.com, 070 258 62 94
Denna information är sådan information som Dustin Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 november 2024 kl. 08:05 CET.
Om Dustin
Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner i Norden och Benelux. Vi hjälper våra kunder att vara i framkant genom att förse dem med rätt IT-lösning för deras behov.
Vi erbjuder cirka 280 000 produkter med tillhörande tjänster till företag, offentlig sektor och privatpersoner. Omsättningen för verksamhetsåret 2023/24 uppgick till cirka 21,5 miljarder kronor och mer än 90 procent av intäkterna kom från företagsmarknaden.
Dustin har cirka 2 300 medarbetare och är sedan 2015 börsnoterat på Nasdaq Stockholm med huvudkontor i Nacka Strand strax utanför centrala Stockholm.
Marknadsnyheter
Axfoods styrelseordförande lämnar vid årsstämman 2025
Axfoods styrelseordförande Thomas Ekman har idag meddelat att han avböjer omval vid årsstämman den 19 mars 2025. Han kvarstår som ordförande i Axfood fram till årsstämman.
Axfoods valberedning har till uppgift att lägga fram förslag avseende bland annat styrelseledamöter och styrelseordförande. Valberedningens fullständiga förslag kommer att offentliggöras senast i samband med kallelsen till årsstämman 2025.
Axel Johnson har idag meddelat att Thomas Ekman lämnar posten som vd för Axel Johnson. Ytterligare information framgår av Axel Johnsons pressmeddelande.
För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se
Denna information är sådan information som Axfood AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 november 2024 kl. 08:05.
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen mer än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke