Tanalys

Svenskar låter musiken styra valet av resmål

må, maj 21, 2018 08:50 CET

Sommaren är runt hörnet och det innebär semester, resor men också att festivalsäsongen drar igång. Och svenska resenärer låter musiken styra valet av resmål. 14 procent reser utomlands för att gå på konserter. Nästan lika många (12%) reser till festivaler och hela 34 procent av oss gillar att lyssna på lokal musik på semestern. För millienniegenerationen (20–29 år) har musiken en större påverkan än andra generationer då över 40 procent låter musiken styra valet av resmål. Det visar en undersökning* framtagen av Travellink, en av Nordens ledande onlineresebyråer.  

Musiken spelar stor roll när svenska resenärer väljer resmål. Nästan en femtedel (18 procent) av svenskarna tycker att den lokala musiken är viktig när de väljer resmål, vilket är mer än den globala siffran på 15 procent. Dessutom lyssnar hela 34 procent av oss på lokal musik på semestern och var tionde (8 procent) gör en sådan spellista inför resan för att komma i stämning. Det visar en omfattande internationell undersökning som Travellink står bakom bland 13 000 resenärer i åtta länder som visar våra musikvanor på semestern.

Millenniegenerationen, åldern mellan 20–29 år, säger två av fem (41 procent) att musiken påverkar vart de reser och var tredje är intresserad av att åka på musikfestivaler. Samtidigt ökar resandet med antal globala resenärer till Göteborg med nio procent när Summerburst Festival arrangeras i juni, jämfört med samma period förra året**.

– 14 procent av svenskarna har åkt utomlands för att specifikt se sin favoritartist eller sitt favoritband. Det är högre än andra länder som Storbritannien (10 procent), Frankrike (11 procent) och USA (10 procent). Svenskarna älskar musik och är känt för det också. Förutom musikinspirerande resor utomlands finns redan flera stora och populära festivaler i Sverige inom olika musikgenrer som exempelvis Sweden Rock, Way Out West och Summerburst, säger Maryline Morini, chef över kundkommunikationen på Travellink.

Undersökningen visar också en skillnad mellan män och kvinnor vad för typ av musik som lockar. Medan männen föredrar resmål med den amerikanska musikkulturen, som jazz och countrymusik, lockas kvinnorna mer till destinationer med reggae, samba och countrymusik. Bland unga är det framför allt hip-hop och techno som drar, men country verkar locka alla åldrar.

Topp 10 musikgenrer som styr valet av resmål för svenska resenärer

  1. Countrymusik (Nashville, USA)
  2. Reggae (Jamaica)
  3. Jazz (New Orleans, USA)
  4. Samba (Brasilien)
  5. Opera (Italien, Österrike)
  6. Säckpipor (Skottland)
  7. Aboriginsk didgeridoo (Australien)
  8. Flamenco (Spanien)
  9. Calypso (Karibien)
  10. Tango (Argentina)

*Om undersökningen
Uppgifterna baseras på en undersökning genomförd av OnePoll. 13 000 personer från USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige, Spanien, Italien och Portugal har deltagit i enkäten. 2 000 av dessa är svenskar. OnePoll är medlem av ESOMAR (världsorganisation för marknad-, opinion- och sociala undersökningar). 

**Om statistiken
Statistiken är framtagen av Travellink och baseras på antal resenärer. Bokningsstatistiken gäller bokningar gjorda mellan 1 januari och 8 maj 2018 jämfört med samma period 2017. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Åsa Frykberg, presskontakt, More PR, 070-758 16 22, asa@morepr.se
Emma Birgersson, presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

Taggar:

Exit mobile version