Tanalys

Svenskarna mer aktiva i att minska matsvinnet – var tredje försöker slänga mindre mat än tidigare

Januari är årets tuffaste månad ekonomiskt för många svenska hushåll. Ett sätt att dra ner på kostnaderna är att slänga mindre mat. Svenskarna har blivit mer aktiva i att försöka minska matsvinnet nu jämfört med tidigare år. Det visar en ny undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Matsmart, där 37 procent svarar att de försöker slänga mindre mat nu jämfört med tidigare år. Den främsta anledningen är för att spara pengar.

Matsmarts affärsmodell bygger på att rädda mat och andra produkter från att slängas. Det kan röra sig om produkter som fått feltryckta etiketter, ett utgående sortiment eller varor med korta bäst före-datum. Produkterna säljs sedan till kraftigt reducerade priser. En annan viktig del i att minska matsvinnet är att mindre mat hamnar i soptunnan hos hushållen. I Sverige slängdes det över en miljon ton livsmedel 2021 och matsvinnet per person var 15 kilo.* 

Matsmarts senaste undersökning visar att mer än en tredjedel av befolkningen försöker slänga mindre mat nu jämfört med tidigare år. Endast 7 procent svarar att de inte har som ambition att kasta mindre. Kvinnor försöker i större utsträckning minska sitt matsvinn, det uppger 43 procent, jämfört med 32 procent bland männen.

– Resultatet från undersökningen ger förhoppningar om att matsvinnet i Sverige kommer att ha minskat nästa gång en kartläggning görs, jämfört med när den senaste mätningen gjordes 2021. Det är tydligt att det finns en ökad medvetenhet och vilja i befolkningen att kasta mindre mat. Vi ser också att fler vill köpa produkter med kort utgångsdatum till reducerade priser – vilket hjälper till att minska svinnet ute i handeln, säger Björn Gent, nordisk marknadschef på Matsmart.

Den främsta anledningen till att fler vill minska sitt matsvinn är för att spara pengar. Det svarar närmare hälften, 49 procent. Nästan lika många gör det av miljömässiga skäl (47 procent).

– I takt med att levnadskostnaderna har ökat under en längre period har fler börjat se över hur de kan dra ner på kostnaderna. Även om det såklart är tufft för många svenska hushåll just nu så är det glädjande att se att vi börjat anamma mer cirkulära beteenden och blivit mer måna om att ta tillvara på resurser och inte slösa. Att minska sitt matsvinn är en av de viktigaste sakerna man kan göra för att spara pengar och samtidigt dra ner på sitt klimatavtryck, säger Björn Gent.

*https://www.naturvardsverket.se/om-oss/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/2023/januari/i-sverige-slangdes-det-over-en-miljon-ton-livsmedel-2021/

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel, Sifopanelen under perioden 30 november – 4 december 2023. 

Totalt intervjuades 1184 personer i åldern 18–79 år.

Frågorna som ställdes var:

Försöker du/ni i ditt hushåll att slänga mindre mat nu jämfört med tidigare år?

Ja: 37%
Nej: 7%
Jag slänger varken mer eller mindre: 54%
Tveksam, vet ej: 2%

Vilken är den främsta anledningen till att du/ni försöker slänga mindre mat?

För att vara snäll mot miljön: 47%
För att spara pengar: 49%
Annat: 3%
Tveksam, vet ej: 1%

Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef
+46 76 3161207
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se

Om Matsmart:
Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fem europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.

Exit mobile version