Connect with us

Marknadsnyheter

Svenskarnas förtroende för banker sjunker i spåren av covid-19

Published

on

Accentures studie ”Global Banking Consumer” visar att förtroendet för bankerna sjunker, och trots Nordens digitala mognad har bankerna här hamnat efter i utvecklingen av personliga digitala banktjänster.

STOCKHOLM; 3 februari 2021 –  Accentures Global Banking Consumer Study 2020, är baserad på en undersökning med mer än 47 000 konsumenter globalt och bygger på två liknande rapporter från 2019 och 2017. Den senaste rapporten visar att om kunderna inte har en stark personlig relation till sin bank är det mer sannolikt att de ser priset på banktjänsterna som avgörande för vilken bank de ska anlita.

Rapporten konstaterar att banker länge har uppmuntrat konsumenter att använda digitala tjänster för transaktionsbaserade bankärenden. Medan banker ofta ser en utbredd digital användning som ett sätt att sänka kostnaderna och tillhandahålla tjänster dygnet runt, har den snabba utvecklingen av befintliga och nylanserade digitala tjänster nästan helt tagit bort den viktiga mänskliga aspekten från banksektorn. Detta försämrar konsumenternas förtroende för bankerna ytterligare. Exempelvis är det mindre än en tredjedel (29%) av de tillfrågade konsumenterna globalt som litar ”mycket” på att banken kan ta hand om deras långsiktiga ekonomiska välstånd, jämfört med 43 procent för två år sedan. Även i Sverige är det endast 29 procent som litar ”mycket” på att bankerna tar hand om deras långsiktiga ekonomiska intressen, jämfört med 50 procent för två år sedan.

”Våra resultat indikerar att bankerna står inför en rejäl förtroendekris. Banker har arbetat hårt för att utveckla relationer med kunderna, vilket nu försvåras på grund av det digitala skiftet under pandemin. För att skapa starka kundrelationer måste bankerna tänka om gällande de digitala tjänster som tillhandahålls, och göra dem mer personliga och relevanta”, säger Gunnar Wijkmark, ansvarig för kanaltransformation på Accenture. ”Det sjunkande förtroendet för bankerna visar också på allmänhetens förändrade syn, där vissa ser att bankernas intäkter och marginaler ökar samtidigt som småföretag riskerar konkurs i pandemins spår.”

Hantering av data allt viktigare
På frågan hur mycket globala konsumenter litar på att banken tar hand om deras data, svarade färre än fyra av tio (37%) ”mycket”, en minskning med 14 procentenheter från bara två år sedan. Bland svenska konsumenter är det 43 procent som litar ”mycket” på bankens hantering av deras data, vilket är en minskning med 20 procentenheter jämfört med 2018. Även om förtroendet för bankerna generellt har försämrats, visar rapporten att mer än hälften (57%) av konsumenterna globalt tror att deras bank ”alltid” eller ”för det mesta” ser till deras bästa intresse när de ger råd, och 62 procent anser att råden är smarta, personliga och välinformerade. Samma siffror för Sverige är 51 procent respektive 60 procent.

Permanent beteendeförändring eller pandemi-inspirerad trend?
Trots den digitala mognad som ofta karaktäriserar de nordiska länderna, visar rapporten att personliga digitala banktjänster inte utvecklats lika mycket under covid-19-pandemin som i andra delar av världen.

Före covid-19 hade endast 15 procent av konsumenterna globalt pratat med en bankrådgivare via videosamtal, men nästan hälften (46%) svarade att de skulle vara villiga att göra det när kontoren öppnar igen. 35 procent svarade att de föredrog videosamtal framför fysiskt möte. I Sverige hade 6 procent pratat med en bankrådgivare via videosamtal innan covid-19, endast 15 procent kan tänka sig det framöver och 20 procent föredrar videosamtal framför ett fysiskt möte.  

Studien visar att bankerna behöver agera rätt i olika kanaler och förstå hur det påverkar konsumenternas förtroende. Exempelvis svarade endast 28 procent av konsumenterna globalt att de skulle lita ”mycket” på en personlig rådgivare som gav råd om produkter och erbjudanden under ett videosamtal. Detta jämfört med 36 procent och 48 procent som svarade att de skulle lita ”mycket” på en personlig rådgivare via telefon respektive under ett fysiskt möte på ett bankkontor. Svenska konsumenter följer samma mönster: 29 procent litar ”mycket” på råd via videosamtal, 45 procent via telefon och 54 procent under ett fysiskt möte hos banken.

”Sverige och övriga Norden utmärker sig jämfört med de globala siffrorna när det kommer till personliga digitala banktjänster. En faktor kan vara att vi haft mildare restriktioner än många andra länder under covid-19, vilket medför att vi inte behöver förändra våra vanor i lika stor utsträckning. Svenska banker tar då inte heller möjligheten att accelerera digitaliseringen för att erbjuda personlig rådgivning och service på distans. Vissa banker är sent ute med videomöten och möjlighet att göra affärer utan att gå in till bankkontoren. Behovet av detta har kraftigt accelererats på grund av covid-19 och när kunden upplever hur smidigt det är uppskattas den möjligheten, vilket i sin tur skapar förtroende, lojalitet och fördelar för båda parter.”, säger Gunnar Wijkmark.  

Byte av bank minskar
Rapporten visar att benägenheten att byta bank, vilket setts som en realtidsindikator för ökad konkurrens eller missnöjda kunder, har förändrats under de senaste två åren. Frekvensen på att byta primärkonto har minskat betydligt, då bara 3,8 procent av konsumenterna globalt uppger att de bytte sitt primära bankkonto under de senaste 12 månaderna, jämfört med 6,7 procent för två år sedan. Även svenska konsumenter byter bank i lägre grad, 1,6 procent uppger detta 2020 jämfört med 5,3 procent år 2018.

”Byte av bank har gått från ett snabbt förlopp där konsumenten ”klipper navelsträngen” till en utveckling där bankkunder kontinuerligt väljer att fördela sina tillgångar hos flera tjänster och aktörer, och den så kallade ”share of wallet” minskar. Detta visar att relationen mellan bank och kund blir ännu mer fragmenterad, eftersom konsumenter snabbt och enkelt kan öppna och placera sina pengar på olika konton för att uppnå specifika ekonomiska mål eller helt enkelt säkra sina satsningar. Under covid-19 ser vi också att benägenheten att byta bank är lägre, och det är inte så konstigt. Vad som kommer hända framöver när läget stabiliseras går dock inte att veta, vilket gör det ännu viktigare för traditionella banker att erbjuda bättre digitala tjänster för att återhämta förtroendet.”, säger Gunnar Wijkmark.

Rapporten i sin helhet finns tillgänglig här: www.accenture.com/se-en/insights/banking/consumer-study-making-digital-banking-more-human
 

Metod
Accenture tillfrågade 47 810 konsumenter i 27 länder: Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Kina (inklusive Hong Kong), Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Israel, Italien, Japan, Malaysia, Mexiko, Nederländerna, Norge, Ryssland, Saudiarabien, Singapore, Sydafrika, Spanien, Sverige, Schweiz, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA. I Sverige tillfrågades 1030 konsumenter. Respondenterna behövde ha ett bankkonto och täckte flera generationer och inkomstnivåer. Undersökningen genomfördes online under juli och augusti 2020.

Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 514 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se

Accentures affärsområde för banksektorn hjälper privat- och affärsbanker samt leverantörer av betalningslösningar att öka sin innovationskraft, hantera affärs-, teknik- och regleringsutmaningar och förbättra operativ prestanda för att skapa förtroende och engagemang med kunderna och växa mer lönsamt och säkert. För att lära sig mer, besök https://www.accenture.com/us-en/industries/banking-index.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture

+46730513452

anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.