Tanalys

Svenskarnas mest ”svinndumma” varor – resterna som oftast slängs

De där tre öppnade tacosåsburkarna längst inne kylen, slatten grädde som blev över eller den stenhårda brödbiten man hittar kvarglömd – vissa varor är helt enkelt lite svårare att göra slut på. I en färsk Sifo-undersökning har Willys tagit reda på vilka som är svenskarnas mest ”svinndumma” varor. Nu startar Willys upp Restakuten – en tjänst på Instagram som hjälper användarna förvandla sina rester till rätter.  

 Matsvinnet är ett stort och ökande miljöproblem. Mellan en tredjedel och hälften av all mat som produceras i världen går idag förlorad. I Sverige slängs årligen ca 1,3 miljoner ton mat. Majoriteten – omkring 70 procent – slängs i hemmen.

Nu har matkedjan Willys låtit Kantar Sifo ta reda på vilka som är svenskarnas största svinnbovar. På förstaplatsen kommer något många förmodligen kan känna igen sig i: tacosåsen, som när den använts till fredagstacon verkar ha en förmåga att glömmas bort längst in i kylen.

Här är några exempel från topplistan över de svinndumma varorna:

Vilka tre matvaror känner du att du mest sällan lyckas använda upp hela av?
Öppnad tacosås 11%
Brödkant 10%
Salladsrester 9%
Brunfläckig banan 7%
Mjölkslatt 7%
Ost-skidbacke 6%
Övermogen avocado 4%
Slokande morot 4%
Sista slatten i syltburken 4%
Ledsen kryddväxt i kruka 1%

Läs mer om undersökningen och se hela listan på https://www.willys.se/artikel/om-oss/hallbarhet/svinnsmart/undersokning

– Genom att ta reda på vilka varor som oftast blir svinn i de svenska hemmen får vi en större kunskap och chans att lägga fokus på rätt åtgärder i vårt svinnarbete. Samtidigt vill vi också försöka inspirera till att få våra kunder att tänka annorlunda kring matsvinn. Vi arbetar ständigt för att försöka hitta nya kreativa lösningar för att minska både vårt eget och våra kunders matsvinn, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig på Willys.

Willys har de senaste åren arbetat hårt för att minska mängden matsvinn som uppstår i butiksledet och har satt upp ett mål om att halvera sitt svinn till år 2025. Bland annat sänks priset på varor som närmar sig bäst före-datum eller har kantstötta förpackningar, dagsfärskt bröd säljs ut på kvällen, frukt och grönsaker med enstaka skönhetsfläckar eller högre mognadsgrad paketeras i fyndlådor och överbliven mat skänks till välgörenhetsorganisationer.

Nu startar Willys även upp Restakuten – en tjänst på Instagram där användarna kan lägga upp en bild på sina rester, hashtagga #restakuten och @willyssverige och därefter svarar Willys med ett recept eller tips på hur man kan ta vara på maten.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under 19-22 januari 2021.Totalt intervjuades 1061 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. Grafiken visar 10 av de mest vanliga matvaror som vi mest sällan använder upp. Läs mer på https://www.willys.se/artikel/om-oss/hallbarhet/svinnsmart/undersokning  

 

För ytterligare information, kontakta:
Johanna Eurén, kommunikationschef Willys, tel 070-346 13 48, johanna.euren@willys.se

Om Willys:
Med affärsidén Sveriges billigaste matkasse och genom att förena ett brett sortiment med låga priser, vill Willys göra det möjligt för fler att äta bra mat. Idag finns drygt 200 Willys-butiker över hela landet, varav ett femtiotal utgörs av våra närbutiker, Willys Hemma. Willys omsätter ca 32 miljarder kronor (2020) och ingår i Axfood AB. Läs mer på www.willys.se.

Exit mobile version