Julhandeln är i full gång, och i år landar julklappsbudgeten på drygt 3000 kronor. Samtidigt varierar beloppen beroende på familjesituation och hur privatekonomin ser ut. Det visar en undersökning av LF. -Julen är en trevlig tid men kan också bidra till ekonomiska påfrestningar. Ungefär en av tre förknippar julen med stress och gör av med mer pengar än vad man egentligen har råd med. Det kan därför vara bra att sätta ett maxtak på julklappsinköpen så att man inte åker på en ekonomisk baksmälla i januari, säger Stefan Westerberg, privatekonom på LF.
*Undersökningsresultaten finns i bilaga.
På uppdrag av Länsförsäkringar har Infostat genomfört en undersökning om svenskars julvanor och julklappsinköp. I undersökningen framgår att svenska hushåll väntas lägga i genomsnitt drygt 3 000 kronor på julklappar i år.
De sämre tiderna lyser igenom. I undersökningen är det fler (23 procent) som uppger att de kommer spendera mindre pengar på julklappar i år än förra året, jämfört med de som uppger det motsatta (16 procent) som avser lägga mer pengar på julklappar.
Julklappsbudgeten skiljer sig åt beroende på hur stark ekonomi hushållet har. De med mycket bra ekonomi avser spendera ungefär 4 gånger mer än de med mycket dålig ekonomi.
-De ekonomiska klyftorna märks tydligt. Prata gärna igenom situationen med familjen, särskilt om man har små marginaler. Sätt gärna ett maxtak på julklappsinköpen och håll dig till den. Annars riskerar man att åka på en ekonomisk baksmälla i januari, säger Stefan Westerberg.
Julklappsbudgeten varierar också efter familjesituation. Barnfamiljer avser spendera 3 755 kronor på julklappar medan budgeten för hushåll utan hemmavarande barn ligger på 2 774 kronor.
När det kommer till val av julklappar präglas inköpen av vilka de handlas till. För barnfamiljer är kläder (55 procent), leksaker (52 procent) och teknikprylar (36 procent) de mest populära kategorierna. Bland hushåll utan barn är inredningsprodukter populära istället för teknikprylar.
-Det är tydligt att barnfamiljer är beredda att satsa extra på julen, även om den ekonomiska situationen är ansträngd. Prata gärna med barnen om julklapparnas omfattning. Det kan tygla förväntningarna till rimliga och hanterbara nivåer. Julen bör helst inte addera extra stress. Kom ihåg att det inte är högen av julklappar eller prislappen som är det viktigaste, utan tanken och omtanken bakom den, säger Stefan Westerberg.
Så mycket planerar vi att köpa julklappar för 2024
- Svenska hushåll planerar att lägga i genomsnitt 3 065 kronor på julklappar i år.
- Barnfamiljer: 3 755 kronor.
- Hushåll utan hemmavarande barn: 2 774 kronor.
- Personer i åldern 50–64 år är den köpstarkaste gruppen: 3 329 kronor.
- Hushåll som anser sig ha en mycket god ekonomi: 4 032 kronor.
- Hushåll som anser sig ha en mycket dålig ekonomi: 1 030 kronor.
De här grupperna avstår helt från julklappsinköp 2024
- 7 procent av hushållen utan hemmavarande barn kommer inte spendera några pengar alls på julklappar i år. Det kan jämföras med 1 procent bland barnfamiljerna.
- 14 procent som anger att de har mycket dålig ekonomi planerar att inte lägga några pengar på julklappar i år. Det kan jämföras med 2 procent bland de som anses sig ha en mycket god ekonomi.
Tips från Stefan Westerberg för att hålla julklappsbudgeten i schack:
- Sätt en budget och maxtak: Sätt upp en realistisk budget innan du börjar handla och håll dig till den.
- Jämför priser och handla strategiskt: Planera dina inköp i förväg för att undvika panikshopping i sista minuten, vilket ofta blir dyrare. Utnyttja reor och erbjudanden.
- Prata pengar med familjen och tygla förväntningarna: Ha en öppen dialog om hur ekonomin ser ut och julklapparnas omfattning. Det tyglar förväntningarna.
- Upplevelser: Upplevelser, som biokvällar eller en middag, kan bli lika uppskattade som dyra paket och kan dessutom vara mer personliga.
- Undvik krediter: Det kan kännas lockande att använda kreditkortet, men tänk på att kostnaderna snabbt kan växa och påverka din ekonomi negativt.
- Överväg second hand: Begagnat-butiker eller online-grupper för byteshandel är perfekta ställen att hitta unika och prisvärda gåvor. Det är även mer hållbart och miljövänligt.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Infostat på uppdrag av Länsförsäkringar. Datainsamlingen har gjorts på allmänheten med hjälp av en slumpmässigt rekryterad webbpanel med 1500 svarande. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet. Fältperiod 18 november – 26 november 2024.
För ytterligare information kontakta:
Stefan Westerberg, privatekonom på LF. Tel. 073 – 968 30 44 Stefan.Westerberg@lansforsakringar.se
Länsförsäkringars pressjour, telefon 08 – 588 418 50, press@lansforsakringar.se
Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/
Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.