Tanalys

Sverige sämst i Europa på klassrumsdisciplin visar siffror från OECD

Problem med stök, buller och bristande studiero i klassrummet är vardag för många av Sveriges elever och lärare. Statistik från OECD visar att Sverige är det land i Europa som har sämst klassrumsdisciplin. Regeringen vidtar en rad åtgärder för att komma till rätta med problemen.

Svenska skolor har stora problem med både kunskapsresultat, trygghet och studiero. Lärarna har i dag en tuff arbetsmiljö och det senaste decenniet har antalet anmälningar på grund av hot och våld i skolan fördubblats.

Ett index som presenterats av OECD slår fast att Sverige är sämst i Europa när det gäller klassrumsdisciplin. Indexet, som kallas DISCLIMA, bygger på data från PISA-undersökningen och är ett mått på disciplinärt klimat i skolor. Man har denna gång mätt klimatet på matematiklektionerna bland 15-åringar. Sverige är tillsammans med Nya Zeeland och Chile ett av länderna med sämst disciplinärt klimat. Bland annat svarar en tredjedel av de svenska eleverna att det oftast eller alltid är bullrigt och stökigt på lektionerna. Omkring 30 % uppger att de blir distraherade av andra elever som använder digitala verktyg, till exempel mobiltelefoner, på de flesta eller varje lektion.

– Även om vi visste att det finns stora utmaningar med trygghet och studiero i de svenska skolorna så är det nedslående att se att vi ligger så här dåligt till. Regeringen tar krafttag för att vända denna utveckling. Alla elever ska känna sig trygga i skolan och få möjlighet att fokusera på att lära sig saker på lektionerna, säger skolminister Lotta Edholm.

För att förbättra ordningen i klassrummet och skolan gör regeringen flera insatser:

Klassrumsklimat i Sverige

Källa: OECD

Kontakt

Ellen Kult, pressekreterare hos Lotta Edholm, 076-140 15 28, ellen.kult@regeringskansliet.se

Exit mobile version