Marknadsnyheter
Sverige vann brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025

Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i den stora finalen av Bocuse d’Or 2025 den 27 januari i Lyon. Medaljen är en stor framgång som befäster Sveriges position som en av världens främsta gastronomiska nationer. Varför inte ta tillfället i akt att själv upptäcka de unika smaker och kulinariska specialiteterna Sverige har att erbjuda!
Foto : Bronsmedalj för Gustav Leonhardt med team, Bocuse d’Or 2025, av Staffan Lycke
Gustav Leonhardt och hans team har vunnit bronsmedalj i världens mest prestigefyllda gastronomiska tävling Bocuse d’Or 2025. Med den senaste bronsmedaljen befäster Sverige sin plats bland världens ledande gastronomiska nationer.
– Vi är stolta över vår insats i årets Bocuse d’Or. Nivån har varit extremt hög och vi har verkligen fått visa vad svensk gastronomi står för. Att vi dessutom får åka hem med en bronsstatyett är en otrolig ära och ett bevis på det hårda arbete och den passion som vårt team har lagt ner.” säger Gustav Leonhardt, Sveriges kandidat i Bocuse d’Or.
Efter framgången med silver i Bocuse d’Or Europe i mars 2024, har det svenska teamet fortsatt att imponera. Under den intensiva finalen, där världens främsta kockar tävlade under två dagar, demonstrerade det svenska laget enastående teknisk skicklighet och kreativitet.
Bocuse d’Or, som samlar de främsta kulinariska talangerna från 65 länder, representerar det yttersta inom gastronomisk excellens. Sveriges bronsmedalj vittnar om den svenska matscenens exceptionella kvalitet och innovation, där svensk gastronomi harmoniskt blandar internationella smaker med svenska ingredienser från en rik och varierad natur. 1997 vann Mathias Dahlgren, numera chef för stjärnkrogen Matbaren i Stockholm, guldmedalj i tävlingen.
Ta del av Gustav Leonhardts kulinariska resa och hans koppling till den svenska naturen i den HÄR videon.
Fem svenska kulinariska upplevelser
Foto : The Edible Country i Småland, August Dellert/imagebank.sweden.se (Download)
Svensk gastronomi har sina rötter i naturens skafferi. Från vidderna i norr till skärgårdens karga klippor i söder, hämtar landet sina kulinariska traditioner från det som skog, hav och ängar har att erbjuda. Nedan följer fem exempel på hur du kan ta del av Sveriges unika smaker och hållbara matkultur.
- Upptäck naturens skafferi – från skog till gourmetmåltid
I Sverige är naturens delikatesser tillgängliga för alla tack vare den svenska allemansrätten. Här kan man plocka växter, svamp och olika sorters bär, så länge man visar respekt för naturen och undviker att störa eller skada miljön. Varför inte ta vara på naturens skatter och skapa en gourmetmåltid med ingredienser du själv har plockat! Med några enkla tillbehör kan du förvandla lokala råvaror till smakfulla rätter. Upptäck Sveriges rika skafferi genom att laga rätter inspirerade av svenska kockar, anpassade till de regioner du besöker. För att göra upplevelsen enkel och njutbar finns bord och vindskydd tillgängliga över hela landet – perfekt för en matupplevelse direkt i naturen. Föredrar du en bokningsbar upplevelse följer några exempel här:
- Gör en gourmet road-trip och upptäck Sveriges lokala smaker
Sverige bjuder på en stor variation av kulinariska upplevelser formade av landets skiftande geografi, klimat och lokala traditioner. En resa från söder till norr ger möjligheten att upptäcka unika smaker och delikatesser som speglar regionernas egna särdrag.
I Lapland, i norra Sverige, spelar renkött, älg och vilt en central roll i de traditionella maträtterna. Här kan man exempelvis njuta av delikatesser som suovas (rökt renkött) och Kalixlöjrom, en delikat rom från siklöjan i Bottenviken. För mer information om matutbudet som präglar landets nordligaste del klicka här.
I Skåne, i södra Sverige, är jordbruket en självklar stolthet. Här erbjuder de bördiga jordarna perfekta förutsättningar för odling av en rad olika primörer vilket gör regionen till en skattkammare för lokala råvaror. I Skåne hittar man också några av Sveriges mest lovande vingårdar som med skicklighet och innovation antagit utmaningen att odla druvor i det nordiska klimatet.
Västkusten, känt för Bohusläns ikoniska skärgård, pittoreska fiskelägen och traditionella sjöbodar, är ett blått matparadis. Här frodas musslor, ostron, tång, hummer, kräftor och mycket mer som gör destinationen till ett drömresmål för alla som uppskattar havets delikatesser.
För mer inspiration om svensk matkultur och lokala traditioner klicka här.
- Delta i en kulinarisk festival
Upptäck Sverige och dess matkultur genom att besöka någon av landets många årliga mat- och dryckesfestivaler. Festivalerna hålls ofta utomhus och bjuder på varierande teman med allt från traditionella svenska recept och nyskördade lokala råvaror till hantverksöl och gastronomiska evenemang med landets främsta kockar. Klicka här för en lista över kulinariska festivaler 2025.
- Ge dig ut på en gastronomisk stadsresa
Stockholm: Sveriges huvudstad är ett perfekt resmål för en storstadssemester året runt. Utforska den lättillgängliga naturen, njut av det innovativa köket och ta del av stadens stora kulturutbud. För mer information om vad man kan uppleva i Stockholm klicka här.
Göteborg: Sveriges näst största stad, belägen på västkusten, är bland annat känt för sina goda fisk- och skaldjursrätter. Med en avslappnad atmosfär och ett starkt fokus på hållbarhet erbjuder staden ett spännande utbud av restauranger, food trucks och lokalt bryggd hantverksöl. För mer information om vad man kan uppleva i Göteborg klicka här.
Malmö: I Malmö finns det något för alla smaker! Här möts en eklektisk mix av internationella kök och ett imponerande utbud av veganska restauranger. För mer information om vad man kan uppleva i Malmö klicka här.
- Ta en Fika
Fika är en oumbärlig del av den svenska kulturen och en tradition som sträcker sig långt bortom att bara dricka kaffe eller te med något sött till. Det är näst intill en institution som handlar om avkoppling, gemenskap och njutning. Oavsett om det sker på ett kafé, på kontoret, ute på landsbygden, mitt i city eller hemma, finns alltid en plats för att ta en fika tillsammans. Alingsås har till och med fått titeln ” Fika-huvudstad” tack vare sina charmiga, historiska träkaféer.
OM GUSTAV LEONHARDT
Gustav Leonhardt vann brons i Bocuse d’Or Europe 2025 och silver i Bocuse d’Or Europe i mars. Han är en erfaren tävlingsmatlagare med flertalet vinster i bagaget. I Bocuse d’Or-sammanhang har Gustav varit en del av både Alexander Sjögrens och Jimmi Erikssons satsningar, och han var dessutom Commis åt Sebastian Gibrand när denne tog silver i tävlingen 2018.
För mer information, bildmaterial och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta : Martin Bundock, martin@awb.se
Foton från podium Download, (fotocred Staffan Lycke)
Foton från det svenska lagets rätter téléchargeables ici (fotocred Gustaf Björlin)
Vänligen ange fotocred samt Bocuse d’Or.
OM BOCUSE D’OR
Bocuse d’Or är världens främsta och mest prestigefyllda internationella tävling för kockar och avgörs vartannat år i Lyon, Frankrike. Tävlingen, som grundades 1987 av stjärnkocken Paul Bocuse, har idag utvecklats till ett globalt nätverk för gastronomi, måltid och turism. Totalt deltar 24 länder i VM-finalen i Bocuse d’Or
För mer inspiration om Sverige gastronomi besök: https://visitsweden.com/what-to-do/food-drink/
Visit the Original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder : https://imagebank.sweden.se/my-selections/3fdla0dg2l
Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com
Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate
Taggar:
Marknadsnyheter
edyoutec´s dotterbolag landar prestigefyllt uppdrag – utvecklar interaktiv utställning för 2,28 miljoner SEK!
edyoutec´s dotterbolag Wegesrand är en branschledande partner inom eventteknologi, och nu har fått uppdraget att utveckla och implementera en utställning som främst består av interaktiva digitala element. Utställningen kommer hållas sommaren 2025 i Tyskland. Uppdraget är budgeterat till minst 2,28 miljoner SEK.
”edyoutec och dess dotterbolag fortsätter att leverera stabila intäktsflöden och prestigefyllda uppdrag. Återigen bevisar edyoutec att dess dotterbolag har en branschledande position vad gäller segmentet serious games. Från moderbolagets sida ser vi fram emot att flera uppdrag landar under första kvartalet. Vår målbild är att våra dotterbolag ska vara fullbokade för 2025 och stora delar av 2026 redan under första kvartalet 2025”, påpekar edyoutec´s VD, Eric de Basso.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric de Basso, VD, edyoutec AB
E-post: eric@edyoutec.com
Telefon: +46 70 780 52 00
Om edyoutec
edyoutec är ett svenskt företag inom spel och digital utbildning som består av två vertikaler, EdTech och spel. Inom vertikalen EdTech fokuserar bolaget på att utveckla produkter inom genrer som spelbaserat lärande och Serious Games, det är inom dessa områden som edyoutec har identifierat de största synergierna mellan bolagets två vertikaler. Inom vertikalen Games bygger affärsidén på att utveckla och distribuera free-to-play-spel (”F2P”) inom mobilspel för Android och iOS.
För mer information, se edyoutecs hemsida www.edyoutec.com
Marknadsnyheter
Vaimo ingår partnerskap med Bluestone PIM

Vaimo, en av världens främsta leverantörer inom digital handel och kundupplevelse, har ingått partnerskap med Bluestone PIM, en ledande plattform för API-baserade PIM-lösningar. Vaimo har sedan länge ett starkt erbjudande inom lösningar för produktinformation och partnerskapet med Bluestone PIM förstärker Vaimos vassa förmåga på området ytterligare.
Framtidssäkra PIM-lösningar med Bluestone PIM
Bluestone PIM är en innovativ, API-driven plattform som ligger helt i linje med Vaimos uppdrag att skapa flexibla, skalbara och framtidssäkra digitala lösningar. Genom detta partnerskap får Vaimos kunder fler möjligheter att hitta den PIM-lösning som passar just deras behov.
”Med tanke på dagens komplexa krav på omnikanal, är det viktigare än någonsin att ha en robust och anpassningsbar PIM-lösning. Bluestones moderna och API-drivna design är en gamechanger i sammanhanget. Den ger oss flexibiliteten att skapa specialanpassade lösningar för alla kunder, oavsett projektets komplexitet.”, säger Robin Carlsson, Managing Director, Nordics, på Vaimo.
Vaimo har gedigen erfarenhet av att leverera förstklassiga PIM-lösningar som matchar kundens behov, önskemål och budget. Genom partnerskapet med Bluestone PIM kan Vaimo nu utveckla sitt PIM-erbjudande ytterligare.
Om Vaimo – vaimo.com/sv
Vaimo är en av världens mest erfarna experter inom e-handel och digital kundupplevelse. Företaget är en ledande leverantör inom e-handel, innehållshantering, datahantering, analys och aktivering, och levererar konsult-, design-, utvecklings-, support- och analystjänster inom alla dessa områden. Vaimo är en global partner med lokal närvaro, som fokuserar på att skapa nära och långsiktiga relationer med sina kunder. Företaget arbetar med varumärken, återförsäljare och tillverkare över hela världen och Vaimos över 600 medarbetare återfinns i fler än 15 länder, i EMEA, APAC och Nordamerika.
Om Bluestone PIM – bluestonepim.com
Bluestone PIM grundades i Norge 2016. Företaget ligger i framkant inom PIM-branschen och är en föregångare när det gäller att leverera en lösning som är både molnbaserad, mikrotjänstbaserad, API-first och headless. Bluestone PIM är internationellt erkänd för sin omfattande kapacitet och anpassningsbarhet. Bluestone PIM är den första PIM-leverantören som erkänts av MACH Alliance. Företaget är även en AWS Technology Partner och en del av AWS ISV Accelerate. Med ett robust ekosystem på över 700 API:er och en marknadsplats med fler än 40 appar hjälper Bluestone PIM företag som Sainsbury’s, St. Gobain, Dolby Technologies och Intersport att hantera sin produktinformation på ett optimalt sätt.
Kontaktinformation
Ella Molin
Head of Marketing
ella.molin@vaimo.com
Marknadsnyheter
Q-Mentoria är tillbaka – ett viktigt intiativ för inkludering i tech

Consid har nu dragit i gång en ny omgång av sitt uppskattade mentorprogram Q-Mentoria. Programmet, som riktar sig till kvinnor och icke-binära som är intresserade av IT och tech, har mötts av ett stort intresse och många ansökningar. Syftet med Q-Mentoria är att skapa en inspirerande och utvecklande relation mellan mentor och adept, där båda parter kan växa och nå sina mål.
Q-Mentoria är en del av Consids strävan att bidra till ökad mångfald och inkludering inom techsektorn. Genom att matcha adepter med mentorer utifrån intressen och framtidsmål skapas en skräddarsydd upplevelse som lägger grunden för ett framgångsrikt mentorskap. Målet är att adepterna ska få verktygen och stödet de behöver för att ta nästa steg i sina karriärer – och att mentorerna ska inspireras och utvecklas i sin roll som ledare samtidigt som branschens kultur förändras i en mer inkluderande riktning.
En av årets mentorer, Christian Wedel – senior strateg på Consid, delar med sig av sina tankar:
– Det är jätteroligt att så många vill vara med! Jag har alltid älskat att stötta andra, hjälpa dem att hitta rätt verktyg och se dem växa. Det är fantastiskt att få vara med och skapa en trygg och inspirerande miljö där adepten känner sig sedd och vågar ta för sig.
Programmet erbjuder inte bara stöd till adepterna utan ger också mentorerna en chans att växa, vilket Christian håller med om:
– Jag lär mig otroligt mycket av mina adepter. Deras energi och nytänkande ger mig nya perspektiv och insikter som jag tar med mig i mitt ledarskap. Det blir tydligt hur viktig mångfalden är – olika bakgrunder och erfarenheter skapar dynamik och inspiration.
Mentorskapet mellan Christian och hans adept Ezgi, präglas av flexibilitet och lyhördhet. Deras möten kan vara allt från en specifik fråga till regelbundna träffar över lunch eller kaffe med en tydlig agenda.
– Det som gör mig mest entusiastisk är Q-Mentorias personliga matchningsmetod mellan mentor och adept! Kontakten med en erfaren mentor från Consid har gett mig ett tydligare perspektiv på branschdynamiken, hjälpt mig att förfina mina tekniska och mjuka färdigheter och stöttat mig i att forma en stark karriärväg, säger Ezgi Senyurt, adept hos Consid.
Förutom att stärka deltagarnas individuella karriärresor spelar programmet en central roll i att lyfta frågan om mångfald inom techbranschen. Ezgi framhåller hur mentorskapet bidrar till att sänka trösklar och öppna dörrar för underrepresenterade grupper.
– Q Mentoria handlar om att göra techbranschen mer tillgänglig och inkluderande. När fler kvinnor och icke-binära lyckas i branschen skapas utrymme för ännu fler att följa efter. Det är en positiv spiral som programmet bidrar till, säger Ezgi Senyurt och fortsätter:
– När du har någon i ditt hörn – som tror på dig, ger dig kraft och perspektiv, blir det lättare att ta vara på möjligheter som tidigare kändes utom räckhåll.
Idag består branschen av drygt 30 procent kvinnor. En underrepresentation som inte bara ger negativ påverkan på branschen, utan samhället i stort, och skapar risker för framtidens infrastruktur. Q-Mentoria möjliggör en språngbräda för de kvinnor och icke-binära som är intresserade av IT och tech att positionera sig som en självsäker yrkesperson i den svenska teknikbranschen genom att mentorer kan inspirera och dela kompetens till sina adepter. De erfarenheter Christian vill förmedla till sin adept är känslan av att våga:
– Försök vara din egen bästa vän genom att tro på dig själv och våga ta för dig när du kommunicerar med folk. Förminska inte dig själv utan tro på dig själv och vad du kan bidra med.
Q-Mentoria är ett av initiativen på plattformen Q by Consid – en plattform som blivit norra Europas ledande community för jämställdhet. Detta år fick mentorprogrammet in ansökningar från 57 adepter och 32 mentorer där det bildats par för att ge de bästa förutsättningarna för både mentor och adept.
– Att ha en mentor som verkligen lyssnar och utmanar mig att överväga olika perspektiv har varit otroligt värdefullt! Möjligheten att öppet diskutera utmaningar, få ärlig feedback och få nya insikter har stärkt mitt självförtroende under hela den här övergången. Christians erfarenhet har hjälpt mig att anpassa mina styrkor till branschens behov, förfina mina strategier och navigera genom osäkerhet med ett mer lösningsorienterat tankesätt, säger Ezgi Senyurt.
Det viktiga med Q-Mentoria är att ge en inbjudan till branschen där mentorer kan dela med sig av sin expertis. Många mentorskap har hjälpt adepter överbygga klyftan mellan vart dem är och vart dem strävar efter att vara.
– Att som ny i branschen få prata med en erfaren person är till stor nytta. Många som har genomgått programmet är otroligt nöjda, glada och tacksamma, och får med sig mycket tips och råd – ett fint utbyte helt enkelt! Dessutom kanske någon hittar en förebild, säger Filippa Ahlcrona, nationellt ansvarig för Q by Consid.
Anmälan för nästa mentorskapsperiod öppnar igen i maj.
____________________________
Julia Jakobsson
Kommunikatör
julia.jakobsson@consid.se
____________________________
Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har 43 kontor i sex länder; Sverige, Norge, Danmark, Polen, Tyskland och Finland. Consid grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, 2023 omsatte företaget strax över 2,56 miljarder och har runt 2000 anställda. Läs mer på www.consid.se.
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke