Connect with us

Marknadsnyheter

Sveriges Annonsörer lanserar Cross Media Measurement-certifiering

Published

on

Som ett resultat av branschinitiativet Cross Media Measurement lanserades i december 2021 en svensk branschstandard för att kunna jämföra, planera och kombinera olika medieköp. Det centrala verktyget i standarden är ”The Advertising Value Chain” och nu lanserar Sveriges Annonsörer en certifiering i Cross Media Measurement. 

Syftet med utbildningen är att skapa en grundläggande gemensam kunskap så att alla talar samma språk och använder samma definitioner för vad som planeras, köps och rapporteras. Det är mycket viktigt steg för att få väsentligt bättre ordning och reda på annonsmarknaden

Genom att samla flera stora annonsörer, utvalda medier, branschorganisationer och undersökningsföretag har vi lyckats skapa en gemensam hållning och språk som tydligt beskriver annonsmarknaden och skillnaden mellan kontakter konton och impressions och var annonser kan befinna sig i värdekedjan.

Den nya branschstandarden utgörs primärt av ”The Advertising Value Chain” som ger en överblick över hela värdekedjan i ett medieköp och förklarar alla begrepp, definitioner och mätmetoder som finns tillgängliga per medieslag. Den tydliggör vilken kategori av annonsleveranser som annonsörer får för sina pengar, gör det möjligt att jämföra medieinvesteringar mellan olika medieslag och tydliggör skillnader mellan olika plattformar.

”Det svenska Cross Media Measurement initiativet samarbetar med det globala arbetet som genomförs av WFA. Stora globala annonsörer vill veta vilken räckvidd och frekvens de har haft på sina kampanjer cross-media. Detta går tyvärr inte idag på grund av att vi köper olika saker som kontakter konton och impressions. Genom att sortera annonsvisningar med vår Advertising Value Chain kan annonsörer, mediebyråer och medier nu tala samma språk och använda samma definitioner för vad som planerades, köptes och levererades.” Peter Mackhé ansvarig för Cross Media Measurement-initiativet.

Genom att certifiera alla som köper och säljer annonser kan vi skapa bättre ordning och reda för hela annonsmarknaden. Utbildningen är en viktig komponent för stora och små företag för att få bättre koll på vilka annonser som köptes och levererades och för att kunna värdera dessa på ett korrekt sätt.

”Cross Media Measurement initiativet är oerhört viktigt eftersom bara annonser som har visats för en person kan ge effekt. Vi har en förvirring på marknaden där man blandar impressions med kontakter, vilket är helt skilda saker och bör värderas olika. Det är skillnad på annonser som har levererats till en device, app, browser och annonser som vi vet har exponerats för en person och som mätts på något vis via en gemensam branschstandard. Genom att sortera marknaden med tydliga definitioner på vad som köptes och levererades i olika kanaler kan jag nu värdera mina medieinvesteringar och sortera ut vad som är vad.” Michael Grimborg CMO Synsam, medlem i Cross Media Measurement-kommittén. 

Utbildningen är nu öppen för alla som vill bli Certifierade Cross Media Measurement-köpare, man kan certifiera sig digitalt som enskild individ eller boka en företagscertifiering. 

Läs mer om och anmäl dig till certifiering här

Vill ni veta mer kontakta:
Peter Mackhé
peter.mackhe@sverigesannonsorer.se
Medieexpert och ansvarig för Cross Media Measurement

Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som värnar om ansvarsfull marknadsföring och att företag och verksamheter ska få bästa möjliga effekt av sina marknadsinvesteringar. Organisationen driver flera branschinitiativ med målet att ge marknadsförare bättre förutsättningar att skapa, mäta och redovisa effekt.

Sveriges Annonsörer stöttar även medlemmar med utbildningar, seminarier och praktiska arbetsverktyg samt rådgivning inom juridik och byrårelationer. Organisationen företräder drygt 5 000 marknadsförare från knappt 400 medlemsföretag i 26 olika branscher i Sverige (2021), och har även ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). 

Läs gärna mer på www.sverigesannonsorer.se

Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Appspotr offentliggör utfall i riktad kvittningsemission

Published

on

By

Den 19 mars 2024 offentliggjorde Appspotr AB (”Appspotr” eller ”Bolaget”) att Bolagets styrelse skulle föreslå att årsstämman den 19 april 2024 beslutar om en kvittningsemission av aktier till fyra av Bolagets fordringshavare som har åtagit sig att kvitta sina fordringar om sammanlagt cirka 1,5 MSEK, vilket medför att Bolagets skuld minskar med motsvarande belopp (”Kvittningsemissionen”). Årsstämman den 19 april 2024 beslutade att godkänna Kvittningsemissionen och de fyra fordringshavarna har nu tecknat och tilldelats samtliga aktier i Kvittningsemissionen.

Årsstämman som hölls den 19 april 2024 beslutade i enlighet med styrelsens förslag, som offentliggjordes den 19 mars 2024, att genomföra Kvittningsemissionen till fyra av Bolagets fordringshavare – Kattson i Sverige AB (ägt och kontrollerat av styrelseordföranden Håkan Johansson), Growth Mgmt AB (ägt och kontrollerat av tidigare styrelseordföranden Peter Wendel), Spencer Ventures AB ägt och kontrollerat av styrelseledamoten Bobby Spencer) samt Lissåker Consulting AB (ägt och kontrollerat av Bolagets verkställande direktör Anders Lissåker) – genom vilken fordringshavarna kvittar sammanlagt 1 498 927,35 kronor mot 4 051 155 nya aktier. De fyra fordringshavarna har nu tecknat och tilldelats samtliga aktier i Kvittningsemissionen.

Genom Kvittningsemissionen ökar antalet aktier och röster i Bolaget med 4 051 155, till 16 091 352. Aktiekapitalet ökar med 283 580,85 SEK, till 1 126 394,64 SEK. Kvittningsemissionen innebär en utspädningseffekt om cirka 25 procent, baserat på antalet aktier och röster i Bolaget efter Kvittningsemissionen.

För ytterligare information, kontakta:

Anders Lissåker, verkställande direktör

Mobil: +46 70 693 17 93

E-post: info@appspotr.com

Mangold Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser.

Om Appspotr
Appspotr är ett IT-bolag som utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Via bolagets plattform Appspotr 3 erbjuds tjänster relaterade till formgivning, innehåll och publikation som innebär snabbare, effektivare produktion av appar till en väsentligt lägre kostnad. Kunderna återfinns bland annat inom IT-bolag, webbutvecklare och andra företag vilka utvecklar mobila applösningar till slutkund samt inom företag och organisationer med behov av apputveckling inom organisationen. Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg. Dotterbolaget Appspotr South Asia Ltd har sitt säte i Colombo, Sri Lanka.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Evelina Edfors får SWEA-stipendium på 15 000 USD – blir gästforskare vid Princeton University

Published

on

By

Stipendiet går till att stötta Evelinas vistelse som gästdoktorand vid Princeton University i USA, läsåret 2024-2025. I Princeton kommer Evelina att samarbeta med professor Lara Buchak, som är en ledande forskare inom religiösa traditioner och oenighet.

 

Juryn skriver i sin motivering:

“Evelina Edfors avhandling utgörs av ett analytiskt och filosofiskt studium av religiös oenighet, med specifikt fokus på när oenighet råder mellan religiösa auktoriteter. Dessa auktoriteter är ofta tongivande både för troende människor, men också i dialog med andra religioner och med det omgivande samhället. Stor vikt kommer således att läggas på dessa auktoriteter i avhandlingen.

“Evelinas ambition är att kunna presentera sina forskningsresultat för en bred publik och på så vis bidra till en god och nyanserad debatt samt att kunna erbjuda guidning och dialog till det som i nuläget är en stökig och konfrontativ samhällsdebatt.”

“Vi är övertygade om att Evelinas forskning kommer att bidra till en sundare diskussion, och att bygga broar mellan människor av olika trosuppfattning.”

Evelina Edfors om att få stipendiet:

”Det känns som en enorm ära att få tilldelas detta stipendium”, säger Evelina Edfors.  

“Jag är mycket stolt över att få SWEAs förtroende i min forskning, och känner mig lättad över att genom SWEAs ekonomiska stöttning kunna genomföra min efterlängtade forskningsvistelse vid Princeton University.”

Lotta Rigby Fors, Ordförande SWEA International:

“SWEA delar varje år ut 15 000 USD till forskare inom det interkulturella området. Med stipendiet vill vi bidra till att stötta och lyfta forskning kring interkulturella relationer. Vi är mycket glada över att Evelina Edfors nu får en chans att slutföra sin avhandling om religiös oenighet vid Princeton University.”

Bakgrundsfakta

Evelina Edfors är doktorand i religionsfilosofi vid Uppsala universitet, med utbildningsbakgrund inom både religionsvetenskap och filosofi. Evelina bedriver forskning om mångfald och oenighet. I sitt avhandlingsprojekt undersöker hon svårigheter som kan uppstå när olika religiösa uppfattningar och traditioner möts i en interkulturell miljö, samt hur interkulturell och interreligiös oenighet kan hanteras på ett rationellt och respektfullt sätt.”

SWEA International är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 6000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för mer än 2 miljoner kronor.

Agneta och Gunnar Nilssons stipendium för studier av interkulturella relationer

Stipendiet vänder sig till sökanden som har avslutat sina grundstudier om minst tre år vid universitet eller högskola i Sverige. Den som söker, skall ha etablerat en direkt kontakt för sina interkulturella studier med en institution eller universitet i utlandet.

Juryn för 2024 års stipendium har bestått av:

Paula Fernström Hasselgren, SWEA Göteborg

Eva Windrup, SWEA Stockholm

Charlotta Johansson, Svenska institutet

 

PressförfrågningarVänligen kontakta:media@swea.org

Continue Reading

Marknadsnyheter

Heliga Birgitta-forskare får SWEA-stipendium på 15 000 USD

Published

on

By

Phil Beier tilldelas SWEA Internationals stipendium 2024 för forskning i det svenska språket, litteraturen och/eller kulturen. För hans avhandling om den heliga Birgittas betydelse för det svenska skriftspråkets utveckling tilldelas han 15 000 USD. Phil Beier är doktorand vid Humboldt-Universität zu Berlin. 

 

Juryn skriver i sin motivering:

“I avhandlingen Sociolinguistic Perspectives and Registers in Birgitta’s Revelations: A study on Situational and Functional Variation in the Swedish Tradition of Liber Celestis IV studerar Beier den heliga Birgittas betydelse för det svenska skriftspråkets utveckling genom att jämföra olika textversioner av uppenbarelsebok nr IV. 

Phil Beier fokuserar på hur samhälleliga strömningar har givit upphov till språkliga förändringar och ger ett fördjupat och betydelsefullt sociolingvistiskt bidrag till den aktiva svenska Birgitta-forskningen.”

Phil Beier kommer att använda stipendiet för att främja Birgitta-forskningen:

“Jag blev glatt överraskad, hedrad och lättad, eftersom stipendiet innebär att jag nu kan fokusera  helhjärtat  på att slutföra min avhandling, säger Phil Beier.”

“Jag vill uppmärksamma forskningssamhället om att relevant forskning i svensk språkvetenskap bedrivs också vid institutioner utanför Sverige.” 

“Jag vill också fördjupa mina befintliga kontakter och knyta nya för att vidga mitt nätverk. Stipendiet skulle också ge mig möjligheten att äntligen få möta forskare som Roger Andersson, Lars Wollin och Jonas Carlquist vid Umeå universitet, och diskutera mitt projekt med dem. Stipendiet ger mig även möjlighet att främja kontakten mellan svenska institutioner och Nordeuropa-Institutet vid Humboldt-Universität zu Berlin.”  

SWEA Internationals ordförande Lotta Rigby Fors:

“Årets stipendiat bidrar med viktig kunskap om det svenska språkets utveckling. Det är med stolthet SWEA bidrar till att stötta forskare. Med stipendiet från SWEA kan Phil Beier slutföra sin avhandling och dela sin kunskap med kollegor runt om i Europa.”

SWEA International är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 6000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för mer än 2 miljoner kronor.

SWEA Internationals stipendium för forskning i svenska språket, litteraturen och/eller kulturen ges till en väl meriterad doktorand. Stipendiet är avsett som forskningsanslag att användas som hjälp att komma vidare och slutföra avhandlingen.

Litteraturstipendiets Jurymedlemmar: Ann-Charlotte Harvey, dramaturg och professor emerita vid Theater of Art, San Diego Universitet, Ida Kolovrat Zelic, svensklektor, Svenska Institutet vid Nordeuropa-institut, Humboldt-Universität zu Berlin samt Christina Sjöblad, litteraturvetare och professor emerita vid Lunds universitet.

https://swea.org/

 

PressförfrågningarVänligen kontakta:media@swea.org

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.