Connect with us

Marknadsnyheter

Sveriges Stadsmissioner välkomnar nationell hemlöshetsstrategi, men ifrågasätter hur ord ska kunna bli till handling

Published

on

Den 7 juli 2022 blev en milstolpe i Sveriges Stadsmissioners långa kamp för att lyfta hemlöshet som en nationell angelägenhet, då regeringen presenterade den första nationella hemlöshetsstrategin sedan 2009. Trots att den nya strategin innehåller många viktiga verktyg för att knäcka hemlösheten i Sverige, finns en hel del att önska för att den ska få reell effekt för de 33 000 personer som lever i hemlöshet idag.

– Att Sverige nu har en nationell strategi mot hemlöshet är efterlängtat och välkommet. Inte minst är symboliken i att det är en nationell angelägenhet viktig, men för att på allvar bryta utanförskapet på bostadsmarknaden krävs mer än stora ord och strategier. Vi är mycket bekymrade över hur 40 miljoner per år ska räcka till den kraftsamling som krävs i Sveriges 290 kommuner, samtidigt som vi saknar svar på hur den ökande strukturella hemlösheten i landet ska kunna brytas, säger Åsa Paborn, talesperson hemlöshet på Sveriges Stadsmissioner.

Sveriges Stadsmissioners kommentar på regeringens strategi mot hemlöshet:

  • Den nya strategin är välkommen, men målen som lyfts fram är relativt öppna för tolkning, och vi saknar den typ av höga ambition som till exempel ett mål om nollvision för hemlöshet i Sverige skulle innebära. Varför bara minska hemlösheten, när det mest uppenbara målet bör vara att vi inte ska ha någon hemlöshet alls i Sverige?
  • Mot bakgrund av den ökande strukturella hemlösheten i Sverige krävs det att både välfärds- och bostadspolitik samspelar för att sänka trösklarna till bostadsmarknaden även för människor som saknar social problematik. Även personer som lever under otrygga förhållanden på bostadsmarknaden lever i en typ av hemlöshet, som skapar ett stort lidande och en kraftig försämrad livskvalitet för en stor grupp människor i Sverige. Här ser vi att det krävs mer konkreta insatser för att få fram fler bostäder inom en rimlig prisnivå utifrån människors behov.
     
  • Stadsmissionen är väldigt glada att Bostad Först som är en evidensbaserad modell pekas ut som den modell som ska användas i Sverige. Det är bra av flera skäl – Bostad Först ger resultat med över 80 % av de som får bostads som bli kvarboende över tid, samtidigt som den är mer kostnadseffektiv för kommunerna. Med det sagt är Stadsmissionen besvikna över att regeringen inte tar steget fullt och fastslår att alla kommuner ska använda Bostad Först. Det finns fortsatt risk att kommuner kan rulla på i gamla hjulspår, vilket inte minskar hemlösheten.
     
  • Det som verkligen bekymrar Stadsmissionen är budgeten. 30 miljoner till Bostad Först är väldigt små pengar om de ska fördelas ut på landets 290 kommuner. 40 miljoner för övrigt arbete med strategin är en bra start, men även här tror vi att det är otillräckligt om vi ska få det statliga ansvarstagande som behövs för att kommunerna ska få kraft att knäcka hemlösheten nu och på sikt.

Det är positivt att Socialstyrelsen får i uppdrag att göra en ny hemlöshetskartläggning 2023 – men vi frågor oss varför regeringen inte redan nu har lagt fast när nästa kartläggning efter det ska ske och med vilka intervall den ska göras. Dagens tidsintervall är ohållbart, att åtgärda det borde ha varit en självklar insats i den nya strategin.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Aixia tar ny order med befintlig kund, värde 25 MSEK

Published

on

By

Mölndal                                                                                      2024-03-29

Aixia tar en ny order med befintlig kund som är verksam inom mjukvarubranschen med inriktning mot AI och Automotive. Kunden investerar i ny lagring, arkivering och nätverk. Affären bygger på innovativ teknologi från IBM och Arista Networks.

Leverans kommer att ske under Q2.

Vi tackar för fortsatt förtroende. Vi konstaterar att vi fortsätter att stärka vår position inom AI säger Mattias Bergkvist, VD för Aixia.

Denna information är sådan information som Aixia Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29

FÖR MER INFORMATION /

Kontakta företaget:

Mattias Bergkvist, VD

Telefon: 031-762 02 40

info@aixia.se

www.aixia.se

Aixia Group AB (publ)

Taljegårdsgatan 11

431 53 Mölndal

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) lanserar Go Fight Fantastic! och Distant Bloom

Published

on

By

Umeå, 29 mars 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”), en modern spelkoncern som i dagarna har lanserat två efterlängtade speltitlar – Go Fight Fantastic! och Distant Bloom på den globala marknaden.  

Lanseringarna utgör viktiga milstolpar för koncernen i vår strävan efter att leverera högkvalitativa produkter på den globala spel- och underhållningsmarknaden. Vi ser med tillförsikt framemot att fortsätta arbetet med att synliggöra och utveckla våra produkter samt leverera exceptionella spelupplevelser av hög kvalitet till vår målgrupp. 

Kort om Distant Bloom 

Distant Bloom erbjuder ett fridfullt äventyr på en främmande planet, fokuserat på att återuppbygga dess naturliga miljö och etablera en blomstrande gemenskap med dina kamrater. Spelet tar med dig på en  resa genom olika biomer där du kan hantera resurser, plantera frön, samla material och bevittna naturens blomstring framför dina ögon, allt utan press eller strid.  

Du kommer att ha möjlighet att fördjupa dig i avslappnande ljud och visuella upplevelser, vilket gör att du kan lösa mysteriet kring vad exakt som hände där innan din besättning anlände och ledde till planetens undergång. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=oULQk3lcod8

Steam: https://store.steampowered.com/app/1450250/Distant_Bloom/

Kort om Go Fight Fantastic! 

Go Fight Fantastic! är ett snabbt, handritat arkadstil hack-and-slash-spel som du eller dina vänner kan spela i en vacker, färgglad och livlig värld fylld med action från början till slut. Spelet erbjuder två spellägen: Story Mode, där du kommer att resa genom 6 unika biomer och Horde Mode, där du kan testa dina färdigheter mot oändliga vågor av fiender. 

Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=vih4UJo4p3g

Steam: https://store.steampowered.com/app/1183530/Go_Fight_Fantastic/

För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com 

Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Månadsrapport mars, 03-2024

Published

on

By

De första vårtecknen har vi fått se under månaden som gått – eller rättare sagt, publicering av årsredovisning och kallelse till årsstämman. Årsredovisningen hittar du på vår hemsida under finansiella rapporter, och kallelse till årsstämma hittar du i pressmeddelande 04.

Bofaktabladen för kv. Hercules finns ute på hemsidan för den som är nyfiken att se hur lägenheterna kommer att se ut i det norra husets 40 olika lägenheter. i dagsläget kan du se dem i två olika filer, en fil för varje uppgång. Framgent kommer varje lägenhet publiceras för sig.

K21 rapporterar att arbeten pågår med källarväggar för det södra huset. Arbeten med stommen och utfackningsväggarna för det norra huset fortsätter fram till augusti. Vid sidan av detta sker arbeten med dagvattenmagasin och rörkulvert, samt återfyllnad av mark mot källarväggarna.

Uthyrningen av det norra huset har vi startat och det är vår Sofia som är ansvarig för projektet. Lägenheterna tilldelas genom vår bostadskö, som man också hittar mer info om på vår hemsida.

Handläggningen för ansökan om ändrad detaljplan för fastigheten fortsätter och SBF har varit ute på plats och fått sig en uppfattning om fastigheten. Vi försöker ha tålamod när vi väntar på alla förberedelser och steg i processen som alltid sker i liknande ärende hos kommunen.

Ett annat varmt välkommet ”vårtecken” är det senaste uttalandet från Riksbanken att inflationen är på väg att stabiliseras och om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni. Vi ser fram emot att se hur de utlovade räntesänkningarna påverkar de lån vi omförhandlar framöver.

Torslanda-Öckerötidningen rapporter att den konkreta byggstarten för batterifabriken togs i mitten av mars, anläggningsarbetet startade dock i höstas. Totala ytan för batterifabriken kommer uppgå till 175 000 m2 och beräknas innebära investeringar om ca 23 miljarder kronor. När fabriken är klar kommer den ha en kapacitet att bygga ca 250 000 bilar om året, eller med andra ord en kapacitet 20 gigawattimmar. Möjlighet kommer finnas att utöka till 50 gigawattimmar om året. Enligt VD för Västsvenska handelskammaren innebär utlovandet av 3 000 nya jobb till fabriken i förlängningen upp till 3 eller 4 gånger så många arbetstillfällen. Detta bör betyda att efterfrågan på bostäder, både permanenta hyresrätter och tillfälliga boendeformer som finns i vårt lägenhetshotell, kommer att öka i Torslanda och kringliggande områden. 

Snart är vi klara med anställningsprocessen och kan välkomna en ny biträdande förvaltare till vårt team. Det stora antalet ansökningar vi haft vittnar om att det kan vara svårt att få arbete i dagens konjunkturläge för de som läser med inriktning mot fastigheter och förvaltning. För vår del har detta inte varit en nackdel utan snarare tvärtom, då vi haft förmånen att få se många kvalitativa CV och träffa flera väldigt goda kandidater. Jag är säker på att den person som vi till sist kommer överens med om anställning kommer kunna bidra med mycket gott till företaget.

Glad påsk!

På återhörande.

Emilie Loft
VD

Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se

Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.

DOTTERBOLAG

Terrester AB
 Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.