Tanalys

Swedbank satsar på ny plattform för sparande

Swedbank gör en av de största satsningarna på digital infrastruktur i bankens historia. Investeringen i sparaplattformen är en del av Swedbank och Sparbankernas långsiktiga satsning på Finansiell hälsa för våra privatkunder och små- och medelstora företag i Sverige. Sparaplattformen kommer att tillhandahålla nödvändig infrastruktur för att stödja löpande, skräddarsydd rådgivning och ge möjlighet till nya tjänster för sparande och investeringar.

Den nya sparaplattformen ger Swedbank och Sparbankerna de tekniska förutsättningar och den flexibilitet som behövs för att möta kundernas behov.

– Den nya sparplattformen är en del av vårt strategiska arbete med att effektivisera och förenkla våra processer och arbetssätt och samtidigt skapa en stabil, standardiserad och skalbar grund för hela Swedbank och sparbankernas kunderbjudande, säger Kerstin Winlöf, Chef för Group Financial Products & Advice på Swedbank.

För den nya sparaplattformen har Swedbank valt FNZ som leverantör, en etablerad global aktör som levererar tjänster till banker och finansinstitut.

– Swedbank ska öka takten att vidareutveckla digitala lösningar och självbetjäningsfunktioner där det passar för att samtidigt kunna ge kunderna mer tid i avancerad rådgivning utifrån deras behov, önskemål och förutsättningar. Allt i syfte att göra kundernas finansiella liv enklare och säkra deras Finansiella hälsa, säger Kerstin Winlöf.

Drift och infrastruktur är IT-tjänster som är allt mer standardiserade och de outsourcas i allt större utsträckning i branschen. Valet av FNZ har föregåtts av en omfattande utvärdering där Swedbank granskat ett flertal leverantörer som kan tillhandahålla avancerade sparandetjänster, marknadsinfrastruktur och hög driftsäkerhet. FNZ erbjuder cloud-teknologi vilket förstärker möjligheterna till både skalbarhet och flexibilitet för framtidens sparaaffär. Den nya sparaplattformen kommer möjliggöra betydande förbättringar vad gäller stabilitet, tillsyn och regelefterlevnad.

– Stor komplexitet, ökat regelverkstryck i kombination med högre krav på tillgänglighet och effektivitet, gör det fördelaktigt att dela på kostnader för plattformar och gemensamt driva den tekniska utvecklingen framåt, säger Kerstin Winlöf.

Det är fortsatt Swedbank och Sparbankerna som möter sina kunder och bygger relationerna i bankaffären.

– Vi är mycket glada över samarbetet med Swedbank och ser fram emot att bygga vidare på FNZ:s verksamhet i Norden, säger Klaus Renvall, vd på FNZ Norden. FNZ har väl dokumenterad erfarenhet av att använda avancerade tekniska lösningar för att hjälpa fler människor att uppnå sina finansiella mål. Vi ser fram emot att använda vår stora erfarenhet och expertis för att leverera en digital plattform som gynnar kunderna genom effektivare och mer skräddarsydd rådgivning, minskad komplexitet och förbättrad regelefterlevnad.

Kontakt:

Unni Jerndal, presschef, +46 73 092 11 80, unni.jerndal@swedbank.com

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 159 kontor i Sverige och 81 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se                        

Exit mobile version