Tanalys

Swedol först i branschen att livesända produktkunskap

När en stor del av handeln har förflyttats till nätet blir det svårare att dela med sig av kunskap kring produkterna. Hur löser man det i en bransch där rätt val av produkt kan vara skillnaden mellan en lyckad arbetsdag och en allvarlig olycka? Swedol satsar på interaktiva livesändningar för att nå kunderna med information om det breda sortimentet.

Swedol blir först ut i sin bransch att satsa på livesändningar med konceptet Swedol Live. Det första programmet kommer gå av stapeln den 29 april och livesändningen sköts från studion på huvudkontoret i Tyresö. Martina Thun, känd från radiostationen RIX, kommer att vara programledare, och varje program gästas av någon av Swedols sortimentsleverantörer. Swedol Live är en del av partnerprogrammet Power Deal.

– Det känns jätteroligt att ha det här på plats och att äntligen kunna berätta om vår nya satsning. Vi anpassar oss efter den tid som råder med pandemi och begränsade besök i butiker. Både vi och våra leverantörer behöver nya sätt att dela med oss av nödvändig kunskap till dem som ska använda produkterna, säger Linda Jacobsson, Nordisk marknadschef på Alligo, som bland annat rymmer varumärkena Swedol, TOOLS, Grolls och Univern.

Att välja rätt produkt för arbetsuppgiften kan vara direkt avgörande för om en arbetsdag blir lyckad eller i värsta fall slutar med en allvarlig olycka. Därför är det en extra stor utmaning i Swedols bransch att lyckas erbjuda samma typ av rådgivning online som personalen kan ge i butikerna.

– E-handeln är ett bra alternativ till fysiska butiksbesök. Det som tyvärr är svårt vid digital handel är interaktionen med kunderna och möjligheten till rådgivning. Vi har ett brett sortiment och våra kunder finns i branscher där det kan vara oerhört viktigt att välja rätt verktyg, kläder och personlig skyddsutrustning. Swedol Live är ett sätt att dela med oss av den expertkompetensen även digitalt, säger Linda Jacobsson.

I varje sändning kommer Swedol att ha med sig en produktspecialist från något av de varumärken som säljs i butikerna och på nätet, som delar med sig av nyheter, tips och råd. Den som tittar live har också möjlighet att ställa frågor i chatten under programmet och ta del av erbjudanden.

Självklart kommer programmen också att vara tillgängliga i efterhand för den som inte kan vara med under livesändningen. Du hittar dem på www.swedol.se/swedollive

Kontakt

Linda Jacobsson, Nordisk marknadschef, 070-519 54 50

Om oss

Alligo är ett affärsområde inom Momentum Group och vi är mest kända på marknaden genom våra starka konceptvarumärken Swedol, TOOLS, Grolls och Univern. Sammantaget omsatte Alligo 8,1 miljarder kronor 2020 och har cirka 2300 anställda.

Tillsammans riktar vi oss i första hand till företagskunder inom industri & verkstad, bygg & anläggning, offentlig verksamhet, åkeri & transport eller jord- & skogsbruk. Vi vet att de efterfrågar högsta kvalitet på produkter, tjänster och rådgivning.

För att möta det har vi en kompetent säljkår, nära samarbete med marknadsledande leverantörer och ständig utveckling av egna varumärken och sortiment.

Hos oss kan man handla verktyg, förnödenheter, arbetskläder och skydd och man kan göra det i butik, på nätet eller direkt från någon av våra inne- eller utesäljare.

Genom våra konceptvarumärken har vi flera E-handelsplattformar och cirka 200 butiker i Sverige, Norge, Finland och Estland.

Taggar:

Exit mobile version