Tanalys

Tele2s nätöversyn har avslutats

Stockholm – Översynen av Tele2 ABs (”Tele2“) (Nasdaq Stockholm: TEL2 A och TEL2 B) svenska mobilnät har nu avslutats. Tele2s mobilnät levererar snabb och pålitlig uppkoppling, vilket nyligen bekräftades genom utmärkelsen ”bäst i test” från P3. Men det finns samtidigt förbättringsmöjligheter, och flera förändringar har redan påbörjats.

Tele2 initierade översynen av bolagets svenska mobilnät den 1 juli 2019, som ett svar på de driftstörningar Tele2 upplevde under första halvan av 2019. Nätöversynen leddes av Analysys Mason, ett externt managementkonsultbolag, i nära samarbete med Tele2s nätorganisation.

Tele2s slutsatser efter nätöversynen:

– Nätöversynen har gett oss väldigt viktiga insikter och pekar ut områden där vi kan förbättra vår verksamhet och vårt arbetssätt. Våra kunder ska veta att vi tar dessa insikter på yttersta allvar och vi har redan initierat ett dedikerat program för att genomföra förbättringar medan vi fortsätter att bygga en helt integrerad operatör, säger Thomas Helbo, nätdirektör på Tele2.

Redan påbörjade förbättringar
Tele2s nätorganisation, som hanterar både mobil och fast uppkoppling i Sverige, omorganiserades och optimerades redan i somras, som en del av integrationen efter sammanslagningen med Com Hem. Nästa steg blir att samla den svenska nätövervakningen i ett center på Tele2s huvudkontor i Kista, Stockholm.

– Slutsatserna från nätöversynen har stärkt vår tro på många av de förändringar vi redan planerat eller till och med initierat. Till exempel har sammanslagningen av den svenska nätövervakningen funnits i våra planer länge, och inleddes rent praktiskt redan tidigare den här månaden. Samtidigt har nätöversynens slutsatser visat oss vilka förändringar vi måste prioritera, säger Thomas Helbo, nätdirektör på Tele2.

Bäst i Sverige enligt P3
Internationellt ledande P3 utnämnde nyligen Tele2s mobilnät till ”bäst i test” i Sverige, i testet ”P3 Mobile Benchmark 2019”. Tidigare i år blev Tele2s svenska mobilnät prisat för bäst 4G-täckning i ett annat P3-test.

– Vi är inte nöjda förrän vi har förbättrat alla områden nätöversynen pekar på. Dess slutsatser har högsta prioritet hos oss framöver, medan vi fortsätter att uppgradera vårt 4G nät och inom kort börjar utbyggnaden av Sveriges mest pålitliga, säkra och hållbara 5G-nät, säger Thomas Helbo, nätdirektör på Tele2.

För mer information, vänligen kontakta:
Joel Ibson, Head of Corporate Communications, Tel: +46 766 26 44 00
Marcus Lindberg, Head of Investor Relations, Tel: +46 73 439 25 40

TELE2’S MISSION IS TO FEARLESSLY LIBERATE PEOPLE TO LIVE A MORE CONNECTED LIFE. Vi ska vara den integrerade utmanaren som erbjuder snabb uppkoppling, data och videoinnehåll – oavsett tid och plats. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2018 omsatte bolaget 30 miljarder kronor, med en underliggande EBITDA på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Taggar:

Exit mobile version