Connect with us

Marknadsnyheter

THINC COLLECTIVE AVSER ATT FÖRVÄRVA 35 PROCENT AV AKTIERNA I SAFIR COMMUNICATION

Published

on

Thinc Collective AB (publ) (”Thinc” eller ”Bolaget”) meddelar att Bolaget idag har ingått en avsiktsförklaring med ägarna i SAFIRAB AB (”SAFIR”) om förvärv av 35 procent av de utestående aktierna i SAFIR. Den fasta köpeskillingen för de aktuella aktierna i SAFIR uppgår tentativt till 8,75 msek på skuldfri basis, samt en tilläggsköpeskilling baserad på resultatutfallet under 2023. Vidare har Thinc option på att förvärva ytterligare 35 procent av aktierna i SAFIR av nuvarande ägare fram till utgången av 2025.

För det fall bindande avtal om förvärv ingås kommer transaktionen att genomföras genom beslut av Thincs styrelse baserat på årsstämmans bemyndigande. Parternas ambition är att efter genomförd så kallad due diligence teckna slutliga avtal om ett förvärv senast den 1 februari 2023, då även tillträde planeras ske.

Betalning skall ske med kontanter samt en säljrevers motsvarande totalt 70 procent av köpeskillingen, och resterande del med nyemitterade aktier i Thinc, baserat på volymvägd kurs på Spotlight Stock Market under 20 handelsdagar före tillträdesdagen. Eventuell tilläggsköpeskilling kommer att betalas kontant och baseras på SAFIRS resultatutfall under räkenskapsåret 2023.

SAFIR, som grundades 2013, är en kommunikationsbyrå med fokus på Investor Relations, Financial Reporting, Corporate Communication och Corporate Governance med bas i Stockholm. SAFIR omsätter drygt 20 msek på årsbasis med en rörelsemarginal i storleksordningen 20 procent. SAFIR har idag 10 medarbetare.

Förvärvet av SAFIR har av Thinc bedömts ge ett breddat tjänsteerbjudande, inte minst inom finansiell kommunikation, och en förstärkt närvaro i Stockholm. Dessutom ges möjlighet att erbjuda Thinc-gruppens andra tjänster och produkter till SAFIRs kunder. På samma vis kan SAFIRs expertis användas i Thincs affärer. Slutligen har Thinc en beprövad förvärvsmodell och en målsättning att fortsätta expandera organiskt samt genom förvärv inom PR, kommunikation och media. Parterna ser betydande industriell logik i ett samgående och förväntar sig synergier inom bland annat försäljning och administration.

Huvudägarna till SAFIR utgörs före affärens genomförande av grundarna Niklas Alm och Fredrik Sätterström privat och genom bolag med 90% av röster och kapital.

”Förvärvet av SAFIR ger Thinc ökad tillväxtkraft och stärker upp affärsområdet Strategy på ett önskvärt sätt. SAFIR kompletterar Thinc genom att både bredda och vässa vårt erbjudande inom kommunikationsområdet Investor Relations där SAFIR har extremt hög kompetens och en stark kundbas. Dessutom ges möjlighet att vidareutveckla SAFIRs kunder med Thinc gruppens andra tjänster och naturligtvis omvänt. Thinc har en beprövad förvärvsmodell och en målsättning att fortsätta expandera både organiskt samt genom förvärv inom brand experience, kommunikation och media. Förvärvet av SAFIR är ytterligare en pusselbit som faller på plats för koncernen”, säger Anders Wallqvist, koncernchef för Thinc Collective.

”Det finns flera anledningar till att vi har valt Thinc som vår framtida ägarpartner, inte minst möjligheten att kunna fortsätta arbeta under eget varumärke i en större kontext. Vi tror verkligen på Thincs affärsidé och ser goda möjligheter att bredda vårt tjänsteerbjudande med ytterligare spetskompetens via våra nya systerbolag. Vi ser också att Thinc delar våra värderingar och vår syn på såväl kommunikation som på branschens framtida utveckling”, säger Niklas Alm, grundare, partner samt arbetande ordförande i SAFIR.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Wallqvist, VD Thinc Jetty Collective AB

[email protected]

Denna information är sådan information som Thinc Collective är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9/1 2023 kl 11.30.

Thinc Collective AB är verksamma inom kommunikationsbranschen och koncernen erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur. Bolagen tänker ut och genomför idéer till sina kunder. Gruppens kompetensområden sträcker sig från data, analys, teknikutveckling och SaaS system till kommunikation, media, PR och brand experience. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation. Thinc Collective AB är verksamma inom Norden.

Läs mer på thinccollective.se

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Reklam som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2022

Published

on

By

Under torsdagen den 2 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2022 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Gry Forssell och bjöd på härlig underhållning av Molly Hammar, galamiddag och hyllning av kommunikation som skapat effekt. Mest prisade annonsör blev McDonald’s tätt följd av Barncancerfonden och IKEA. Byrån som kammade hem flest watt var NORD DDB Stockholm följd av Åkestam Holst NoA och Garbergs. 

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta. 

Totalt delades 29 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt. 
 

Annonsörer med flest watt: 
200-watt, McDonald’s 
175-watt, Barncancerfonden 
175-watt, IKEA/IKEA B2B  

Byråer med flest watt: 
625-watt, NORD DDB Stockholm 
275-watt, Åkestam Holst NoA 
250-watt, Garbergs 

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2022 

Employer Branding & Rekrytering  
100-watt, The 3D printed meatballs, IKEA, INGO 
75-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Qamcom Anywhere, Qamcom, CLVL Design 

Framsiktigt 
100-watt, Gotlands fulaste gräsmatta, Region Gotland, Differ Agency 
75-watt, The Golden Number, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Företag 
100-watt, Seattle’s scariest meeting rooms, Mentimeter, NORD DDB Stockholm 
75-watt, Tillsammans hittar vi möjligheter, IKEA B2B, BKRY NoA
50-watt, Transforming Society Together, Sweco, Spotlight 

Ideellt & Välgörenhet 
100-watt, Bara 403 dagar kvar, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
75-watt, Partiblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm 

Internationellt 
100-watt, No Compromises, Polestar, Forsman & Bodenfors 
75-watt, Hva enn du vil, Lyko, Åkestam Holst NoA 
50-watt, Think Beyond, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 

Konsument  
100-watt, Svensk kyckling som du aldrig sett den förut, Max Burgers, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Sån är Lidl, Lidl, Garbergs 
50-watt, Länge Leve Jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 

Långsiktigt 
100-watt, Pantamera, Returpack/Pantamera, Scream/Granath 
75-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs/Carat 
50-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Samhälle & Opinion 
100-watt, Stoppa Kattastrofen, Djurskyddet Sverige, New Normal 
75-watt, Tankebanor, SVT, KWD Studio 
50-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 

Strategisk Design 
100-watt, Yipin – varumärkesarbete, Yipin, Designkontoret Silver 
75-watt, Absolut redesign, The Absolut Company, Brand Union Sthlm 
50-watt, Ellen – varumärkesarbete, Ellen, Designkontoret Silver 

100-fattaren (i den här kategorin delades endast 100- och 75-watt ut) 
100-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA 
75-watt, Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 

Läs mer om alla vinnare här

   

För mer information vänligen kontakta:  
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer 
070-350 22 81, [email protected]

   

Om 100-wattaren:
100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser. 100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta, och de inspirerar andra till att utveckla såväl sin kommunikation som hur denna mäts och utvärderas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation. Läs gärna mer på sverigesannonsorer.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 02.02.2023

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
02.02.2023 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 02.02.2023 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

146 827

11,01

1 616 095,42

CEUX

154 662

11,03

1 705 343,23

TQEX

18 842

11,04

 208 086,28

XSTO

141 941

11,04

1 567 450,28

XCSE

16 916

11,01

 186 202,41

Summa

 479 188

11,03

5 283 177,62

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,3031 och DKK till EUR 7,4405

** Avrundat till två decimaler

Den 18 juli 2022 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 1,5 md euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2022. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 11 227 854 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 6 073 651 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Citigroup Global Markets Europe AG

För ytterligare information:

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller [email protected]

Continue Reading

Marknadsnyheter

Enviro får uppföljande order på olja av amerikanskt oljebolag

Published

on

By

Scandinavian Enviro Systems (publ) (”Enviro”, ”bolaget”) har fått en beställning på pyrolysolja vars totala värde Enviro uppskattar till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD). Bakom ordern ligger det dotterbolag till ett ledande amerikanskt oljebolag som i februari 2022 gjorde en första beställning på olja för produktionstester. Ordern beräknas levereras under cirka ett år med start i mars 2023 och följer på de lyckade produktionstester som kunden gjort och som Enviro tidigare kommunicerat.

Thomas Sörensson, vd Enviro.

Den nu gjorda beställningen gäller olja som återvinns från uttjänta fordonsdäck, så kallad pyrolysolja, vid Enviros anläggning i Åsensbruk och är av samma typ som den som dotterbolaget beställde förra året. Den första beställningen olja användes för produktionstester för att avgöra hur väl oljan lämpar sig för framställning av olika biobränslen. I november 2022 kunde Enviro kommunicera att det aktuella oljebolagets produktionstester fallit väl ut.

Ordern kommer att prissättas utifrån aktuella marknadspriser i anslutning till leverans och Enviro bedömer i nuläget att det totala värdet för ordern totalt kommer att uppgå till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD).

– Den här ordern är ännu ett exempel på det ökande intresset för den olja vi kan återvinna och leverera till marknaden. Ökande volymkrav bland kunderna bekräftar också det behov av en utbyggd återvinningskapacitet som vi identifierat och baserat vår expansionsplan på, säger Thomas Sörensson, vd för Enviro.

Enviros återvunna pyrolysolja har sedan tidigare både erhållit certifiering i enlighet med det globala hållbarhetscertifieringssystemet ISCC samt godkänts i enlighet med EU-förordningen REACH.

För mer information, vänligen kontakta:
Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, [email protected]
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, [email protected]

Mangold Fondkommission AB är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Scandinavian Enviro Systems AB
Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
[email protected]
envirosystems.se

Denna information är sådan som Scandinavian Enviro Systems är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-02 18:20 CET.

Scandinavian Enviro Systems bidrar till ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet genom en patenterad teknologi för återvinning av värdefulla råvaror ur kasserade och uttjänta produkter, däribland däck. Nytillverkning av däck som sker med kimrök som återvunnits med hjälp av Enviros teknologi ger upp till 93 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med om jungfrulig kimrök använts. Enviro har sitt huvudkontor i Göteborg och en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk. Den franska däcktillverkaren Michelin är största ägare. Enviro grundades 2001 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. www.envirosystems.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.