Marknadsnyheter
THINC COLLECTIVE AVSER ATT FÖRVÄRVA 35 PROCENT AV AKTIERNA I SAFIR COMMUNICATION


Thinc Collective AB (publ) (”Thinc” eller ”Bolaget”) meddelar att Bolaget idag har ingått en avsiktsförklaring med ägarna i SAFIRAB AB (”SAFIR”) om förvärv av 35 procent av de utestående aktierna i SAFIR. Den fasta köpeskillingen för de aktuella aktierna i SAFIR uppgår tentativt till 8,75 msek på skuldfri basis, samt en tilläggsköpeskilling baserad på resultatutfallet under 2023. Vidare har Thinc option på att förvärva ytterligare 35 procent av aktierna i SAFIR av nuvarande ägare fram till utgången av 2025.
För det fall bindande avtal om förvärv ingås kommer transaktionen att genomföras genom beslut av Thincs styrelse baserat på årsstämmans bemyndigande. Parternas ambition är att efter genomförd så kallad due diligence teckna slutliga avtal om ett förvärv senast den 1 februari 2023, då även tillträde planeras ske.
Betalning skall ske med kontanter samt en säljrevers motsvarande totalt 70 procent av köpeskillingen, och resterande del med nyemitterade aktier i Thinc, baserat på volymvägd kurs på Spotlight Stock Market under 20 handelsdagar före tillträdesdagen. Eventuell tilläggsköpeskilling kommer att betalas kontant och baseras på SAFIRS resultatutfall under räkenskapsåret 2023.
SAFIR, som grundades 2013, är en kommunikationsbyrå med fokus på Investor Relations, Financial Reporting, Corporate Communication och Corporate Governance med bas i Stockholm. SAFIR omsätter drygt 20 msek på årsbasis med en rörelsemarginal i storleksordningen 20 procent. SAFIR har idag 10 medarbetare.
Förvärvet av SAFIR har av Thinc bedömts ge ett breddat tjänsteerbjudande, inte minst inom finansiell kommunikation, och en förstärkt närvaro i Stockholm. Dessutom ges möjlighet att erbjuda Thinc-gruppens andra tjänster och produkter till SAFIRs kunder. På samma vis kan SAFIRs expertis användas i Thincs affärer. Slutligen har Thinc en beprövad förvärvsmodell och en målsättning att fortsätta expandera organiskt samt genom förvärv inom PR, kommunikation och media. Parterna ser betydande industriell logik i ett samgående och förväntar sig synergier inom bland annat försäljning och administration.
Huvudägarna till SAFIR utgörs före affärens genomförande av grundarna Niklas Alm och Fredrik Sätterström privat och genom bolag med 90% av röster och kapital.
”Förvärvet av SAFIR ger Thinc ökad tillväxtkraft och stärker upp affärsområdet Strategy på ett önskvärt sätt. SAFIR kompletterar Thinc genom att både bredda och vässa vårt erbjudande inom kommunikationsområdet Investor Relations där SAFIR har extremt hög kompetens och en stark kundbas. Dessutom ges möjlighet att vidareutveckla SAFIRs kunder med Thinc gruppens andra tjänster och naturligtvis omvänt. Thinc har en beprövad förvärvsmodell och en målsättning att fortsätta expandera både organiskt samt genom förvärv inom brand experience, kommunikation och media. Förvärvet av SAFIR är ytterligare en pusselbit som faller på plats för koncernen”, säger Anders Wallqvist, koncernchef för Thinc Collective.
”Det finns flera anledningar till att vi har valt Thinc som vår framtida ägarpartner, inte minst möjligheten att kunna fortsätta arbeta under eget varumärke i en större kontext. Vi tror verkligen på Thincs affärsidé och ser goda möjligheter att bredda vårt tjänsteerbjudande med ytterligare spetskompetens via våra nya systerbolag. Vi ser också att Thinc delar våra värderingar och vår syn på såväl kommunikation som på branschens framtida utveckling”, säger Niklas Alm, grundare, partner samt arbetande ordförande i SAFIR.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Wallqvist, VD Thinc Jetty Collective AB
Denna information är sådan information som Thinc Collective är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9/1 2023 kl 11.30.
Thinc Collective AB är verksamma inom kommunikationsbranschen och koncernen erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur. Bolagen tänker ut och genomför idéer till sina kunder. Gruppens kompetensområden sträcker sig från data, analys, teknikutveckling och SaaS system till kommunikation, media, PR och brand experience. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation. Thinc Collective AB är verksamma inom Norden.
Läs mer på thinccollective.se
Marknadsnyheter
Reklam som skapat effekt – här är vinnarna i 100-wattaren 2022


Under torsdagen den 2 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2022 vid en festfylld kväll i Stockholms stadshus. Kvällen leddes av Gry Forssell och bjöd på härlig underhållning av Molly Hammar, galamiddag och hyllning av kommunikation som skapat effekt. Mest prisade annonsör blev McDonald’s tätt följd av Barncancerfonden och IKEA. Byrån som kammade hem flest watt var NORD DDB Stockholm följd av Åkestam Holst NoA och Garbergs.
100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta.
Totalt delades 29 priser ut i valörerna 100-, 75- och 50-watt.
Annonsörer med flest watt:
200-watt, McDonald’s
175-watt, Barncancerfonden
175-watt, IKEA/IKEA B2B
Byråer med flest watt:
625-watt, NORD DDB Stockholm
275-watt, Åkestam Holst NoA
250-watt, Garbergs
Här är alla vinnare i 100-wattaren 2022
Employer Branding & Rekrytering
100-watt, The 3D printed meatballs, IKEA, INGO
75-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm
50-watt, Qamcom Anywhere, Qamcom, CLVL Design
Framsiktigt
100-watt, Gotlands fulaste gräsmatta, Region Gotland, Differ Agency
75-watt, The Golden Number, McDonald’s, NORD DDB Stockholm
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm
Företag
100-watt, Seattle’s scariest meeting rooms, Mentimeter, NORD DDB Stockholm
75-watt, Tillsammans hittar vi möjligheter, IKEA B2B, BKRY NoA
50-watt, Transforming Society Together, Sweco, Spotlight
Ideellt & Välgörenhet
100-watt, Bara 403 dagar kvar, Barncancerfonden, Garbergs/Carat
75-watt, Partiblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors
50-watt, Skins for charity, Ronald McDonald Barnfond, NORD DDB Stockholm
Internationellt
100-watt, No Compromises, Polestar, Forsman & Bodenfors
75-watt, Hva enn du vil, Lyko, Åkestam Holst NoA
50-watt, Think Beyond, Vattenfall, NORD DDB Stockholm
Konsument
100-watt, Svensk kyckling som du aldrig sett den förut, Max Burgers, Åkestam Holst NoA
75-watt, Sån är Lidl, Lidl, Garbergs
50-watt, Länge Leve Jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm
Långsiktigt
100-watt, Pantamera, Returpack/Pantamera, Scream/Granath
75-watt, Barn och cancer hör inte ihop, Barncancerfonden, Garbergs/Carat
50-watt, Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm
Samhälle & Opinion
100-watt, Stoppa Kattastrofen, Djurskyddet Sverige, New Normal
75-watt, Tankebanor, SVT, KWD Studio
50-watt, Ett land värt att försvara, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm
Strategisk Design
100-watt, Yipin – varumärkesarbete, Yipin, Designkontoret Silver
75-watt, Absolut redesign, The Absolut Company, Brand Union Sthlm
50-watt, Ellen – varumärkesarbete, Ellen, Designkontoret Silver
100-fattaren (i den här kategorin delades endast 100- och 75-watt ut)
100-watt, Livsviktiga Snack, Suicide Zero, Åkestam Holst NoA
75-watt, Öppna dörren för Sveriges unga, McDonald’s, NORD DDB Stockholm
För mer information vänligen kontakta:
Ulrika Strallhofer, Eventansvarig, Sveriges Annonsörer
070-350 22 81, [email protected]
Om 100-wattaren:
100-wattaren är en tävling i mätbara resultat på kommunikationsinsatser. 100-wattaren har arrangerats av Sveriges Annonsörer sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt för uppdragsgivaren. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta, och de inspirerar andra till att utveckla såväl sin kommunikation som hur denna mäts och utvärderas. Läs mer på 100wattaren.se.
Om Sveriges Annonsörer:
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation. Läs gärna mer på sverigesannonsorer.se.
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 02.02.2023
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
02.02.2023 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 02.02.2023 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
146 827 |
11,01 |
1 616 095,42 |
CEUX |
154 662 |
11,03 |
1 705 343,23 |
TQEX |
18 842 |
11,04 |
208 086,28 |
XSTO |
141 941 |
11,04 |
1 567 450,28 |
XCSE |
16 916 |
11,01 |
186 202,41 |
Summa |
479 188 |
11,03 |
5 283 177,62 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,3031 och DKK till EUR 7,4405
** Avrundat till två decimaler
Den 18 juli 2022 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 1,5 md euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2022. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 11 227 854 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 6 073 651 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Citigroup Global Markets Europe AG
För ytterligare information:
Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller [email protected]
Marknadsnyheter
Enviro får uppföljande order på olja av amerikanskt oljebolag

Scandinavian Enviro Systems (publ) (”Enviro”, ”bolaget”) har fått en beställning på pyrolysolja vars totala värde Enviro uppskattar till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD). Bakom ordern ligger det dotterbolag till ett ledande amerikanskt oljebolag som i februari 2022 gjorde en första beställning på olja för produktionstester. Ordern beräknas levereras under cirka ett år med start i mars 2023 och följer på de lyckade produktionstester som kunden gjort och som Enviro tidigare kommunicerat.
Thomas Sörensson, vd Enviro.
Den nu gjorda beställningen gäller olja som återvinns från uttjänta fordonsdäck, så kallad pyrolysolja, vid Enviros anläggning i Åsensbruk och är av samma typ som den som dotterbolaget beställde förra året. Den första beställningen olja användes för produktionstester för att avgöra hur väl oljan lämpar sig för framställning av olika biobränslen. I november 2022 kunde Enviro kommunicera att det aktuella oljebolagets produktionstester fallit väl ut.
Ordern kommer att prissättas utifrån aktuella marknadspriser i anslutning till leverans och Enviro bedömer i nuläget att det totala värdet för ordern totalt kommer att uppgå till cirka 4,7 MSEK (450 000 USD).
– Den här ordern är ännu ett exempel på det ökande intresset för den olja vi kan återvinna och leverera till marknaden. Ökande volymkrav bland kunderna bekräftar också det behov av en utbyggd återvinningskapacitet som vi identifierat och baserat vår expansionsplan på, säger Thomas Sörensson, vd för Enviro.
Enviros återvunna pyrolysolja har sedan tidigare både erhållit certifiering i enlighet med det globala hållbarhetscertifieringssystemet ISCC samt godkänts i enlighet med EU-förordningen REACH.
För mer information, vänligen kontakta:
Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, [email protected]
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, [email protected]
Mangold Fondkommission AB är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.
Scandinavian Enviro Systems AB
Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
[email protected]
envirosystems.se
Denna information är sådan som Scandinavian Enviro Systems är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-02 18:20 CET.
Scandinavian Enviro Systems bidrar till ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet genom en patenterad teknologi för återvinning av värdefulla råvaror ur kasserade och uttjänta produkter, däribland däck. Nytillverkning av däck som sker med kimrök som återvunnits med hjälp av Enviros teknologi ger upp till 93 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med om jungfrulig kimrök använts. Enviro har sitt huvudkontor i Göteborg och en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk. Den franska däcktillverkaren Michelin är största ägare. Enviro grundades 2001 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. www.envirosystems.se
Taggar:
-
Analys från DailyFX7 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Analys från DailyFX9 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX9 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX5 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter5 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström