Hoi Publishing meddelar idag att Tina Bladbjerg har utsetts till ny VD för Hoi Publishing Danmark. Tina Bladbjerg har tills nu varit försäljningschef på förlagen Hoi Forlag ApS och Historia Group ApS så hon känner författarna och den omfattande utgivningskatalogen väl. Mia Rasmussen som verkat som tillförordnat VD för den danska verksamheten tills nu ta härmed rollen som CFO. Detta skapar ett riktigt power team som bedöms ha alla förutsättningar att starkt utveckla den redan välfungerande verksamheten i Danmark.
Som nämnts i ett tidigare pressmeddelande har Hoi Publishing valt att genomföra ett antal förändringar i den danska verksamheten. Ett viktigt steg är att slå samman Historia Group ApS med Hoi Forlag ApS till ett större aktiebolag som ett led i ambitionen om ett gemensamt varumärke och ett ännu starkare förlag.
”Vi har ett mycket professionellt team som arbetar hårt för den fortsatta utvecklingen av verksamheten. Det här kommer ha en stor positiv inverkan på vårt erbjudande till läsare, författare och andra partners när vi arbetar som ett enda förlag. Vi kommer avsluta starkt i år och ser verkligen fram emot flera fantastiska lanseringar och nya initiativ under 2025. Jag ser fram emot mitt nya uppdrag med tillförsikt”, säger Tina Bladbjerg, tillträdande VD för Hoi Publishing Danmark.
”Det är så roligt att se hur vi nu tydligt utvecklar den allt starkare danska verksamheten och där rekryteringen av Tina Bladbjerg till den ordinarie VD-posten är ett viktigt steg .Vi tackar Mia Rasmussen för mycket värdefulla insatser under interimsperioden från april och jag ser fram emot att få arbeta vidare med dessa två mycket kompetenta ledare i deras nya roller som VD och CFO för Hoi Publishing Danmark”, konstaterar Lars Rambe, VD Hoi Publishing.
Om Tina Bladbjerg: Tina har ett brett nätverk i dansk förlags- och bokbransch efter många års anställningar på Politikens förlag och samarbete med förlag som Informationsförlaget, Kristeligt Dagblads förlag och Tiderne Skifter, samt inte minst från sin tid som chef för bokhandelns utbildningsverksamhet. Innan Tina rekryterades till Hoi Publishing var hon key account manager på Danmarks största förlag Gyldendal.
FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA
Lars Rambe, VD Hoi Publishing
+46 709 369080
Hoi Publishing är Sveriges ledande hybridförlag med en starkt digitaliserad verksamhet. I nära samarbete med författarna ger Hoi årligen ut omkring 400 titlar i olika genrer genom en hybridmodell (den unika och väletablerade Hoi-modellen) där förlag och författare delar risker och möjligheter. Hoi eftersträvar en bred och växande katalog av rättigheter med god lönsamhet för både förlag och författare. Med varumärken i form av imprints såsom Kunskapshuset Förlag, Ekström & Garay, Lusthuset Förlag, Lilla Hoi, Tallbergs Förlag och Hoi Audio är förlaget väletablerat på den svenska marknaden och i ett par segment även marknadsledande. Förlaget har även två dotterbolag i Danmark med växande utgivning i flera genrer. Verksamheten breddas nu även till en satsning på rörlig media i en egen division. Bolagets vision är att utveckla förlagsbranschen i Norden och på sikt i andra länder på författarvänliga villkor som ger många fler chansen att bli författare och att därigenom sprida god litteratur för ett starkt och demokratiskt samhälle.
Taggar: