Connect with us

Marknadsnyheter

Tobii Dynavox lanserar kommunikationshjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar såsom autism

Published

on

Tobii Dynavox, en del av Dynavox Group och världsledande inom kommunikationshjälpmedel, introducerar en ny heltäckande kommunikationslösning. Det iPadOS-baserade kommunikationshjälpmedlet TD Navio sätter en ny standard med unika anpassningsmöjligheter, förbättrad tålighet, portabel design och en branschledande 5 års global garanti. 

Pekskärmstyrda kommunikationshjälpmedel, som TD Navio, är utvecklade för individer med kommunikativa funktionsnedsättningar, som har viss rörelseförmåga men som uppvisar talsvårigheter till följd av funktionsnedsättningar som autism, afasi eller Downs syndrom. Pekskärmstyrda lösningar är Tobii Dynavox snabbast växande produktkategori.  

TD Navio är ett anpassningsbart, specialbyggt kommunikationshjälpmedel med batteritid som räcker hela dagen. Med inbyggt skydd mot stötar och fall samt specialutvecklat skärmskydd så är TD Navio mycket tålig. Produkten finns tillgänglig i tre storlekar för att passa olika behov. TD Navio kommer med förinstallerad programvara för kommunikation och integrerade tjänster som gör det enklare för användare och specialister att välja lämplig lösning, navigera rätt i ersättningsprocessen, komma igång med kommunikationshjälpmedlet och anpassa det efter användarens individuella behov. Tobii Dynavox globala team av specialister inom utbildning och support, i kombination med den nya 5-åriga globala garantin för TD Navio, säkerställer framgångsrik användning över tid. Läs mer om TD Navio här

Utöver lanseringen av iPadOS-baserade TD Navio introducerar Tobii Dynavox också en ny och förbättrad modell av TD I-110, företagets Windows-baserade pekskärmstyrda kommunikationshjälpmedel, specialbyggd för individer med funktionsnedsättningar såsom autism. Den nya TD I-110 har förbättrad tålighet, förlängd batteritid och förstärkt processorkraft för bättre prestanda. Även TD I-110 kommer med den 5-åriga globala garantin. Som medicinskt klassificerade kommunikationshjälpmedel kan TD Navio och TD I-110 förskrivas av specialister och finansieras genom försäkringssystem. 

”Med lanseringen av TD Navio och den nya TD I-110 tar vi ett viktigt steg för att tillhandahålla branschledande kommunikationshjälpmedel med oöverträffad tålighet, anpassningsmöjlighet och portabel design för att hjälpa individer med funktionsnedsättningar som autism att uttrycka sig och leva ett bättre liv”, sa Fredrik Ruben, VD för Dynavox Group. ”Med tanke på den höga tillförlitligheten hos de nya produkterna är vi stolta över att ha utökat den globala garantin till fem år så att våra användare kan känna sig säkra på att kunna behålla sin röst och kontakt med vänner och nära och kära.” 

TD Navio och den nya TD I-110 är tillgängliga idag och kan beställas i över 40 länder globalt via Tobii Dynavox nätverk av konsulter och återförsäljare. Läs mer på https://www.tobiidynavox.com/

Om prevalens för autism och behovet av kommunikationshjälpmedel 

Forskning tyder på att ungefär 1 av 100 (1%) barn världen över får diagnosen autismspektrumtillstånd (AST). Trenden visar att uppskattad prevalens har ökat över tiden, vilket sannolikt beror på ökad medvetenhet, bättre diagnostiska metoder och förändringar i diagnostiska kriterier. Exempelvis var prevalensen i USA cirka 1 av 150 barn år 2000 (0,7 %), och den har stigit till 1 av 36 barn (2,8 %) år 2020. Prevalensen varierar också avsevärt mellan regioner. 

Enligt forskning anses cirka 25-30 % av barnen i världen med AST vara ”icke-verbala”, vilket innebär att de kanske inte utvecklar funktionellt tal eller har mycket begränsade verbala förmågor. Dessa barn förlitar sig ofta på alternativa former av kommunikation, såsom kommunikationshjälpmedel, för att interagera med andra. 

Kontakt

Anders Lundin, Senior PR & Communications Manager, Tobii Dynavox, tel: 0733 27 87 61, e-post: anders.lundin@tobiidynavox.com

Om Dynavox Group

Dynavox Group AB (publ) är moderbolaget för Tobii Dynavox, världsledaren inom kommunikations­hjälpmedel. Med huvudkontor i Stockholm, och listat på Nasdaq Stockholm (DYVOX), har Dynavox Group tillsammans med sina varumärken över 700 anställda, och kunder i över 65 länder. Tobii Dynavox specialutvecklade lösningar gör det möjligt för människor med funktionsnedsättningar som cerebral pares, ALS, autism och ryggmärgsskada att få en egen röst, lära sig att läsa och leva ett mer självständigt liv. Hundratusentals människor över hela världen har dragit nytta av våra integrerade lösningar med hårdvara, mjukvara, kliniskt utvecklade språksystem, monteringslösningar, utbildning och engagerad support. Vi erbjuder omfattande expertis inom finansiering för att kunna hjälpa så många som möjligt. Eftersom nedsatt röst och rörlighet är vanligt hos våra användare, kan våra lösningar användas genom alternativa åtkomstmetoder, såsom ögonstyrning eller pekskärm. Genom AI-baserad röstsyntes erbjuder vi användarna en personligt anpassad röstidentitet på över 30 språk, för både vuxna och barn. För mer information, besök Dynavox Groups webbsida: www.dynavoxgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Daniel Mühlbach avser sluta som VD för Footway Group AB – styrelsen inleder rekryteringsprocess

Published

on

By

Footway Group AB (”Bolaget”) meddelar idag att styrelsen har beslutat att inleda en rekryteringsprocess för en ny verkställande direktör (VD). Detta steg följer på den tidigare kommunicerade strategiska uppdelningen av e-handelsverksamheten och plattformsverksamheten, vilket är en långsiktig strategi för att optimera båda verksamheterna. Daniel Mühlbach fortsätter som VD för Footway OaaS AB och plattformsverksamheten.

”Efter många år som VD för Bolaget känner jag att tiden är rätt för att överlåta ledarskapet till någon som kan driva Bolaget vidare in i nästa tillväxtfas, medan jag fullt ut kan fokusera på plattformsverksamheten. Jag har därför meddelat styrelsen för Bolaget att jag önskar sluta som VD så snart en lämplig ersättare är rekryterad. Det har varit en fantastisk resa, och jag är oerhört stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit. Genom vår strategiska uppdelning får både e-handels- och plattformsverksamheten bättre förutsättningar att växa på sina egna premisser. Uppbyggnaden av separata ledningsfunktioner är viktig för att stärka respektive verksamhet och för att skapa ett tydligt fokus på respektive kärnverksamhet. Jag ser fram emot att fortsätta stötta Bolaget i min roll som aktieägare och styrelseledamot, och jag har stort förtroende för att rekryteringen av en ny VD kommer att bidra till fortsatt tillväxt och långsiktig stabilitet för Bolaget, våra kunder, partners och aktieägare,” säger Daniel Mühlbach, VD.

Bolagets styrelse inleder omgående en rekryteringsprocess. Daniel Mühlbach kommer att fortsätta leda Bolaget tills dess att en ny VD är rekryterad.

”Vi vill rikta ett stort tack till Daniel Mühlbach för hans dedikerade ledarskap och betydande bidrag till Bolaget under 14 år när han framgångsrikt har navigerat oss genom både utmaningar och tillväxtmöjligheter. Under sin tid som VD har Bolaget uppnått omfattande automatiseringar, internationell expansion till 24 länder, 10 förvärv av bolag samt starkare finansiell position och vi står nu väl rustade för framtiden. Vi respekterar Daniel Mühlbachs beslut att fokusera på Footway OaaS och stöttar honom i övergången,“ säger Johan Englund, styrelseordförande.

För ytterligare information:
Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45

Susanne Cederström
Email: ir@footway.com
Mobil: 073-526 60 98

Om Footway Group
Bolaget driver och utvecklar e-handel. Försäljningen sker genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo,com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com, nividas.com och stayhard.com. Bolagets alla  butiker drivs med en delad infrastruktur (lager, kundsupport, etc). Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), tel 073-856 42 65, email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footwayplus.com/investors.

Informationen är sådan information som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades enligt VDs försorg, för offentliggörande den 10 oktober 2024 20:00 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen vinner Årets Employer Branding Företag 2024

Published

on

By

Lantmännen har utsetts till Årets Employer Branding Företag 2024 av Karriärföretagen. Lantmännen, som utnämnts till Karriärföretag fem år i rad, ser utmärkelsen som ett kvitto på företagets arbete med att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke förbättras.

Lantmännen är glada att kunna meddela att man har fått den ärofyllda utmärkelsen Årets Employer Branding Företag 2024. Företaget ser priset som ett tydligt tecken på deras engagemang för att erbjuda en arbetsplats där medarbetare kan växa, trivas och bidra till en hållbar utveckling – från jord till bord. 

 Vi på Lantmännen är stolta och tacksamma över den här utmärkelsen. Den bekräftar att vi är en arbetsgivare där medarbetare kan utvecklas och trivas och att vår kommunikation har effekt. Att kunna attrahera rätt kompetenser för att nå våra mål och skapa värde för våra ägare, svenska lantbrukare, är mycket viktigt för oss, säger Frida Tydén, SVP & Head of Communications & Marketing. 

Med Lantmännens värderingar som grund, starkt engagerade medarbetare och ett tydligt fokus på företagets viktiga uppdrag, inte minst inom svensk livsmedelsförsörjning, har Lantmännen ambitionen att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare inom flera branscher. 

 Den här framgången inspirerar oss att fortsätta utveckla vårt employer branding-arbete, och att attrahera talanger som delar vår vision om hållbar tillväxt och innovation. Exempel är att Lantmännen utnämnts till Sveriges mest meningsfulla företag och att vårt traineeprogram, har röstats fram som ett av de mest attraktiva programmen av Karriärföretagens studentnätverk, säger Linda Siljemark, Employer Branding Manager. 

Juryns motivering lyder:  
Lantmännen har på ett föredömligt sätt visat sitt engagemang för employer branding genom att bygga en arbetsplats där medarbetarnas utveckling och välbefinnande står i centrum. Genom att kombinera sina starka värderingar med innovativa strategier har Lantmännen lyckats attrahera och behålla talanger i en konkurrensutsatt bransch. Deras satsningar på medarbetarskap och en hållbar arbetsmiljö har gjort Lantmännen till en attraktiv arbetsgivare som inspirerar och engagerar sina medarbetare. Karriärföretagen är därför stolta över att tilldela Lantmännen priset Årets Employer Branding Företag 2024 i kategorin Jurister. 

Fakta 

Om Karriärföretag och nomineringsprocessen
Varje år presenterar Karriärföretagen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma – årets Karriärföretag. De arbetsgivare och nyckelpersoner som utmärker sig bland dessa Karriärföretag nomineras till olika priser inom följande kategorier: Ekonomer, Jurister, IT, Tech, Civilingenjörer, Högskoleingenjörer, Mäklare, Naturvetare och Samhällsvetare. Nomineringsprocessen påbörjas med en öppen nominering på Karriärföretagens hemsida, där arbetsgivare och HR-personer kan bli nominerade. En kommitté granskar nomineringarna och utser slutnominerade, varefter en jury väljer vinnare. 

Prisutdelningen
Vinnarna utsågs under Stora Karriärdagen, som i år ägde rum den 9 oktober på Berns Salonger i Stockholm. Juryn bestod av framstående experter inom Employer Branding, inklusive Anna Dyhre, Charlotte Hågård, Torgny Johnsson, och Boris Nordenström. 

Prisdefinition
Utdelas till en arbetsgivare där arbetet med employer branding frågorna är kontinuerligt och väl förankrat. Arbetet med frågorna har vidare lett till tydliga resultat vad avser kännedom och attraktivitet som arbetsgivare. 

Nominerade och vinnare
Alla nominerade och vinnare finns publicerade på Karriärföretagens webbsida

Lantmännens karriärsida
Om utvecklingsmöjligheter, vad vi erbjuder, medarbetarberättelser, lediga tjänster. Läs mer på Lantmännens karriärsida

  
För mer information, kontakta gärna: 

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

I Love Lund offentliggör utfall i emissionen

Published

on

By

I Love Lunds tillförs 4,04 MSEK i företrädesemission som avslutades 8 oktober, varav 79,7% tecknats med stöd av teckningsrätter och med en total täckningsgrad om 53%. Antalet aktier ökar med 50 457 B-aktier och gör att det nya antalet aktier är 430 707, varav 13 250 är A-aktier. Aktiekapitalet ökar från 3 802 500 till 4 307 070. Inga stora förändringar har skett bland I Love Lunds största aktieägare. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till 0,6 MSEK.

VD Björn Englunds kommentar:

          Med emissionsbeloppet ges I Love Lund möjligheten för att kunna följa våra portföljbolag längre på deras utvecklingsresa samt investera i nya entreprenörs innovativa Lundabolag. Vi fortsätter gynna ett livskraftigt innovativt näringsliv i Lund där bolagen stannar och verkar även när man växer sig större. Tack till alla aktieägare, förutvarande och nytillkommande, som valt att delta i denna tillväxtemission.

 

Betalning för aktier tecknade utan företräde

Avräkningsnotor för aktier som tecknats utan företräde beräknas skickas ut 11 oktober 2024. Full betalning för tilldelade aktier skall erläggas kontant enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota, samt vara Nordic Issuing tillhanda inom 3 bankdagar. Om betalning inte sker i tid kan aktierna komma att överlåtas till annan part. Om betalning från en sådan försäljning understiger teckningskursen enligt erbjudandet kan mellanskillnaden komma att utkrävas av den person som ursprungligen tilldelades aktierna.

 

Handel med BTA och erhållande av aktier

När emissionslikviden för aktier tecknade utan teckningsrätter har inkommit till Nordic Issuing kommer BTA bokas ut på angivet VP/depåkonto. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket omvandlas BTA till ordinarie aktier. Handel med BTA bedrivs på Spotlight Stock Market och upphör då BTA har omvandlats till ordinarie aktier.

 

Denna information är sådan som I Love Lund är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-10 18:30 CET.

 

Emissionsinstitut

Nordic Issuing AB agerar emissionsinstitut I företrädesemissionen.

 

För mer information, kontakta:

Björn Englund, VD I Love Lund AB
Telefon: +46 735 29 53 33, e-post: bjorn.englund@ilovelund.se

 

Om I Love Lund AB (publ):

I Love Lund AB är ett affärsdrivande lokalt investeringsbolag som investerar i bolag med stark anknytning till Lund, främst i onoterade tidiga tillväxtbolag med innovationshöjd. Investeringsportföljen består idag av ca femtio målbolag och har en bred diversifierad sammansättning. Vi bistår med kapital, kompetens och nätverk efter målbolagens behov. Vi skapar även aktiviteter för våra aktieägare och gynnar ett livskraftigt innovativt näringsliv lokalt. I Love Lund är noterat på Spotlight Stock Market. Mer information finns på www.ilovelund.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.