Connect with us

Marknadsnyheter

Tradedoubler delårsrapport januari – juni 2024

Published

on

Andra kvartalet, April – Juni 2024

  • Totala intäkter uppgick till 481 (469) MSEK, en ökning med 3% eller med 1% justerat för valutakurseffekter jämfört med samma period föregående år. 
  • Bruttoresultatet uppgick till 108 (100) MSEK, en ökning med 8% eller med 7% justerat för valutakurseffekter. Bruttomarginalen var 22,5% (21,2). 
  • Rörelsekostnader, exklusive avskrivningar uppgick till 93 (83) MSEK, en ökning med 14% eller med 13% justerat för valutakurser. 
  • Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 14 (17) MSEK. Justerat för förändringsrelaterade poster var EBITDA 15 (18) MSEK.
  • Investeringar i immateriella tillgångar, i huvudsak relaterat till produktutveckling, uppgick till 10 (9) MSEK. 
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -3 (-12) MSEK. 
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,01 (-0,03) SEK
     

Delårsperioden, Januari – Juni 2024

  • Totala intäkter uppgick till 1 005 (928) MSEK, en ökning med 8% eller med 6% justerat för valutakurseffekter jämfört med samma period föregående år. 
  • Bruttoresultatet uppgick till 215 (198) MSEK, en ökning med 9% eller med 6% justerat för valutakurseffekter. Bruttomarginalen var 21,4% (21,3). 
  • Rörelsekostnader, exklusive avskrivningar uppgick till 180 (157) MSEK, en ökning med 15%, eller 14% justerat för valutakurseffekter. 
  • Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 35 (41) MSEK. Justerat för förändringsrelaterade poster var EBITDA 36 (42) MSEK.
  • Investeringar i immateriella tillgångar, i huvudsak relaterat till produktutveckling, uppgick till 20 (17) MSEK. 
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var -6 (28) MSEK. Den största orsaken till minskat kassaflöde beror på en engångsbetalning till en publicist på ca 20 MSEK under andra kvartalet, betalning avsåg intjänad kommission under tidigare år. 
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,04 (0,13) SEK
  • Under andra kvartalet förvärvades samtliga aktier i Email Network ett tidigare ägt bolag av huvudägaren i Tradedoubler för 180 000 EUR.
  • Under första kvartalet tecknade Tradedoubler en kortfristig overdraft facilitet med dess huvudbank om 15 MSEK, vid bokslutsdagen var denna facilitet oanvänd.

VD Matthias Stadelmeyers kommentar

Tradedoublers verksamhet under andra kvartalet 2024 utvecklades i linje med början av året. Intäkterna var oförändrade under andra kvartalet medan bruttovinsten ökade med 7% på valutajusterad basis. Justerat EBITDA uppgick till 15 MSEK, vilket är 3 MSEK lägre än under jämförelseperioden.
Den lägre tillväxttakten i bruttovinsten och den lägre EBITDA är till viss del fortfarande kopplade till vårt franska dotterbolag R Advertising. Denna effekt förväntas upphöra från och med Q3 2024. Vidare hade vi lägre affärsmomentum i vår kärnverksamhet affiliate-marknadsföring. Detta är kopplat till den externa marknadsmiljön med svagare konsumtion och minskade reklamutgifter.
De nya affärsområdena Metapic, Appiness och Grow utvecklades i linje med tidigare kvartal och i linje med våra förväntningar. Eftersom denna verksamhet utvecklades bättre än affiliate-marknadsföring ökade vår bruttomarginal till 22,5% från 21,2% under jämförelseperioden förra året.

Regioner och produkter
Den sämre utvecklingen av affiliate-marknadsföring är särskilt synlig i Frankrike, även om denna region fortfarande påverkas av effekterna av R Advertising. DACH-regionen och i viss utsträckning Norden har även påverkats av den negativa utvecklingen av affiliate-marknadsföring. Intäkterna påverkas mer än bruttovinsten då nedgången i verksamheten främst kommer från större kunder och minskade budgetar hos kunder.
Bruttovinsten från influencernätverket Metapic växte med 80% under Q2 vilket är en ytterligare acceleration jämfört med de tidigare kvartalen. Vår självbetjäningsaffiliateplattform Grow hade en tillväxt i bruttovinsten med 45% och i appmarknadsföringsplattformen Appiness ökade bruttovinsten med 21%. Med dessa tillväxttakter bidrar de nya affärsområdena avsevärt till vår tillväxt.

Marginaler
Ökningen av bruttomarginalen till 22,5% beror främst på den sämre utvecklingen av affiliatemarknadsföring som har lägre marginaler än de nya och kraftigt växande affärsområdena. Den justerade EBITDA-marginalen har minskat till 2,8% eftersom den långsammare utvecklingen av verksamheten direkt påverkade vårt EBITDA-resultat. De åtgärder vi har vidtagit för att höja lönsamhetsnivåerna har delvis haft en effekt men förväntas ha en större påverkan i framtiden. Vi fortsätter att investera i vår verksamhet både för affiliate-marknadsföring och för de nya affärsområdena, men eftersom vi tror att vi har gjort huvudinsatserna nu kommer dessa investeringsnivåer att vara mindre.

Marknad
Den externa marknadsmiljön fortsätter att vara svår med lägre konsumentförtroende och minskade investeringar från annonsörer. Ökad reglering från myndigheter och fortsatta tekniska förändringar av dominerande marknadsaktörer som Google eller Apple påverkar digital marknadsföring avsevärt och kräver att vi är innovativa och agila.
Även om dessa utmaningar är tydligt synliga i vår bransch, ser vi förnuvarande ingen effekt på vår verksamhet. Vår portfölj av lösningar för prestandamarknadsföring verkar matcha våra kunders behov av resultatfokuserade marknadsföringskampanjer. Vår egenutvecklade plattform och starka tekniska kapacitet hjälper oss att anpassa oss till en föränderlig miljö.
Vår vision är att generera mer intäkter till våra kunder än någon annan partner och vi får uppmuntrande signaler från våra kunder att vi är på god väg.

Jag vill tacka mina kollegor på alla marknader och enheter för deras engagemang för vår verksamhet och deras stora bidrag. Deras energi driver vår framgång.

Kontaktinformation

Matthias Stadelmeyer, VD och koncernchef, telefon +46 8 405 08 00   
Viktor Wågström, CFO, telefon +46 8 405 08 00   
E-post: ir@tradedoubler.com

Övrig information

Denna information är sådan information som Tradedoubler AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 juli 2024 kl. 08:50 CET. Sifferuppgifter inom parentes avser motsvarande period 2023 om inget annat anges. Avrundningsdifferenser kan förekomma. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sveriges äldsta krydda hittad i Varberg

Published

on

By

Under sommaren har det rafflande hållbarhetsinitiativet Sveriges äldsta krydda ägt rum och nu står det klart. De glada vinnarna i Sveriges äldsta krydda 2024 är Kicki Högberg och Mikael Nilsson i Träslövsläge, Varberg. Deras krydda är en över 100 år gammal starkpeppar, daterad till 1910–1920-tal i obruten originalförpackning.  
 
Fredagen den 6 september hade allmänheten chansen att smaka på en maträtt med den 100-åriga kryddan då den gästspelade hos den välkända kocken Fredrik Eriksson på Långbro Värdshus i Stockholm. 

Sveriges äldsta krydda är ett hållbarhetsinitiativ från Matsmart som syftar till att öka kunskapen kring bäst före-märkningen på mat. Enligt Naturvårdsverket slänger de svenska hushållen 343 000 ton ätbar mat årligen.1 En stor bidragande faktor till detta matsvinn är okunskap om vad bäst före-märkningen står för. Var sjätte svensk slänger exempelvis skafferivaror som ris och pasta bara för att de passerat bäst före-datumet.2 
 
”Om fler vågar titta, lukta och smaka på varor med passerat bäst före-datum kan vi minska det stora matsvinnet.” – Anna Holmqvist, hållbarhetschef på Matsmart.
 
I Sveriges äldsta krydda uppmanades allmänheten att skicka in bilder på de äldsta kryddburkarna de kunde hitta hemma i sina kryddskåp. Men det var inte enkelt att utse Sveriges äldsta krydda. Ett hundratal av de inskickade kryddorna var så gamla att bäst före-datum inte var branschstandard när de såldes. Matsmart har därför låtit mathistorikern Richard Tellström, känd från SVT:s Historieätarna, undersöka och datera de äldsta bidragen – för att på så vis hitta den vinnande kryddan.  

Fredagen den 6 september gästspelade starkpepparn på den välkända kocken Fredrik Erikssons restaurang Långbro Värdshus i Stockholm. Fredrik komponerade en specialrätt med vinnarkryddan som endast kunde avnjutas denna kväll. På plats fanns även vinnarna av Sveriges äldsta krydda, Kicki Högberg och Mikael Nilsson som fick smaka på sin egen krydda.
 
Historien bakom den vinnande kryddan
I början av 1980-talet köpte Mikaels far två små matbutiker i Träslövsläge. Med butikerna följde även kryddorna, som redan då hade många år på nacken. Mikaels far kunde inte förmå sig att slänga kryddorna, så de fick stanna kvar på hyllorna. När Mikael och hans fru Kicki, som senare tagit över butikerna, hörde om initiativet ”Sveriges äldsta krydda” förstod de att de förmodligen hade ett starkt bidrag på sin kryddhylla.

”Det är så häftigt att min svärfars 100 år gamla starkpeppar fick tillagas på en av Sveriges bästa restauranger!” – Kicki Högberg, vinnare.
 
”På Långbro Värdshus gillar vi att ta tillvara på råvaror, det här initiativet från Matsmart hjälper oss svenskar att bli ännu bättre på att rädda mat.” – Fredrik Eriksson, krögare, Långbro värdshus.
 
”Bäst-före-datum kom till Sverige 1985, så historiskt sett är det en ny företeelse.” – Richard Tellström, Mathistoriker.
 
Om bäst före-märkningen 
Till skillnad från vad många tror så har inte bäst före-datumet med matsäkerhet att göra, utan det är bara en garanti från livsmedelsproducenten att maten behåller sin kvalitet i form avsmak, färg, krispighet, spänstighet och tuggmotstånd, fram till det specifika datumet.3 Det betyder alltså inte att den blir oätlig efter passerat datum, utan ofta är den god i veckor, månader och ibland till och med år efter datumet. En del mat, som vinäger och många kryddor, blir i princip aldrig gamla.

Obs! Inte att förväxla med märkningen ‘sista förbrukningsdag’ som är en märkning för livsmedel som kan bli hälsofarliga efter kort tid. Sådana livsmedel finns det inte så många av, därför är mat märkt med sista förbrukningsdag ovanligt.4

Exempel på hur länge maten egentligen håller efter passerat bäst före-datum, från Skafferiguiden:

Havregryn: 1+ år
Kaffe: 1+ år
Konservburkar: 5+ år
Mjöl: 3+ år
Pasta: evigheter*
Salt: evigheter*
Socker: evigheter*
 
*Vad menas med evigheter? Jo, att produkten håller i väldigt många år om den förvaras på rätt sätt.

Källor

1 Naturvårdsverket (2024). Livsmedelsavfall i Sverige 2022. [online] Available at: https://www.naturvardsverket.se/49501f/globalassets/media/publikationer-pdf/8900/978-91-620-8908-5.pdf.

2 Livsmedelsverket (2023). Matsvinn i hemmet 2022. Kännedom, attityd och beteende. [online] www.livsmedelsverket.se. Available at: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2023/l-2023-nr-03-matsvinn-i-hemmet-2022.pdf.

Livsmedelsverket (2023b). Vad betyder datummärkningen? [online] Livsmedelsverket.se. Available at: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/matsvinn/tips/vad-betyder-datummarkningen

4 Livsmedelsverket (2023b). Vad betyder datummärkningen? [online] Livsmedelsverket.se. Available at: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/matsvinn/tips/vad-betyder-datummarkningen

Isabelle Bjerlestam
Communications and Sustainability Specialist
+46791028875
isabelle.bjerlestam@matsmart.se

Om Matsmart
Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fem europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2023 omsatte Matsmart-Motatos 1043 miljoner kronor

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ökade medel till Arbetsmiljöverket för skärpt och effektivare tillsyn mot dödsolyckor och andra arbetsmiljörisker

Published

on

By

I budgetpropositionen för 2025 avser regeringen att föreslå att Arbetsmiljöverket tillförs medel för att för en skärpt och effektivare tillsyn mot dödsolyckor och andra allvarliga arbetsmiljörisker. Där ingår också att utveckla hur urvalet av vilka arbetsplatser som ska inspekteras görs för att tillsynen i större utsträckning ska riktas mot de arbetsplatser där riskerna är som störst. För detta föreslås Arbetsmiljöverkets förvaltningsanslag därför öka med 50 miljoner kronor för 2025. Därefter beräknas anslaget öka med 75 miljoner kronor för 2026 och permanent med 100 miljoner kronor för 2027.

Under 2023 avled 63 arbetstagare i arbetsolyckor med dödlig utgång, vilket är en ökning jämfört med tidigare år. Dålig arbetsmiljö bedöms vara en bidragande orsak till för tidig död i många fall varje år. Till exempel bidrar stress till för tidig död för drygt 770 personer per år. Arbetet med att förebygga dödsolyckor i arbetslivet och med tillsyn av arbetsmiljön är avgörande för att upprätthålla skyddet för arbetstagarna och för att rättvisa konkurrensförhållanden ska kunna råda på arbetsmarknaden.

Det behövs en fortsatt hög ambitionsnivå för arbetsmiljöpolitiken för att möta olika typer av utmaningar i arbetslivet. Därför satsar regeringen ytterligare medel på Arbetsmiljöverkets för en skärpt och effektivare tillsyn mot dödsolyckor och andra allvarliga arbetsmiljörisker.

En arbetsmiljö som är säker och utvecklande är central för medborgarnas välfärd och bidrar på ett avgörande sätt till ett tryggare Sverige. God arbetsmiljö har betydelse för såväl tillväxt som sysselsättning, liksom för en god, jämlik och jämställd hälsa. Ingen ska dö eller skadas till följd av sitt arbete.

Regeringen avser att lämna dessa förslag i den kommande budgeten. Förslagen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.

Kontakt
Emelie Franzén
Pressassistent hos jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg
076-771 09 51
emelie.franzen@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Viktiga steg för en mer effektiv jämställdhetspolitik i budgeten

Published

on

By

Regeringen vill ta flera steg framåt på jämställdhetsområdet i den kommande budgeten. Anslaget till Jämställdhetsmyndigheten föreslås öka med 72 miljoner kronor, vilket finansieras med en flytt av andra medel på jämställdhetsområdet. Myndigheten får bättre förutsättningar genom att medel ska börja gå direkt till myndigheten i stället för att ges genom olika uppdrag. Det ger bättre effektivitet för skattepengarna och ligger i linje med Statskontorets förslag i sin analys av Jämställdhetsmyndigheten som myndighet.

I den kommande budgetpropositionen vill regeringen se ökade satsningar på jämställdhet samtidigt som ändringar görs så att jämställdhetspolitiken kan fungera mer effektivt.

Regeringen delar Statskontorets bild att nuvarande sätt att finansiera Jämställdhetsmyndigheten gör det svårt för myndigheten att planera sin verksamhet och utnyttja sina resurser effektivt. I budgeten för 2025 föreslår regeringen därför ändringar som syftar till att skapa bättre möjligheter till långsiktighet och högre effektivitet i myndighetens arbete. 

Regeringen avser att lämna dessa förslag i den kommande budgeten. Förslagen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.
 

Kontakt
Emelie Franzén
Pressassistent hos jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg
076-77 10 951
emelie.franzen@regeringskansliet.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.