Marknadsnyheter
Tradedoubler delårsrapport januari – juni 2024

Andra kvartalet, April – Juni 2024
- Totala intäkter uppgick till 481 (469) MSEK, en ökning med 3% eller med 1% justerat för valutakurseffekter jämfört med samma period föregående år.
- Bruttoresultatet uppgick till 108 (100) MSEK, en ökning med 8% eller med 7% justerat för valutakurseffekter. Bruttomarginalen var 22,5% (21,2).
- Rörelsekostnader, exklusive avskrivningar uppgick till 93 (83) MSEK, en ökning med 14% eller med 13% justerat för valutakurser.
- Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 14 (17) MSEK. Justerat för förändringsrelaterade poster var EBITDA 15 (18) MSEK.
- Investeringar i immateriella tillgångar, i huvudsak relaterat till produktutveckling, uppgick till 10 (9) MSEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten var -3 (-12) MSEK.
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,01 (-0,03) SEK
Delårsperioden, Januari – Juni 2024
- Totala intäkter uppgick till 1 005 (928) MSEK, en ökning med 8% eller med 6% justerat för valutakurseffekter jämfört med samma period föregående år.
- Bruttoresultatet uppgick till 215 (198) MSEK, en ökning med 9% eller med 6% justerat för valutakurseffekter. Bruttomarginalen var 21,4% (21,3).
- Rörelsekostnader, exklusive avskrivningar uppgick till 180 (157) MSEK, en ökning med 15%, eller 14% justerat för valutakurseffekter.
- Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till 35 (41) MSEK. Justerat för förändringsrelaterade poster var EBITDA 36 (42) MSEK.
- Investeringar i immateriella tillgångar, i huvudsak relaterat till produktutveckling, uppgick till 20 (17) MSEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten var -6 (28) MSEK. Den största orsaken till minskat kassaflöde beror på en engångsbetalning till en publicist på ca 20 MSEK under andra kvartalet, betalning avsåg intjänad kommission under tidigare år.
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,04 (0,13) SEK
- Under andra kvartalet förvärvades samtliga aktier i Email Network ett tidigare ägt bolag av huvudägaren i Tradedoubler för 180 000 EUR.
- Under första kvartalet tecknade Tradedoubler en kortfristig overdraft facilitet med dess huvudbank om 15 MSEK, vid bokslutsdagen var denna facilitet oanvänd.
VD Matthias Stadelmeyers kommentar
Tradedoublers verksamhet under andra kvartalet 2024 utvecklades i linje med början av året. Intäkterna var oförändrade under andra kvartalet medan bruttovinsten ökade med 7% på valutajusterad basis. Justerat EBITDA uppgick till 15 MSEK, vilket är 3 MSEK lägre än under jämförelseperioden.
Den lägre tillväxttakten i bruttovinsten och den lägre EBITDA är till viss del fortfarande kopplade till vårt franska dotterbolag R Advertising. Denna effekt förväntas upphöra från och med Q3 2024. Vidare hade vi lägre affärsmomentum i vår kärnverksamhet affiliate-marknadsföring. Detta är kopplat till den externa marknadsmiljön med svagare konsumtion och minskade reklamutgifter.
De nya affärsområdena Metapic, Appiness och Grow utvecklades i linje med tidigare kvartal och i linje med våra förväntningar. Eftersom denna verksamhet utvecklades bättre än affiliate-marknadsföring ökade vår bruttomarginal till 22,5% från 21,2% under jämförelseperioden förra året.
Regioner och produkter
Den sämre utvecklingen av affiliate-marknadsföring är särskilt synlig i Frankrike, även om denna region fortfarande påverkas av effekterna av R Advertising. DACH-regionen och i viss utsträckning Norden har även påverkats av den negativa utvecklingen av affiliate-marknadsföring. Intäkterna påverkas mer än bruttovinsten då nedgången i verksamheten främst kommer från större kunder och minskade budgetar hos kunder.
Bruttovinsten från influencernätverket Metapic växte med 80% under Q2 vilket är en ytterligare acceleration jämfört med de tidigare kvartalen. Vår självbetjäningsaffiliateplattform Grow hade en tillväxt i bruttovinsten med 45% och i appmarknadsföringsplattformen Appiness ökade bruttovinsten med 21%. Med dessa tillväxttakter bidrar de nya affärsområdena avsevärt till vår tillväxt.
Marginaler
Ökningen av bruttomarginalen till 22,5% beror främst på den sämre utvecklingen av affiliatemarknadsföring som har lägre marginaler än de nya och kraftigt växande affärsområdena. Den justerade EBITDA-marginalen har minskat till 2,8% eftersom den långsammare utvecklingen av verksamheten direkt påverkade vårt EBITDA-resultat. De åtgärder vi har vidtagit för att höja lönsamhetsnivåerna har delvis haft en effekt men förväntas ha en större påverkan i framtiden. Vi fortsätter att investera i vår verksamhet både för affiliate-marknadsföring och för de nya affärsområdena, men eftersom vi tror att vi har gjort huvudinsatserna nu kommer dessa investeringsnivåer att vara mindre.
Marknad
Den externa marknadsmiljön fortsätter att vara svår med lägre konsumentförtroende och minskade investeringar från annonsörer. Ökad reglering från myndigheter och fortsatta tekniska förändringar av dominerande marknadsaktörer som Google eller Apple påverkar digital marknadsföring avsevärt och kräver att vi är innovativa och agila.
Även om dessa utmaningar är tydligt synliga i vår bransch, ser vi förnuvarande ingen effekt på vår verksamhet. Vår portfölj av lösningar för prestandamarknadsföring verkar matcha våra kunders behov av resultatfokuserade marknadsföringskampanjer. Vår egenutvecklade plattform och starka tekniska kapacitet hjälper oss att anpassa oss till en föränderlig miljö.
Vår vision är att generera mer intäkter till våra kunder än någon annan partner och vi får uppmuntrande signaler från våra kunder att vi är på god väg.
Jag vill tacka mina kollegor på alla marknader och enheter för deras engagemang för vår verksamhet och deras stora bidrag. Deras energi driver vår framgång.
Kontaktinformation
Matthias Stadelmeyer, VD och koncernchef, telefon +46 8 405 08 00
Viktor Wågström, CFO, telefon +46 8 405 08 00
E-post: ir@tradedoubler.com
Övrig information
Denna information är sådan information som Tradedoubler AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 juli 2024 kl. 08:50 CET. Sifferuppgifter inom parentes avser motsvarande period 2023 om inget annat anges. Avrundningsdifferenser kan förekomma.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke