Tanalys

Train Alliance delårsrapport för andra kvartalet 2024

 

Andra kvartalet april – juni 2024

 

Första halvåret januari – juni 2024

 

Händelser under andra kvartalet

 

 

NYCKELTAL

Q2 2024

Q2 2023

H1 2024

H1 2023

2023

Rörelseintäkter, tkr

97 853

76 867

151 460

144 301

272 717

Rörelseresultat, tkr

15 780

12 053

21 839

21 197

38 945

Periodens resultat, tkr

12 147

8 543

16 846

14 913

36 918

Resultat per aktie, kr*

0,15

0,11

0,21

0,19

0,46

Rörelsemarginal, %

16,1

15,7

14,4

14,7

14,3

Kassaflöde löpande verksamhet, tkr

1 337

73 781

7 670

2 398

15 635

Justerat substansvärde/ aktie, kr*

36,5

44,5

36,5

44,5

37,5

Soliditet, %

74,9

91,0

74,9

91,0

72,3

  

VD har ordet – Andra kvartalet följer leveransplanen

Verksamheten fortgår under sommaren för att verkställa våra leveransåtaganden. Organisationen har förstärkts med mer kompetens för att leverera fler kunduppdrag och hantera förvaltningen som växer allteftersom nya anläggningar tas i drift.

 

Årsstämman beslutade att byta namn på företaget från Train Alliance Sweden AB till Train Alliance AB för att återspegla en större geografisk bredd i verksamheten. Stämman utsåg även Oscar Wahlström till ny styrelseordförande vilket ytterligare förstärker vår samlade förmåga.

 

Resultat

Verksamheten utvecklades mycket väl under det andra kvartalet. Rörelseintäkterna ökade med hela 27 procent till 97,9 mkr, där nettoomsättningen svarade för 99,0 mkr. Slutförande av Siemens och Infranord samt starten av flera entreprenader bidrog till att Förädlade sålda objekt ökade med 23 procent till 76,1 mkr. Hyresintäkterna nästan fördubblades till 18,5 mkr efter att Siemens nya verkstad i Hallsberg och Infranord börjat generera hyresintäkter. Rörelsemarginalen stärktes samtidigt till 16,1 procent (15,7) vilket visar att vi har god kontroll över våra kostnader.

 

Borlänge

Arbetet fortgår med att leverera en ny modern lokverkstad med leverans senare i år till Akiem Technic Germany GmbH & Co.KG. Train Alliance investerar 76 mkr i den 1 300 kvm stora byggnaden med tillhörande spåranläggning. Verkstadsetableringen ligger i det nationella linjenät vi tidigare har presenterat. I skrivande stund är grund och stålkonstruktion på plats. Projektet som fortgår hela sommaren leds från Hallsberg med en stor närvaro på plats i Borlänge. 

 

Sigtuna

Efter att funktionsutredningen för ny järnvägskapacitet i Brista fastställts har dialogen med Trafikverket fortsatt där vi i augusti ska sätta formerna för ett genomförandeavtal som inleder projekteringen av de nya spår som ska förbinda Brista med Krogsta/Rosersberg. Parallellt förbereds markområdet vid Brista för fortsatt utveckling.

 

För de planerade investeringarna i Sigtuna som går under arbetsnamnet Smart Cargo, har vi ansökt om medfinansiering från EU. Valideringsprocessen är i gång och vi har gått vidare i processen med förväntat beslut i slutet av oktober. Ansökan har stöd av Länsstyrelsen i Stockholm, Regeringskansliet och av Göteborgs Hamn. Kundintresset för Brista verksamhetsområde har ökat ytterligare och flera diskussioner förs med kunder.

 

Hallsberg

Under kvartalet gjordes förberedande arbeten i form av vägetableringar och inre logistik, båda förutsättningar för vidareutveckling av Ralaområdet. En koncept– och designstudie startades med ett större europeiskt logistikföretag som vill etablera en anläggning med spåranslutning. Vi har även fått fler förfrågningar från kunder som dels vill nyttja vår kombihall mer, dels vill etablera ytterligare underhållsanläggningar.

 

Det nationella linjenätet

För den nyförvärvade fastigheten i Malmö tecknade vi tidigare under året ett marksäkringsavtal med Siemens Mobility som även här vill etablera en lokverkstad. Vi inledde förberedelser för kommande diskussion kring spåranslutning med mera till fastigheten.

 

 

 

Aktiviteter runt om i Sverige

Arbetet med detaljplan för området om 915 000 kvm i Tillberga utanför Västerås fortsatte. Utvecklingsarbetet omfattar också järnvägsanslutning till fastigheten, vilken samordnas med Trafikverket. Bedömningen att vi inom några år kommer att ha järnvägsklar mark för etableringar i Tillberga kvarstår.

 

I Ånge genomförs återställningsarbeten för den järnvägsinfrastruktur vi under första kvartalet tog över ansvaret för som infrastrukturförvaltare. Här finns även konkreta möjligheter att stödja flera av de industrier som finns i närområdet med järnvägsinfrastruktur.

 

Orderbok inför kommande kvartal

Train Alliance har en rad aktiviteter och leveranser i gång runt om i landet och för flera spännande kunddiskussioner, inte minst kring järnvägsansluten logistik så läget är gott inför det andra halvåret 2024. Slutligen vill jag på Train Alliance vägnar tacka våra kunder, investerare och aktieägare som vi har till uppgift att ansvara inför på bästa sätt.

 

Joakim Weijmer, VD Train Alliance

 

 

Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande och återfinns på följande länk: https://www.trainalliance.se/for-investerare/finansiella-rapporter/

 

Denna delårsrapport är sådan information som Train Alliance är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 augusti 2024, kl. 08.00 CEST.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Otto Persson, styrelseledamot och IR-ansvarig

Mail: otto.persson@trainalliance.se

Tel: 0582 – 121 00

Certified Adviser

Avanza Bank AB

 

Om Train Alliance

Train Alliance är ett specialiserat fastighetsbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Bolaget äger drygt 3 miljoner kvm mark i strategiska lägen. Efter förvärv görs marken järnvägsklar så att verksamhet kan drivas på den under minst 40 år. På detta sätt avser Train Alliance att skapa ett nätverk av moderna järnvägsanläggningar i rätt lägen som möter en stark efterfrågan från kunder. Train Alliance B-aktie noteras på Nasdaq First North Growth Market med Avanza som Certified Adviser.

 

Exit mobile version