Tanalys

Trenden pekar uppåt – svenskarna köper mer vin på nätet

När Vinoteket summerar 2024 ser man åter en ökning av vinförsäljningen online i Sverige. Dessutom lyfter företaget sin marknadsandel från 63% till 71%, borträknat Systembolagets volymer. En kraftigt ökad försäljning under slutet av förra året ser ut att hålla i sig under 2025, med en mer kvalitetsmedveten marknad som en av de tydligaste trenderna.

 

– Det är glädjande att fler ser fördelarna med att handla vin online. Vi ser en tydlig trend mot mer kvalitetsviner, men också en stor marknad för färdiga vinlådor och prenumerationstjänster. 2025 har öppnat starkt och vi tror på en ökning av vin från framför allt Sydafrika, men också mer oväntade länder som Portugal och Österrike, säger Andreas Koschnike, VD för Vinoteket, och menar att vinproducenter som har fokus på hållbara produktionsmetoder kommer att vinna mer mark.

Premiumviner och kurerade lådor driver ökad tillväxt
Efter en stark tillväxt under pandemin planade onlineförsäljningen av vin ut, en utveckling som nu vänt när Vinoteket ser en ökad försäljning och förändrade kundbeteenden. Det genomsnittliga ordervärdet ökade och efter ett starkt Q4 kunde Vinoteket för december konstatera en 40% uppgång jämfört med föregående år. Störst efterfrågan finns på de vinlådor som Vinotekets sommelierer sätter ihop, men även prenumerationstjänster på vinlådorna ökar. En större kvalitetsmedvetenhet gör att efterfrågan ökar på Vinotekets premiumviner, i prisklassen 300 kronor och uppåt.

 

 Trenden med vinförsäljning online kommer fortsätta, menar Andreas Koschnike:

 

– Marknaden för onlineförsäljning kommer att flerfaldigas de kommande åren. I Sverige är andelen idag 2%, medan den till exempel i Storbritannien och Tyskland är runt 20-25%. Efter HDs dom ser vi ett förändrat kundbeteende där det blir allt mer självklart att kunna få bra vin levererat hem, en rörelse där man söker fokus på kvalitet och vinupplevelser man inte får på andra ställen.

Vinoteket har närmare 1500 olika viner från ett 20-tal länder, över 70 olika regioner och med hundra olika druvsorter. Vinerna levereras lagligt från lagret i Danmark på 2-3 dagar efter order. Under 2024 placerade Vinoteket totalt cirka 3 miljoner flaskor vin på svenskarnas middagsbord.

 

Några av försäljningstrenderna under 2024 var:

 

Chardonnay leder, men shiraz-syrah exploderade i popularitet

Chardonnay fortsätter vara den mest populära druvan bland våra kunder, men det är shiraz-syrah som står för årets största ökning med 22%.

 

Italien på topp, men Australien utmanar. Champagne slog försäljningsrekord

Italien befäster sin position som favoritland bland Vinotekets kunder, medan Australien noterade en rekordökning på +44%. Venetien var den mest populära regionen, men Champagne slår nya försäljningsrekord med en tillväxt på 40%.

 

Premiumviner allt mer efterfrågade

Vinoteket ser en markant trend mot högre kvalitet och exklusivare val. Försäljningen av viner över 500 kronor ökade med 80%, medan kategorierna 450–499 kronor och 300–349 kronor ökade med 95% respektive 60%.
 

Skräddarsydda vinlådor dominerar

Färdigplockade vinlådor var dubbelt så populära som enskilt valda flaskor, vilket understryker en trend där kunderna uppskattar noga kurerade alternativ som förenklar valet.

 

Lokalproducerat vin efterfrågas av kunderna

Under sommaren utökades  sortimentet med svenska viner för hemleverans till svenska kunder. Ett uppskattat initiativ av både konsumenter och svenska lokala producenter.

 

 

Sarah DjerfPresskontaktsarah@vinoteket.com

Vinoteket är Sveriges största vinbutik på nätet och har levererat hem vin till dörren i 10 år. Vi har närmare 1000 olika viner från hela världen. Viner från ett 20-tal länder, över 70 olika regioner och hundra druvsorter. Förra året (2024) placerade vi totalt cirka 3 miljoner flaskor vin på svenskarnas middagsbord. Utöver vin finns även öl, alkoholfria drycker och starksprit i vår butik. Vinoteket ägs av Vintjänsten, där även premiumtjänsten Winefinder ingår.

Exit mobile version