Tanalys

Trender från streamingåret 2024: Sverige sticker ut i global undersökning

Bland svenska hushåll planerar 37 procent att avsluta sina streamingabonnemang, jämfört med det globala snittet på 29 procent. Nära hälften av svenskarna är beredda att betala mer för en streamingtjänst som samlar allt på en plattform och en av tre svenskar är intresserade av reklamfinansierade abonnemang. Det visar en omfattande global undersökning från EY där 2 500 svenskar deltog.

Ökade levnadskostnader kopplade till inflation och sämre konjunkturläge fortsätter att påverka svenskarnas konsumtion av streamingtjänster under 2024. Enligt EY:s undersökning Decoding The Digital Home Study 2024 planerar 37 procent av de svenska hushållen att avsluta eller har avslutat en prenumeration under det senaste året. Det kan jämföras med det globala snittet på 29 procent. Undersökningen baseras på svar från 20 000 hushåll i tio länder, varav 2 500 respondenter i Sverige.

Även om antalet som planerar att säga upp sina abonnemang har minskat något jämfört med föregående år, från 42 till 37 procent, sticker Sverige ut i undersökningen. Varannan svensk, 50 procent, tycker dessutom att det finns för många streamingtjänster att välja mellan på marknaden.

– Julen är en högtid också för film, serier och tv-program under lediga dagar. Streamingmarknaden i Sverige är dock mer pressad än i andra länder. Svenskarna upplever att tjänsterna är dyra och konsumenterna är inte trogna, utan byter gärna leverantör beroende på vilket innehåll som är mest intressant, säger Charlotta Kvarnström, rådgivare till telekombranschen på EY.

Pris viktigast i ett alltmer komplext streaminglandskap
Enligt undersökningen påverkar faktorer som differentiering och enkelhet svenskarnas inställning till streamingtjänster. Den främsta orsaken till att svenska hushåll säger upp streamingtjänster är kostnadsbesparingar. Det uppger 53 procent av svenska respondenter i undersökningen. Även om priset är den viktigaste faktorn vid val av streamingtjänst, visar undersökningen att svenska hushåll är intresserade av nya typer av paket och erbjudanden.

– Två trender utmärker streamingåret 2024. För det första önskar konsumenterna en samlad plattform, vilket kan ses som en reaktion på att hushållen behöver ha många olika abonnemang för att få det innehåll de vill ha. För det andra satsar aktörer på reklamfinansierade abonnemang för att skapa fler intäktskällor och kunna erbjuda ett billigare alternativ för hushåll med åtstramade ekonomier, säger Charlotta Kvarnström.

I Sverige kan 44 procent tänka sig att betala mer för en streamingtjänst som samlar tv, video och innehåll på en plattform, en ökning från 36 procent 2023. Medan 27 procent är villiga att betala för ett premiumabonnemang för att kunna streama TV utan reklam. Bland svenska hushåll kan också 32 procent acceptera reklam för att sänka månadskostnaden på streamingtjänster, något lägre än det globala snittet på 43 procent.

– Undersökningen visar att aktörer möter splittrade behov inom olika segment framöver. Partnerskap och paketering är fortfarande viktigt för att vinna nya kunder, men kundnöjdhet och lojalitet kräver en djupare förståelse för förändrade attityder och förväntningar. Telekomoperatörer och streamingplattformar som återspeglar detta i sina erbjudanden kan skapa en kraftfull hävstångseffekt, säger Charlotta Kvarnström.

Om rapporten Decoding The Digital Home Study
EY genomför årligen undersökningen för att hjälpa organisationer att förstå konsumenternas förändrade attityder till hur teknik, medier och telekommunikation upplevs i hemmet – och de företag som tillhandahåller dessa produkter och tjänster. Onlineundersökningen som genomfördes av Bonamy Finch STRAT7 omfattar 20 000 hushåll i tio länder: USA, Kanada, Sydkorea, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Storbritannien, Schweiz och Sverige. Årets undersökning genomfördes under juli och augusti 2024. 2 500 hushåll i Sverige deltog i undersökningen.

För mer information, kontakta:
Charlotta Kvarnström, partner och nordisk ansvarig för EY:s verksamhet inom teknik, media och telekommunikationssektorn, 070-663 3020, charlotta.kvarnstrom@se.ey.com
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-5448280, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Exit mobile version