Donald Trump väcker blandade känslor bland svenskarna. En ny undersökning från resebyrån Ticket visar att nästan var tredje svensk (32 procent) känner mindre lust att resa till USA efter hans valseger. Unga vuxna mellan 18 och 29 år sticker dock ut – 17 procent av dem uppger att de nu har mer lust att besöka landet.
Idag återvänder Donald Trump till Vita huset för sin andra mandatperiod som president vilket påverkar svenskarnas syn på USA som resmål. En ny undersökning från resebyrån Ticket visar att nästan var tredje svensk (32 procent) upplever mindre lust att resa till landet efter att Trump återigen valts till president. Endast 10 procent av svenskarna uppger att de numera har mer lust att besöka landet.
Bland yngre svenskar är inställningen mer positiv än hos resten av befolkningen över 18 år, även om 35 procent av dessa anger att de numera har mindre lust att resa till USA. Enligt undersökningen uppger 17 procent av unga svenskar mellan 18 och 29 år att de är mer intresserade av att resa till USA nu när Trump har vunnit valet, vilket kan jämföras med 10 procent av hela den vuxna befolkningen. Denna attityd kan komma att förstärkas ytterligare av Trumps beslut att skjuta upp TikTok-förbudet i USA.
– Vår undersökning visar att svenskar mellan 18 och 29 år är mer positivt inställda till Trump jämfört med äldre generationer. Med tanke på deras starka närvaro på sociala medier som TikTok, kan Trumps beslut att skjuta upp förbudet mot appen i USA komma att bli en fördel för honom, säger Tiyoneh Jah, PR-& kommunikationsansvarig på Ticket.
För mer information, vänligen kontakta:
Tiyoneh Jah, PR- & kommunikationsansvarig på Ticket
Telefon: +46 76 773 34 54
E-post: tiyoneh.jah@ticket.se
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13 – 16 december 2024 har sammanlagt 1018 intervjuer via internet genomförts med ett riksrepresentativt urval av män och kvinnor 18+.
Ticket är Nordens största privatresebyråkedja. Passionen för resor, att upptäcka världen och möta andra kulturer genomsyrar hela vår organisation och är något som vi älskar att förmedla till våra kunder. Med våra kunniga resespecialister och deras kunskap, expertis och engagemang hjälper vi resenärer att hitta den perfekta resan – oavsett om det handlar om en avslappnande sol- och badsemester, pulserande storstadsweekend, kryssningsresa eller spännande safari. Vi har marknadens högsta kundnöjdhet och sätter en ära i att alltid leverera bäst service. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 67 butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar i en unik omnikanalstrategi. Ticket ägs av det privata investmentbolaget Braganza.
Taggar: