Tanalys

Två Coop-varor nominerade till European Private Label Awards

I vad som beskrivs som den tuffaste konkurrensen sedan tävlingen startade 2017 har två varor under Coop-varumärket nått finalen där årets europeiska egna märkesvaror ska koras.

För nionde gången ska årets starkaste innovationer inom dagligvaruhandeln koras vid European Private Label Awards som arrangeras av European Supermarket Magazine (ESM). Utspridda på 17 kategorier har 68 produkter kvalat in som årets finalister, varav två av dessa kan köpas i Coops butiker i Sverige.

I kategorin Kött och skaldjur är Coop Senapssill nominerad som en av fyra finalister. I kategorin Te, Kaffe och Heta drycker är te-sorten Coop Good Night Herbal Tea nominerad som en av fyra möjliga vinnare.

– Nomineringarna är ett gott bevis för vårt arbete med att fram prisvärd mat med hög kvalitet till Coops medlemmar och kunder. Extra kul när även vår hållbara satsning på en stående klassiker för högtiderna uppmärksammas. För drygt ett år sedan började vi fasa ut glasburkarna mot plastburkar för vår EVM-sill – något som spar cirka 177 ton glas per år och runt 33 procent mindre CO2-utsläpp mot om vi fortsatt med tidigare förpackning, säger Minna Björklund, chef sortiment EVM på Coop Sverige.

Tävlingen är öppen för både leverantörer som återförsäljare. Varorna bedöms utifrån tre kriterier: smak, innovation och presentation – samt att man även tar hänsyn till hållbarhetsuppgifterna per produkt. Bedömningsprocessen för utmärkelserna ägde rum i irländska staden Dublin förra året, med en panel av detaljhandels- och kulinariska experter.

Vinnarna avslöjas i mitten av mars.

2024 var ett flertal produkter under Coops egna varumärken nominerade, bland annat Coop Glutenfri Müsli Bär som produceras av Crispy Food A/S.

2023 stod Änglamark refill som vinnare i tävlingen.

Om European Private Label Awards

European Private Label Awards lanserades av ESM 2017 för att fastställa de mest effektfulla och innovativa varumärkena för privata märken som säljs i Europas stormarknader. Priserna, som är öppna för både återförsäljare och leverantörer, uppmärksammar det bästa av butiksmärkesutvecklingen på pan-europeisk nivå.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Exit mobile version