Tanalys

Umida Group AB (publ) Delårsrapport januari – juni 2024

Pressmeddelandet är en sammanfattning av Delårsrapporten januari – juni 2024. Bokslutskommunikén är bifogat i detta pressmeddelande samt tillgänglig på Umidas hemsida, www.umidagroup.com 

ANDRA KVARTALET 2024

FÖRSTA HALVÅRET 2024

(Jämförelsetalen inom parentes är samma period 2023)

I och med det andra kvartalet stänger vi det sista kvartalet innan Umida går in i en nästa fas med tydligt förändrad affär. Redan i detta kvartal ser vi en förändring där Systembolaget inte längre är bolagets största kund, en förändring som kommer att bestå framåt precis som vår accelererade bruttomarginal.

På den positiva sidan under kvartalet kan vi summera

På den negativa sidan drabbades vi och många andra vin- och spritaktörer hårt av vår distributör Skanlogs IT-haveri som bidrog till en minskad försäljning till Systembolaget om ca 1,8 – 2 MSEK under kvartalet. Vi för en rättslig dialog med Skanlog kring ersättning för denna skada vilket är en process som kommer att ta tid då ca en fjärdedel av leverantörerna till Systembolaget använder Skanlog och med det är drabbade. Vi kan även summera en sjunkande försäljning av tidigare offertvinnare hos Systembolaget som Tropida, Doctor Cane och ELIN gin på 700ml glasflaska.

Höjd bruttomarginal ett av bolagets viktigaste mål på både kort och medellång sikt och vi har under kvartalet påbörjat en renodling av affären. Som ett led i detta arbete har vi sålt vår majoritetsandel i bolaget The Great Swedish Järn AB där vi på kort tid tog vi fram marknadsledande produkter inom alkoholfri sprit men valde att avyttra denna affär då det kommer krävas resurser i form av både tid och pengar vilket gör att en ny ägare nu får förvalta det vi startat. Omsättningen har sedan starten varit blygsam och landade på ca 700 TSEK under 2023 med en förlust på sista raden. Försäljningspriset för vår andel uppgick till 2,5 MSEK vilket generade en resultatmässig reavinst under kvartalet om ca 2,3 MSEK.

Arbetet med att renodla affären fortsätter och vi ser att det finns möjligheter att avyttra fler tillgångar inom bolaget för att kunna öka tillväxttakten både organisk samt via förvärv.

Den största händelsen senaste månaderna är dock att bolagets hittills största lansering, funktionsdryckerna inom Joluca, nu bara är dagar bort. När vi startade projekt tillsammans med JLC kunde vi inte i vår vildaste fantasi tro att vi redan innan säljstart skulle stå med centrala listningar hos alla större dagligvaruhandelskunder, samt i servicehandeln innan vi producerat en enda burk. Det hör verkligen till ovanligheterna och visar på handelns intresse för produkterna. Vi har följt konkurrenter likt Latitude 65 som fått kämpa på med direktförsäljning under ca 1,5 år innan de centrala listningarna säkrats. Vår säljpartner Arvid Nordquist har satt försiktiga estimat för 2024 vilket är att betrakta som en uppbyggnadsfas inför 2025 då försäljningen rejält ska ta fart och vi ska bli ett etablerat varumärke inom kategorin. Trots försiktiga estimat prognostiserar vi en försäljning om minst 12 MSEK under de sista drygt 4 månaderna av 2024 vilket är en otroligt stark start för helt nya produkter och liknar inget vi gjort tidigare.

När vi nu fått utrullningsvolymerna och börjat leverera ser vi att vi redan om några veckor kommer överträffa den högsta helårsförsäljningen vi nådde för våra cocktailsburkar inom Joluca. Det kan förhoppningsvis ge en indikation kring vart vi är på väg och kategorin funktionsdrycker är över 20 gånger större än kategorin färdigblandade drinkar vilket borgar för större försäljningsvolymer. Värt att notera är även storleken på marknaden jämfört med marknaden för premiumtonic som har en årlig volym om ca 6 miljoner enheter mot kategorin funktionsdryckers över 300 miljoner enheter årligen. Ett par andra viktiga komponenter är att produkterna är utan alkohol vilket gör att JLC inte har några som helst begränsningar i sin marknadsföring och med en egen räckvidd till ca 4 miljoner följare är deras egna kanaler större än till exempel många stora mediebolags räckvidd. Produkterna passar dessutom mycket bättre in mot JLCs målgrupp samt att vi har en av Nordens starkaste och största säljpartners i Arvid Nordquist. Alla inblandade parter är nu mer än redo att börja att ta marknaden med storm.

 För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)769 42 41 21

Exit mobile version