Connect with us

Marknadsnyheter

Umida: VD-brev maj 2023

Published

on

Hej alla aktieägare,

Jag önskar här ge utvalda uppdateringar kring bolagets status och utveckling.

USA

Under slutet av det första kvartalet genomförde vår distributör i USA, Amroth, sin hittills enskilt största försäljning när 12 440 flaskor KISS lämnade lagret och gick direkt ut till dagligvaruhandelsbutiker i Kalifornien. Det är mycket positivt att vi ser större och större orders komma in. Enbart denna försäljning resulterade i ca 2 MSEK i likviditetsbetalning från vår distributör under april.

USA är en komplex spritmarknad och det tar tid att byta igenom och nå fram till fansen men vi tar steg framåt för var dag som går. Ett exempel på detta är att vi precis öppnat försäljningen i delstaten Michigan där Detroit är den största staden. Säljteamet i Michigan är laddade att börja bearbeta marknaden och de första orders som har nått Amroth har varit bra. Vi hoppas att Detroits starka koppling till KISS Detroit Rock Rum ska hjälpa försäljningen i positiv riktning.

Vårt samarbete med restaurangkedjan Rock & Brews fortlöper också bra där vi har en signaturdrink på deras meny som är gjord av KISS Cold Gin. Drinken seglade snabbt upp och blev den näst bäst säljande drinken hos Rock & Brews. Vi har även startat med direktförsäljning av flaskor på några av Rock & Brews restauranger så att KISS-fansen som besöker restaurangen kan få med sig sina flaskor hem direkt vid besöket. Målsättningen är att framgångarna hos Rock & Brews skall sprida sig till fler likande kedjor som vill jobba aktivt med KISS spritprodukter på menyn.

Under hela 2023 firar KISS 50-år som band med bl a en världsturné med planerat avslut i New York i början av december. 50-årsfirandet ger oss goda möjligheter att knyta an till fansen och vi planerar att genomföra en hel del aktiveringar som firar 50-årsjubileet under hösten.

Ekobryggeriet

Förvrävet av Ekobryggeriet har präglat de första månaderna av 2023 där mycket arbete ligger bakom att integrera förvärvet med allt vad det innebär. I samband med tillträdet den första mars lanserades den första alkoholhaltiga produkten på Systembolaget genom den offertvinnande ginen Ekobryggeriet Ekologisk Gin. Ginen är inte bara ekologisk utan klarar också Systembolagets krav på ”hållbart val” vilket innebär en rigorös granskning från odling av råvara till produktion. Det är i dagsläget endast 0,1% av alla spritprodukter hos Systembolaget som klarar hela granskningen för att bli märkt som ”hållbart val”. Ginen har startat försäljningen bra och vi går nu in i vår- och sommarperioden som är historiskt bra månader för PET-flaskor där vi tror vi att försäljningen kommer öka än mer när kundernas rörelsemönster kring semestertider ändras.

Ekobryggeriet står även inför flertalet positiva genombrott där de kraftigt utökade listningarna på COOP är de mest siginfikanta. Utöver detta kommer Ekobryggeriets produkter bli tillgängliga hos Airshoppens samtliga flygbolag och en ny produkt kommer att listas hos SAS från juni.

Ekobryggeriet är ett väldigt viktigt tillskott för oss under 2023 då det är den enskilt största bidragaren till att vi ska ta oss tillbaka över 80 MSEK i nettoomsättning under 2023..    

ELIN

ELIN som vi grundade sommaren 2020 fortsätter att växa och är nu ett av våra största egna varumärken. Produktportföljen har fyllts på med offertvinnare och består nu av fem fast listade produkter. Under året kommer vi addera en sjätte produkt när vi lanserar ytterligare en offertvinnande gin. Totalt beräknas varumärket ELIN generera ca 10 MSEK i nettoomsättning under året och har etablerat sig som ett starkt och stabilt varumärke.

Vi har fått en del frågetecken kring att färgen på ELIN Ekologisk Cider Blåbär och Svartavinbär som nu är transparent. Förklaring till detta att från den första januari 2022 kom en ny EU lagstiftning kring ekologiska aromer och färgämnen i cider som gör att cider som ska klassas som ekologisk nu måste vara färglös samt ha nya helt ekologiska aromer som inte har lika mycket ”kraft” som de icke-ekologisk aromerna. Under den nya lagstiftningen är det såldes olagligt att ha färg i en ekologisk cider därav ska cider som certifieras som ekologisk numera vara färglös. Alla ekologiska ciderprodukter på Systembolaget måste följa denna lagstiftning annars är dom olagliga och ska sluta säljs. Vi har under en tid fört en debatt med Systembolaget kring detta men Systembolaget vägrar att ta ställning innan Livsmedelsverket gjort sitt utlåtande. Vi Livsmedelsverket kalibreringsmöte kring denna lagstiftning hade alla aktörer samsyn med oss och det borde således ha räck för Systembolaget men tyvärr var så inte fallet. Det är beklagligt att det fortsätter att finnas produkter på hyllan som inte följer lagstiningen och vi hoppas att Systembolaget agerar mot detta snarast.

JÄRN

Lanseringen av JÄRN har fortsatt i rask takt under det första kvartalet. Vi genomförde den första produktionen under det fjärde kvartalet och redan under början av 2023 nådde vi över 100 restauranger och barer som valt att börja jobba med produkterna från JÄRN. Ett genombrott nåddes under februari när Martin & Servera valde att lista produkterna i sitt fasta sortiment och göra JÄRN till ett av sina hjärtevarumärken under 2023. Att vara hjärtevarumärke innebär att Martin & Servera kommer att lägga extra tid och resurser på att få försäljning av produkterna då de anses vara något som saknats på marknaden idag.

JÄRN Hvit har belönats med sin första utmärkelse efter en guldmedalj vid Global Spirits Awards i London. Feedbacken från branschen och konsumenter har varit överväldigande. Den samstämmigs feedbacken är att ingen har testat något bättre alkoholfritt spritalternativ tidigare. JÄRN tar verkligen marknaden med storm just nu och under det andra kvartalet kommer vi att börja försäljningen till dagligvaruhandeln.  

TROPIDA OCH DOCTOR CANE

Den första mars lanserade vi även en ny blanddryck under vårt nya varumärke Tropida. Produkten, Tropida Tropical Puch är en blanddryck med smak av kokos och ananas och sålde nästan 100 000 burkar redan i det första kvartalet och går nu in i sin viktigaste säsong. Tropida är likt Ekobryggeriet Ekologisk Gin både ekologiskt framställd och certifierad med Systembolagets märkning ”Hållbart Val” som en av endast två produkter inom segmentet blanddrycker.

Den första juni lanserar vi även den mörka romen Doctor Cane i 375 butiker och befäster därmed vår position som en ledande aktör inom hållbarhet hos Systembolaget. Det är viktigt både för oss, konsumenterna och vår planet.

Jag önskar er alla en glad och välsmakande Kristi Himmelfärdshelg!

Stockholm 17 maj 2023

Filip Lundquist

VD Umida Group AB (publ)

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q1 2024 – B3 Consulting Group AB (publ)

Published

on

By

Svag start på 2024

Januari – mars 2024

  • Omsättningen uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, vilket motsvarar en minskning om -13,3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,9 (40,9) MSEK med en rörelsemarginal (EBIT) om 2,8 procent (12,6). Rörelsemarginalen justerad för engångsposter uppgick till 3,8 procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,2 (33,6) MSEK.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -15,8 (36,9) MSEK.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,63 (3,40) SEK.

Sverre Bjerkeli, tf VD och Koncernchef: Svag start på 2024, är botten nådd nu?

När vi stänger det första kvartalet 2024 kan vi konstatera att det svagare marknadsläget håller i sig. Omsättningen under det första kvartalet uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, en minskning med 13,3 procent jämfört med samma period förra året. EBIT uppgick till 7,9 MSEK med en rörelse-marginal om 2,8 (12,6) procent. Det svaga resultatet beror på en lägre debiteringsgrad och färre konsulter i Q1. Vi känner fortsatt av en tuff marknad i Sverige medan vårt intressebolag i Polen rapporterar att marknaden har rört sig mot det bättre.

Kostnadsprogrammet “Hedgehog” på agendan, nya kostnadsinitiativ genomförs.
Framdriften i Hegdehog är tillfredsställande och i Q2 kommer vi gradvis ha uppnått 90 procent realisering av programmet. När den utmanande marknaden håller i sig, riktar vi nu också uppmärksamheten mot dotterbolagens overheadkostnader. Vi minskar antalet konsulter som varit obelagda en längre tid och kommer under en period prioritera marginal före tillväxt. När volymen faller behöver vi se över kostnader i våra dotterbolag. Vi har därför lanserat en fortsättning på vårt kostnadsbesparings-program som syftar till att säkerställa konkurrenskraft och finansiell hållbarhet i dotterbolagen. Målet är att förhindra att ”cost creep” i bolagen äter upp effekterna från Hedgehog i moderbolaget som går enligt plan. Det kommer troligen att ta två-tre kvartal innan vi har uppnått den önskade kostnadsnivån i de dotterbolag som nu har utmaningar. Målen med åtgärderna är att B3 ska komma stärkt och mer effektivt ur dagens svaga marknad. Om botten nu är nådd är svårt att säga, men debiteringsgraden i mars var något bättre än snittet för Q1. Ni kommer kanske ihåg att vi kommunicerade det motsatta i Q2 2023 där juni var svagare än snittet för Q2. En månad ’gör ingen sommar’, vi behöver flera mätpunkter för att vara trygga i att det vänder, men vi känner oss trygga med att det kommer vända.

B3s Magnificent 7 2023
Även om marknaden är svagare, finns det fortfarande flera ljusglimtar, och en av dessa är B3s Magnificent 7 som vi presenterade i B3s årsredovisning för 2023. Magnificent 7 är en term som ursprungligen härstammar från amerikansk westernfilm men det har också använts för en grupp av sju världsledande techbolag. B3s Magnificent 7 är sju av våra dotterbolag som växer 15 procent i snitt 2023, de är mycket lönsamma och de håller god fart in i 2024. Vi har valt att lyfta fram dem i rampljuset då de arbetar målmedvetet med att utveckla både bolaget och resultatet. I vår investerarsändning presenterar vi denna gång ett av dessa bolag, Rebel and Bird, och flera andra av våra M7-bolag har deltagit i tidigare presentationer.

Highlights i kvartalet
B3 hamnade på andraplatsen över mest attraktiva arbetsgivare för kvinnor inom IT i när Karriärföretagen presenterade resultaten från den senaste mätningen i mars. Vi har stort fokus på att vara en riktigt attraktiv och jämställd arbetsplats så resultaten gläder oss naturligtvis. Vi gläder oss också åt ett flertal nya kunduppdrag och ramavtal i Q1, bland annat med ett globalt industribolag.

Mobilisering och fokus inom generativ AI
I bokslutskommunikén berättade vi om B3s satsning på generativ AI där vi bygger en position som ett ledande konsultbolag. Vi strävar efter att nyttja kraften som finns i generativ AI, både för att själva bli mer effektiva och för att kunna hjälpa våra kunder att ta tillvara alla möjligheter som finns med AI.   

Ledarutveckling och optionsprogram
Vi har höga målsättningar för B3s utveckling och tillväxt och vi har också nyligen startat ett nytt 18 månader långt ledarskapsprogram för alla ledare i bolaget. I början av året kunde vi erbjuda våra ledare att investera i B3 genom att delta i ett nytt optionsprogram. Samtliga i ledningsgruppen och totalt 50 personer valde att ansluta till programmet. Totalt tecknades 270 000 optioner. Genom att involvera våra medarbetare som långsiktiga ägare, stimuleras ett fördjupat intresse för bolagets resultatutveckling.

Martin Stenström tillträder som ny VD
Det har blivit dags för mig att lämna över till Martin Stenström som nu tillträder som ny VD och koncernchef för B3. Med gedigen erfarenhet från både branschen och B3, är han en uppskattad kollega som tillsammans med alla våra kompetenta medarbetare kommer att leda B3 framåt.

Detta är därmed min sista delårsrapport och jag vill därför passa på tacka alla medarbetare och kunder för den här tiden som tf VD, även om jag kommer fortsätta mitt engagemang i B3s styrelse. Även om 2024 har börjat svagt kan vi ändå glädja oss åt flera ljusglimtar i kvartalet och genom de olika åtgärderna vi nu genomför stärker vi B3s konkurrenskraft och rustar för fortsatt tillväxt.

April 2024,
Sverre Bjerkeli

—————————————————————————————————

Presentation av rapporten

En presentation sänds via webb för investerare, analytiker och media den 25 april 09.00. Sändningen nås via www.b3.se/ir. Välj ”Se alla” under ”Rapporter och presentationer”.  Det finns möjlighet att via mejl ställa frågor via webbsändningen, såväl som i förväg via ir@b3.se

Shortly after publishing this quarterly report, it will also be available in English. Please click
on “En” in the top menu on our website www.b3.se

Om B3

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.

Kalender

Årsstämma 2024 – 8 maj 2024

Delårsrapport januari-juni 2024 -16 juli 2024

Delårsrapport januari-september 2024 – 23 oktober 2024

Kontaktuppgifter

Sverre Bjerkeli, tf. VD och Koncernchef, +47 928 38 072, sverre.bjerkeli@b3.se
André Karlsson, CFO, 0738-35 14 20, andre.karlsson@b3.se
Katarina Lundqvist, Investor Relations, 0722-16 11 00, katarina.lundqvist@b3.se

Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april kl. 21.00 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klaria Årsredovisning 2023

Published

on

By

Sammanfattning av året

Kvarvarande verksamhet

– Nettoomsättningen uppgick till 0,0 MSEK (5,9 MSEK)

– Övriga rörelseintäkter uppgick till 0,2 MSEK (0,7 MSEK)

– FoU-kostnader uppgick till 4,5 MSEK (51,4 MSEK)

– Resultat efter skatt uppgick till -18,4 MSEK (-63,8 MSEK)

– Resultat per aktie uppgick till -0,18 SEK (-1,10 SEK)

– Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4,8 MSEK (-49,7 MSEK)

– Eget kapital per den 31 december 2023 uppgick till 41,1 MSEK (76,1 MSEK)

– Likvida medel per den 31 december 2023 uppgick till 1,2 MSEK (16,8 MSEK)

– Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -5,7 MSEK

Verksamhet till försäljning

– Resultat efter skatt uppgick till -17,4 MSEK

– Resultat per aktie uppgick till -0,17 SEK

För mer information, besök Klaria Pharma Holdings webbplats klaria.com eller kontakta:
investor.relations@klaria.com
Tel: 08-446 42 99

Detta är Klaria Pharma Holding AB
Klarias (Klaria Pharma Holding AB) är ett svenskt noterat läkemedelsbolag som utvecklar innovativa, snabbverkande produkter. Genom att kombinera en patenterad teknologi en film som fäster i munslemhinnan med väl beprövade substanser, har företaget utvecklat ett koncept för läkemedelsdistribution med många fördelar och tänkbara användningsområden. Klaria är noterat på First North Growth Market under kortnamnet KLAR. FNCA Sweden är Certified Advisor 
(info@fnca.se, 08-528 00 399) för Klaria Pharma Holding AB. För mer information, se www.klaria.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Innovativa föreningar får LKAB:s stipendium 2024

Published

on

By

Idag delade LKAB ut sina årliga stipendier inom idrott, kultur och samhällsengagemang på Vetenskapens Hus i Luleå. Idrotts- och kulturstipendierna har delats ut sedan 80-talet till föreningar och personer som utmärkt sig eller gjort värdefulla gärningar inom sitt fält. Våren 2023 instiftade LKAB ett nytt stipendium inom samhällsengagemang som komplement.

Stipendierna är på 75 000 kronor styck. Förutom det nya stipendiet inom samhällsengagemang öppnade LKAB också förra året upp för allmänheten att nominera de kandidater som de tycker är värda att uppmärksammas på någon av LKAB:s verksamhetsorter i Narvik, Kiruna, Svappavaara, Gällivare eller Luleå. 
– Vi blir så glada av alla som tar sig tid att skicka in nomineringar och uppmärksammar oss på personer och föreningar som bidrar till attraktiviteten på våra verksamhetsorter. De tre pristagarna i år är bra exempel på några drivna eldsjälar som vars initiativ gör skillnad, säger Anna Skogh, ansvarig för sponsring och samhällsengagemang på LKAB.

Årets kulturstipendiat:
Studio Strössel

Motivering – Med Studio Strössel har Kulturfrämjarna i Gällivare skapat en kreativ och kulturell mötesplats som välkomnar alla och skapar liv i Gällivare centrum. Förutom att erbjuda lokaler för kreativt skapande och kulturella verksamheter arrangeras olika evenemang såsom utställningar, samtal, workshops, musikcafé, poetry slam och mycket mer. Ett initiativ som ger kulturen mer utrymme i Gällivare.

– Vi är otroligt stolta och glada för att vårt arbete med att främja kultur och kreativitet i Gällivare uppmärksammas. Med hjälp av vår kulturella och kreativa mötesplats Studio Strössel vill vi bredda utbudet av aktiviteter i Gällivare och lyfta fram våra lokala kreatörer. I vår förening arbetar styrelsen ideellt och en stor utmaning är att hinna med att skapa innehåll och arrangemang så att vi når många målgrupper. Med hjälp av stipendiet tar vi nu sikte på att erbjuda ett inspirerande program med aktiviteter för Gällivares barn- och ungdomar tillsammans med bland annat föreningens medlemmar.

Årets idrottsstipendiat:
Luleå Roller Derby

Motivering – Som ett av Sveriges mest framstående lag inom en växande idrott har Luleå Roller Derby både vunnit elitserien och skickat tre spelare till junior VM. Förutom sportliga framgångar pågår ett ständigt arbete med inkludering. I en sport som utmanar normerna om kvinnligt idrottande välkomnar föreningen alla oavsett hur du identifierar dig, vilken ålder du är eller vilka förutsättningar du har.

– Vi är mycket stolta och väldigt glada. Vi gör ju det här med en stor passion för sporten men det är också mycket hårt arbete som ligger bakom och då är det roligt att uppmärksammas för det vi gör och står för. Och pengarna blir ett bra tillskott till alla resekostnader vid bortamatcher och träningsläger 

Årets stipendiat inom samhällsengagemang:
Soutujärvibygden i utveckling

Motivering – Som en resurs för bygdens utveckling ger Soutujärvibygden stöd till de föreningar och verksamheter som verkar i de lokala byarna mitt i Malmfälten. Genom att driva projekt för utveckling och tillhandahålla samhällsservice som gynnar bygdens invånare och besökare skapar man gemensamhet och framåtanda. Och allt går att läsa om i bygdens egna nyhetsmagasin Soutunytt.

– Det är genom samarbete och engagemang från både föreningsmedlemmar och lokalsamhället som vi kan fortsätta att göra skillnad och bidra till en blomstrande framtid för Soutujärvibygdens alla invånare. Vi är stolta över att vara en del av en bygd där föreningens goda arbete uppmärksammas och värderas, hälsar styrelsen i Soutujärvibygden och tackar.

Kontakt: Anna Skogh, ansvarig för sponsring och samhällsengagemang, Tel: 46 (0)980 726 28. E-mail: anna.skogh@lkab.com.

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.