Connect with us

Marknadsnyheter

Umida: VD-brev mars 2020

Published

on

Det är med blandade känslor som jag skriver mitt första VD-brev till aktieägarna i Umida Group AB.

Vi är just nu inne i en av de svåraste ekonomiska kriser som det moderna samhället har upplevt, kanske den svåraste genom alla tider. Allt detta orsakat av ett hemskt coronavirus, Covid-19, som redan kostat många människors liv och påverkat än fler människors vardag genom arbetslöshet.

De flesta företag påverkas av denna kris på ett eller annat sätt och jag vill försäkra er om att vi följer utvecklingen och dess effekter på vår verksamhet väldigt noga. Vi har agerat för att förbereda oss på ännu tuffare tider.

Vi har under mars månad inte sett någon stor påverkan på vår försäljning med anledning av Covid-19, men när det gäller framtiden har vi justerat våra prognoser. Det är främst inom vårt storkökssortiment som vi ser en påverkan. Den privata sektorn där restauranger drabbats kraftigt av färre besökare har en klart minskad efterfrågan hos oss, medan vi ser en stabil efterfrågan från den offentliga sektorns storkök. Vi bedömer att vår totala försäljning av storkökssortimentet kommer att minska under det andra kvartalet. Samtidigt är det här vi i genomsnitt har våra lägsta marginaler vilket gör att det på sista raden inte påverkar vårt resultat lika mycket.

Vi ser också att vi till kunder inom travel retail och bordershop-segmenten har fått en snabbt avstannad försäljning. På de europeiska marknaderna är situationen tuff med restauranger, barer och butiker som har fått stänga med anledning av de restriktioner och karantäner som införts. Detta påverkar vår exportförsäljning av produkterna i Brands For fans-portföljen. Vi ser att online-försäljningen ute i Europa inte påverkats negativt av Covid-19 vilket är positivt för oss.

Samtidigt ser vi sedan några veckor tillbaka en ökad försäljning till vår största kund, Systembolaget, och samma mönster i vårt grannland Finland där ALKO likt Systembolaget går bättre än våra prognoser. Fler konsumenter som stannar hemma driver på försäljningen av mat och dryck och där har våra volymer dragits med, vilket hittills kompenserat för de minskade internationella volymerna.

Som en konsekvens av den omedelbara påverkan på vår verksamhet och osäkerheten kring framtiden har vi arbetat med att se över våra kortsiktiga kostnader. Detta för att säkerställa att vi leverera enligt våra finansiella mål samt för att vända företaget från förlust till vinst på sista raden.

Det är ett allvarligt läge för många människor och för många företag i näringslivet. Men jag vill ingjuta lugn till er alla om att Umida aldrig tidigare varit bättre rustat.

Vi har lägre operationella kostnader genom att vi sålt vår fastighet, lagt ner vår produktion och vi kan snabbt sänka våra kostnader ytterligare om behovet uppstår.

Vi jobbar aktivt med att säkerställa stabil varuförsörjning för hela vår nuvarande portfölj samt till nya projekt.

Vi har konstaterat att vi kommer att tappa omsättning inom vissa affärsområden men det kommer vi att kunna parera med sänkta kostnader.

Vi arbetar hårt för att denna externa kris inte ska stoppa oss från att fortsätta vår turnaround och göra Umida Group till ett vinstgenererade företag under 2020.  

Vi har fått några frågor om när Le Petit Beret kommer att finnas till försäljning på Systembolaget. Eftersom alkoholfria produkter inte säljs via beställningssortimentet hos Systembolaget utan endast säljs från hyllorna så krävs att en produkt får en så kallad fast listning. Systembolaget har fyra årliga fönster för listning av nya alkoholfria produkter. Vi har fört en dialog med Systembolaget gällande Le Petit Berets sortiment sedan våren 2019. Som vi redan kommunicerat kommer vi att lansera två produkter nu till sommaren. Dessa två produkter är dels ett vitt alkoholfritt vin gjort på druvan Chardonnay och dels ett rosévin i klassiskt provencalsk stil. Från den 1 juni kommer de här två produkterna att finnas på hyllan i ca 250 av Systembolagets butiker, något som känns väldigt roligt. I tillägg vill jag även berätta att vi har vunnit en mindre upphandling av alkoholfritt rosé på det finska monopolet ALKO. Det innebär att vi under april kommer att lansera Le Petit Beret rosé med en begränsad butikstäckning, inledningsvis i ca 35 butiker, men min förhoppning är att distributionen ska komma att växa i takt med att de finländska konsumenterna upptäcker vinet. Vi fortsätter att jobba nära vår partner Magnus Hedman och vi har en överenskommelse om att Magnus sköter försäljningen till dagligvaruhandeln så att vi fullt ut kan fokusera på monopolkunderna.     

Vi har under mars månad lanserat den nya romprodukten Jaguara, ett av våra egenutvecklade varumärken. Försäljningen av Jaguara har startat bra och vi ligger just nu över vår initiala försäljningsprognos. Det är strategiskt viktigt att vi framgångsrikt växer portföljen av egna varumärken. Vi hoppas att Jaguara ska finnas med på många påskfirares bord under kommande högtid. Månadens andra lansering av Sweden Rock Whisky 2020 i begränsad upplaga har också fått snabb respons så där uppmanar jag de aktieägare som vill smaka på produkten att inte vänta för länge med sin beställning.

Vi har även under mars fortsatt vårt arbete med offerter mot de nordiska monopolen. Det är högsäsong för glögg just nu och under den gånga veckan har det gått iväg totalt 83st flaskor glögg till finska monopolet ALKO. I Finland har även vi en ny partner som bearbetar dagligvaruhandeln där vi tidigare haft en begränsad närvaro. Vår nya parterna heter Evoke OY och vi har stora förhoppningar på detta nya samarbete. Vi har slutfört designarbetet för vår nya cider och vi ser mycket framemot att se vår nya cider i händerna på konsumenter till sommaren. 

Vi fortsätter också som tidigare kommunicerar dialoger med nya samarbetspartners inom affärsområdet Brands for fans, samt dialoger med nuvarande partners om nya produkter. 

Den kommunicerade fastighetsförsäljningen har genomförts enligt plan under mars månad. Den nya fastighetsägaren har tagit över fastigheten och vi hyr nu endast en liten del i fastigheten där vi har ett lager ännu en tid.

Jag vill avsluta med att igen understryka att jag är lättad över att vi nu i dessa oroliga tider inte längre har någon verksamhet kvar i Götene, vår kostnadsmassa är betydligt lägre än tidigare, vi har kraftigt minskat vår belåning och vår största kund har ökad efterfrågan.

Stockholm 27 mars 2020 

Filip Lundquist

VD Umida Group AB (publ)

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport Q1 2024 – B3 Consulting Group AB (publ)

Published

on

By

Svag start på 2024

Januari – mars 2024

  • Omsättningen uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, vilket motsvarar en minskning om -13,3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 7,9 (40,9) MSEK med en rörelsemarginal (EBIT) om 2,8 procent (12,6). Rörelsemarginalen justerad för engångsposter uppgick till 3,8 procent.
  • Resultat efter skatt uppgick till 6,2 (33,6) MSEK.
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -15,8 (36,9) MSEK.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,63 (3,40) SEK.

Sverre Bjerkeli, tf VD och Koncernchef: Svag start på 2024, är botten nådd nu?

När vi stänger det första kvartalet 2024 kan vi konstatera att det svagare marknadsläget håller i sig. Omsättningen under det första kvartalet uppgick till 281,3 (324,6) MSEK, en minskning med 13,3 procent jämfört med samma period förra året. EBIT uppgick till 7,9 MSEK med en rörelse-marginal om 2,8 (12,6) procent. Det svaga resultatet beror på en lägre debiteringsgrad och färre konsulter i Q1. Vi känner fortsatt av en tuff marknad i Sverige medan vårt intressebolag i Polen rapporterar att marknaden har rört sig mot det bättre.

Kostnadsprogrammet “Hedgehog” på agendan, nya kostnadsinitiativ genomförs.
Framdriften i Hegdehog är tillfredsställande och i Q2 kommer vi gradvis ha uppnått 90 procent realisering av programmet. När den utmanande marknaden håller i sig, riktar vi nu också uppmärksamheten mot dotterbolagens overheadkostnader. Vi minskar antalet konsulter som varit obelagda en längre tid och kommer under en period prioritera marginal före tillväxt. När volymen faller behöver vi se över kostnader i våra dotterbolag. Vi har därför lanserat en fortsättning på vårt kostnadsbesparings-program som syftar till att säkerställa konkurrenskraft och finansiell hållbarhet i dotterbolagen. Målet är att förhindra att ”cost creep” i bolagen äter upp effekterna från Hedgehog i moderbolaget som går enligt plan. Det kommer troligen att ta två-tre kvartal innan vi har uppnått den önskade kostnadsnivån i de dotterbolag som nu har utmaningar. Målen med åtgärderna är att B3 ska komma stärkt och mer effektivt ur dagens svaga marknad. Om botten nu är nådd är svårt att säga, men debiteringsgraden i mars var något bättre än snittet för Q1. Ni kommer kanske ihåg att vi kommunicerade det motsatta i Q2 2023 där juni var svagare än snittet för Q2. En månad ’gör ingen sommar’, vi behöver flera mätpunkter för att vara trygga i att det vänder, men vi känner oss trygga med att det kommer vända.

B3s Magnificent 7 2023
Även om marknaden är svagare, finns det fortfarande flera ljusglimtar, och en av dessa är B3s Magnificent 7 som vi presenterade i B3s årsredovisning för 2023. Magnificent 7 är en term som ursprungligen härstammar från amerikansk westernfilm men det har också använts för en grupp av sju världsledande techbolag. B3s Magnificent 7 är sju av våra dotterbolag som växer 15 procent i snitt 2023, de är mycket lönsamma och de håller god fart in i 2024. Vi har valt att lyfta fram dem i rampljuset då de arbetar målmedvetet med att utveckla både bolaget och resultatet. I vår investerarsändning presenterar vi denna gång ett av dessa bolag, Rebel and Bird, och flera andra av våra M7-bolag har deltagit i tidigare presentationer.

Highlights i kvartalet
B3 hamnade på andraplatsen över mest attraktiva arbetsgivare för kvinnor inom IT i när Karriärföretagen presenterade resultaten från den senaste mätningen i mars. Vi har stort fokus på att vara en riktigt attraktiv och jämställd arbetsplats så resultaten gläder oss naturligtvis. Vi gläder oss också åt ett flertal nya kunduppdrag och ramavtal i Q1, bland annat med ett globalt industribolag.

Mobilisering och fokus inom generativ AI
I bokslutskommunikén berättade vi om B3s satsning på generativ AI där vi bygger en position som ett ledande konsultbolag. Vi strävar efter att nyttja kraften som finns i generativ AI, både för att själva bli mer effektiva och för att kunna hjälpa våra kunder att ta tillvara alla möjligheter som finns med AI.   

Ledarutveckling och optionsprogram
Vi har höga målsättningar för B3s utveckling och tillväxt och vi har också nyligen startat ett nytt 18 månader långt ledarskapsprogram för alla ledare i bolaget. I början av året kunde vi erbjuda våra ledare att investera i B3 genom att delta i ett nytt optionsprogram. Samtliga i ledningsgruppen och totalt 50 personer valde att ansluta till programmet. Totalt tecknades 270 000 optioner. Genom att involvera våra medarbetare som långsiktiga ägare, stimuleras ett fördjupat intresse för bolagets resultatutveckling.

Martin Stenström tillträder som ny VD
Det har blivit dags för mig att lämna över till Martin Stenström som nu tillträder som ny VD och koncernchef för B3. Med gedigen erfarenhet från både branschen och B3, är han en uppskattad kollega som tillsammans med alla våra kompetenta medarbetare kommer att leda B3 framåt.

Detta är därmed min sista delårsrapport och jag vill därför passa på tacka alla medarbetare och kunder för den här tiden som tf VD, även om jag kommer fortsätta mitt engagemang i B3s styrelse. Även om 2024 har börjat svagt kan vi ändå glädja oss åt flera ljusglimtar i kvartalet och genom de olika åtgärderna vi nu genomför stärker vi B3s konkurrenskraft och rustar för fortsatt tillväxt.

April 2024,
Sverre Bjerkeli

—————————————————————————————————

Presentation av rapporten

En presentation sänds via webb för investerare, analytiker och media den 25 april 09.00. Sändningen nås via www.b3.se/ir. Välj ”Se alla” under ”Rapporter och presentationer”.  Det finns möjlighet att via mejl ställa frågor via webbsändningen, såväl som i förväg via ir@b3.se

Shortly after publishing this quarterly report, it will also be available in English. Please click
on “En” in the top menu on our website www.b3.se

Om B3

B3 Consulting Group är ett expansivt konsultbolag med cirka 800 medarbetare. Med djup teknisk expertis och passion för innovation hjälper vi Sveriges främsta företag och organisationer att skapa morgondagens möjligheter genom digital transformation och verksamhetsutveckling. B3 har en prisbelönad företagskultur som värdesätter våra olikheter, erfarenheter och gemensamma energi. Vi strävar också efter att vara ett etiskt och transparent bolag med en positiv påverkan på samhälle, människor och miljö. B3 finns på nio orter i Sverige samt i Polen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget grundades 2003 och är sedan 2016 noterat på Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (B3). Omsättningen 2023 uppgick till 1 141 MSEK, med ett rörelseresultat (EBIT) om 86 MSEK. Mer information finns på www.b3.se.

Kalender

Årsstämma 2024 – 8 maj 2024

Delårsrapport januari-juni 2024 -16 juli 2024

Delårsrapport januari-september 2024 – 23 oktober 2024

Kontaktuppgifter

Sverre Bjerkeli, tf. VD och Koncernchef, +47 928 38 072, sverre.bjerkeli@b3.se
André Karlsson, CFO, 0738-35 14 20, andre.karlsson@b3.se
Katarina Lundqvist, Investor Relations, 0722-16 11 00, katarina.lundqvist@b3.se

Denna information är sådan information som B3 Consulting Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april kl. 21.00 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klaria Årsredovisning 2023

Published

on

By

Sammanfattning av året

Kvarvarande verksamhet

– Nettoomsättningen uppgick till 0,0 MSEK (5,9 MSEK)

– Övriga rörelseintäkter uppgick till 0,2 MSEK (0,7 MSEK)

– FoU-kostnader uppgick till 4,5 MSEK (51,4 MSEK)

– Resultat efter skatt uppgick till -18,4 MSEK (-63,8 MSEK)

– Resultat per aktie uppgick till -0,18 SEK (-1,10 SEK)

– Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4,8 MSEK (-49,7 MSEK)

– Eget kapital per den 31 december 2023 uppgick till 41,1 MSEK (76,1 MSEK)

– Likvida medel per den 31 december 2023 uppgick till 1,2 MSEK (16,8 MSEK)

– Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -5,7 MSEK

Verksamhet till försäljning

– Resultat efter skatt uppgick till -17,4 MSEK

– Resultat per aktie uppgick till -0,17 SEK

För mer information, besök Klaria Pharma Holdings webbplats klaria.com eller kontakta:
investor.relations@klaria.com
Tel: 08-446 42 99

Detta är Klaria Pharma Holding AB
Klarias (Klaria Pharma Holding AB) är ett svenskt noterat läkemedelsbolag som utvecklar innovativa, snabbverkande produkter. Genom att kombinera en patenterad teknologi en film som fäster i munslemhinnan med väl beprövade substanser, har företaget utvecklat ett koncept för läkemedelsdistribution med många fördelar och tänkbara användningsområden. Klaria är noterat på First North Growth Market under kortnamnet KLAR. FNCA Sweden är Certified Advisor 
(info@fnca.se, 08-528 00 399) för Klaria Pharma Holding AB. För mer information, se www.klaria.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Innovativa föreningar får LKAB:s stipendium 2024

Published

on

By

Idag delade LKAB ut sina årliga stipendier inom idrott, kultur och samhällsengagemang på Vetenskapens Hus i Luleå. Idrotts- och kulturstipendierna har delats ut sedan 80-talet till föreningar och personer som utmärkt sig eller gjort värdefulla gärningar inom sitt fält. Våren 2023 instiftade LKAB ett nytt stipendium inom samhällsengagemang som komplement.

Stipendierna är på 75 000 kronor styck. Förutom det nya stipendiet inom samhällsengagemang öppnade LKAB också förra året upp för allmänheten att nominera de kandidater som de tycker är värda att uppmärksammas på någon av LKAB:s verksamhetsorter i Narvik, Kiruna, Svappavaara, Gällivare eller Luleå. 
– Vi blir så glada av alla som tar sig tid att skicka in nomineringar och uppmärksammar oss på personer och föreningar som bidrar till attraktiviteten på våra verksamhetsorter. De tre pristagarna i år är bra exempel på några drivna eldsjälar som vars initiativ gör skillnad, säger Anna Skogh, ansvarig för sponsring och samhällsengagemang på LKAB.

Årets kulturstipendiat:
Studio Strössel

Motivering – Med Studio Strössel har Kulturfrämjarna i Gällivare skapat en kreativ och kulturell mötesplats som välkomnar alla och skapar liv i Gällivare centrum. Förutom att erbjuda lokaler för kreativt skapande och kulturella verksamheter arrangeras olika evenemang såsom utställningar, samtal, workshops, musikcafé, poetry slam och mycket mer. Ett initiativ som ger kulturen mer utrymme i Gällivare.

– Vi är otroligt stolta och glada för att vårt arbete med att främja kultur och kreativitet i Gällivare uppmärksammas. Med hjälp av vår kulturella och kreativa mötesplats Studio Strössel vill vi bredda utbudet av aktiviteter i Gällivare och lyfta fram våra lokala kreatörer. I vår förening arbetar styrelsen ideellt och en stor utmaning är att hinna med att skapa innehåll och arrangemang så att vi når många målgrupper. Med hjälp av stipendiet tar vi nu sikte på att erbjuda ett inspirerande program med aktiviteter för Gällivares barn- och ungdomar tillsammans med bland annat föreningens medlemmar.

Årets idrottsstipendiat:
Luleå Roller Derby

Motivering – Som ett av Sveriges mest framstående lag inom en växande idrott har Luleå Roller Derby både vunnit elitserien och skickat tre spelare till junior VM. Förutom sportliga framgångar pågår ett ständigt arbete med inkludering. I en sport som utmanar normerna om kvinnligt idrottande välkomnar föreningen alla oavsett hur du identifierar dig, vilken ålder du är eller vilka förutsättningar du har.

– Vi är mycket stolta och väldigt glada. Vi gör ju det här med en stor passion för sporten men det är också mycket hårt arbete som ligger bakom och då är det roligt att uppmärksammas för det vi gör och står för. Och pengarna blir ett bra tillskott till alla resekostnader vid bortamatcher och träningsläger 

Årets stipendiat inom samhällsengagemang:
Soutujärvibygden i utveckling

Motivering – Som en resurs för bygdens utveckling ger Soutujärvibygden stöd till de föreningar och verksamheter som verkar i de lokala byarna mitt i Malmfälten. Genom att driva projekt för utveckling och tillhandahålla samhällsservice som gynnar bygdens invånare och besökare skapar man gemensamhet och framåtanda. Och allt går att läsa om i bygdens egna nyhetsmagasin Soutunytt.

– Det är genom samarbete och engagemang från både föreningsmedlemmar och lokalsamhället som vi kan fortsätta att göra skillnad och bidra till en blomstrande framtid för Soutujärvibygdens alla invånare. Vi är stolta över att vara en del av en bygd där föreningens goda arbete uppmärksammas och värderas, hälsar styrelsen i Soutujärvibygden och tackar.

Kontakt: Anna Skogh, ansvarig för sponsring och samhällsengagemang, Tel: 46 (0)980 726 28. E-mail: anna.skogh@lkab.com.

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.