Tanalys

Undersökning: hälften kommer att ändra sitt köpbeteende

Coronakrisen påverkar konsumenternas liv – och köpbeteenden. Detta speglas i en färsk undersökning som Länsförsäkringar genomfört. Hälften svarar att de på olika sätt kommer att göra förändringar i sina köp- och sparbeteenden.

– Det är glädjande att så många ändå ställer om och anpassar sin privatekonomi och att strategierna verkar skilja sig åt. Det tyder på att man har gjort en avvägning av vad som passar bäst för sin egen individuella situation. Och en hel del passar också på att spara. Fler än dubbelt så många män som kvinnor har exempelvis köpt fonder och aktier under krisen, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.  

Mer ur undersökningen;
 

40 procent kommer i stort sett konsumera som förut

29 procent kommer att dra ned på utgifter som kläder och inredning

28 procent kommer att semestra hemma istället för utomlands

11 procent har köpt fonder eller aktier

För ytterligare information kontakta:
Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar. Tel. 076 -109 27 30
Länsförsäkringars pressjour. Tel. 08-588 418 50

Pressrum med bilder, filmer och logotyper samt kontaktpersoner: https://www.lansforsakringar.se/om-oss/press-media/

Länsförsäkringar på Twitter: www.twitter.com/forsakringar

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Exit mobile version