Marknadsnyheter
Uppdatering av hur CTT Systems påverkas av COVID-19 – drar tillbaka guidningen för helåret 2020, återkallar förslag om extrautdelning
CTT SYSTEMS AB (CTT), ledande leverantör av produkter som reglerar och styr luftfuktigheten i flygplan, meddelar att man som följd av osäkra marknadsutsikter i spåren av COVID-19 pandemin drar tillbaka guidningen för helåret 2020 och att styrelsen inte kommer föreslå den kommunicerade extrautdelningen till aktieägarna om 2,70 kr per aktie. Nuvarande stilleståndsituation hos flygbolag kommer att leda till negativ finansiell påverkan på CTT från andra kvartalet. En utdragen kris i flygbranschen får signifikant påverkan på bolagets verksamhet och finansiella ställning. Kvartalsprognosen för det första kvartalet 2020 ligger fast.
Ökad marknadsosäkerhet: Det undantagstillstånd som flygbranschen befinner sig i sedan mitten på mars kommer att få finansiell påverkan på CTT från och med andra kvartalet. Myndigheters och länders beslut att stänga gränser, förbjuda eller avråda från resor försätter alla världens flygbolag i en akut och mycket svår situation. Flygbolag saknar idag globalt förutsättningar att driva sina verksamheter vidare och man parkerar sin flygplansflotta i rask takt på marken. Många flygbolag har meddelat att det ska gälla åtminstone till och med maj. Hur lång tid det tar innan flygtrafik återupptas och tidsutdräkten fram till dess att förtroendet för att flyga normaliseras kommer att avgöra hur långtgående och stora effekterna blir på flygindustrin samt för CTT.
Mot bakgrund av ovan beskrivna marknadssituation har följande åtgärder således vidtagits:
- Kvartalsprognosen för första kvartalet 2020 ligger kvar oförändrad.
- Guidningen för helåret 2020 tas tillbaka och det kommer ingen ny guidning förrän det råder mer normala verksamhetsförutsättningar och därmed rimliga förutsättningar att bedöma framtida utveckling.
- Styrelsen behåller förslaget till ordinarie utdelning om 5,40 kr per aktie, men styrelsen kommer göra en extra prövning av dess försvarbarhet innan årsstämman, i samband med kvartalsrapporten den 30 april.
- Styrelsen har beslutat att återkalla förslaget om extra utdelning om 2,70 SEK per aktie.
- Styrelsen står fast vid förslaget att föreslå årsstämman om bemyndigande att återköpa egna aktier.
Kvartalsprognosen för första kvartalet 2020 oförändrad: Trots att förutsättningarna i flygindustrin har försämrats radikalt i mars bedömer CTT att dess finansiella påverkan under första kvartalet kommer att vara begränsad. Covid–19 har hittills haft liten påverkan på bolagets verksamhet, intäkter och resultat. Det innebär att bolaget upprepar prognosen med en nettoomsättning på 72 – 77 MSEK i det första kvartalet 2020.
Guidning för helåret 2020 dras tillbaka: När flygbolag världen över befinner sig i fritt fall skapas en stor osäkerhet för CTT med kraftigt försämrad visibilitet, vilket gör det svårt att bedöma bolagets framtida intäkter. CTT drar därför tillbaka guidningen för helåret 2020 från bokslutskommunikén (läs: en omsättning för 2020 i nivå med 2019).
Leveransförmåga tar höjd för störningar: CTT har under kvartalet vidtagit åtgärder som ökar såväl buffertlagret för framtida produktion som färdigvarulagret av OEM-produkter mot fasta beställningar och bolagets främsta eftermarknadsprodukter. Därmed uppnås höjd beredskap att hantera eventuella störningar i leveranskedjan.
Efterfrågan påverkas negativt från andra kvartalet: CTT är i första hand beroende av långdistansflottans utveckling med påverkan på eftermarknad och OEM. Efterfrågan är hittills opåverkad från bolagets OEM- och VIP-kunder, där visibiliteten framåt är fortsatt god. Osäkerheten i ett kort till medellångt perspektiv finns främst i bolagets retrofit- och eftermarknadsefterfrågan med finansiell påverkan från och med andra kvartalet.
Retrofit: Flygbolagen kämpar för sin överlevnad. Alla beslut om investeringar som inte är affärskritiska eller strategiska skjuts på framtiden. Det medför att CTT inte längre räknar med några nya retrofit-beställningar under rådande kris. Detta kommer ha liten finansiell påverkan på CTT under 2020, men utgör del i bolagets tillväxtplan framåt.
Eftermarknad: Bolagets eftermarknad är beroende av antalet flygtimmar. Parkerade flygplan leder till att det dröjer längre till nästa serviceintervall, vilket påverkar efterfrågan på bolagets eftermarknadsprodukter, som skjuts framåt tills flygplanen är i luften igen. I nuvarande situation med nästintill alla världens långdistansflygplan försatta ur trafik kommer den finansiella effekten för CTT att inträffa under andra kvartalet. Lägre eftermarknadsintäkter har stor påverkan på bolagets vinst. Bolaget gynnas dock av att ha produkter på nya, moderna flygplansmodeller med ekonomiska fördelar för flygbolagen som kommer att börja operera dessa när flygverksamheter återupptas.
OEM: Effekterna av Covid-19 bedöms i nuläget leda till marginell påverkan på OEM-försäljningen under resten av året. Airbus och Boeing står i nuläget, så vitt bolaget är informerat, fast vid sin leveransplan för resten av året. En utdragen kris kan dock leda till att flygbolag tvingas skjuta på sina flygplansleveranser eller rent av annullera sina beställningar. Det kan leda till negativ påverkan på produktionstakten av flygplan och därmed lägre OEM-efterfrågan för CTT.
Stark finansiell ställning: CTT har en stark finansiell ställning med en nettokassa, som vid årsskiftet uppgick till knappt 80 MSEK. CTT har under första kvartalet säkrat ytterligare kreditutrymme och har i nuläget outnyttjade, säkerställda lånefaciliteter på cirka 90 MSEK (med sedvanliga finansiella kovenanter avseende resultat och soliditet).
Utdelningsförslaget till årsstämman justeras: Med anledning av det osäkra marknadsläget prioriterar styrelsen att bolagets starka finansiella ställning bibehålls. Utvecklingen framöver är mycket svårförutsägbar och riskerar leda till väsentligt sämre marknadsförutsättningar. Av försiktighetsskäl vidtar CTT åtgärder för att ha ytterligare beredskap och uthållighet. Mot denna bakgrund anser styrelsen att det inte längre är motiverat att föreslå årsstämman någon extrautdelning, varför styrelsen beslutat återkalla föreslagen extrautdelning om 2,70 kr per aktie (motsvarande 34 MSEK). Styrelsen avser föreslå årsstämman att fatta beslut om en ordinarie utdelning om 5,40 SEK per aktie (68 MSEK) och styrelsen förslås även bemyndigas att fatta beslut om återköp av aktier. I ljuset av att det råder exceptionella tider med stor osäkerhet och indirekta effekter, som är svåra att förutse, kommer styrelsen att göra en extra prövning av utdelningens försvarbarhet innan årsstämman, i samband med kvartalsrapporten den 30 april.
Om CTT SYSTEMS
CTT är marknadsledande leverantör av fuktregleringssystem till flygplan som minskar kondensationsproblemen och höjer luftfuktigheten ombord. Antikondensationssystemet kan efterinstalleras i alla flygplanstyper från Airbus och Boeing. Det finns som tillval på A350XWB och kommer erbjudas som SFE-tillval på Airbus A320-familjen. Luftfuktare finns i optionskatalogen för cockpit på Airbus A350XWB, Boeing 787/777X och till besättningarnas viloutrymmen på A380, A350XWB, Boeing 777X samt som standardutrustning i alla viloutrymmen på Boeing 787. Luftfuktare till passagerarutrymmen finns som tillval på A350XWB och Boeing 777X samt för efterinstallation i alla moderna långdistansflygplan. Besök även: www.ctt.se
För ytterligare information:
Torbjörn Johansson, CEO, CTT Systems AB.
+46(0)155-20 59 01 alt. mobil. +46(0)70-665 24 46 eller e-post: torbjorn.johansson@ctt.se
CTT Systems AB (publ.) offentliggör denna information enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 mars 2020 kl. 09:20 (CET).
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke