Connect with us

Marknadsnyheter

Uppdrag till Skolverket för mer rättvisande betyg

Published

on

Regeringen har gett Skolverket ett uppdrag kopplat till myndighetens pågående arbete med att ta fram föreskrifter om hur det systematiska kvalitetsarbetet i skolväsendet ska bedrivas. Syftet är att stärka skolornas arbete med att sätta rättvisande betyg som återspeglar elevernas kunskaper, vilket bland annat kan motverka betygsinflation.

– Betygsinflationen är ett stort problem, och vi vet att den är allra störst i fristående skolor. Det här uppdraget är en av flera åtgärder regeringen gör, vi kommer att återkomma med en utredning för att se över de mer övergripande systemförändringar som behövs, säger skolminister Lotta Edholm. 

Det systematiska kvalitetsarbetet är en viktig del i arbetet för rättvisande och likvärdiga betyg. På Skolverket pågår arbete med att ta fram föreskrifter om hur det systematiska kvalitetsarbetet i skolväsendet ska bedrivas. 

Regeringen har nu beslutat om ett uppdrag i Skolverkets regleringsbrev där det framgår att det i föreskrifterna bland annat ska ingå bestämmelser om hur huvudmän, rektorer och lärare ska arbeta för att betyg ska sättas på ett rättvisande sätt som återspeglar elevens kunskaper i ämnet. Ett sådant arbete bör bland annat bedrivas utifrån en analys av betygsstatistik i samtliga ämnen och avvikelser mellan resultat på nationella prov och betyg. I arbetet med föreskrifterna ska Skolverket ta in synpunkter från Skolinspektionen och undvika att i onödan öka den administrativa bördan. Skolverket ska besluta om föreskrifterna senast den 15 mars 2024. 

Förslaget bygger på en överenskommelse mellan Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Kontakt

Erik Åslin, t.f. pressekreterare hos Lotta Edholm, 076-140 68 74, erik.aslin@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vad ska fölet heta? Här kommer topp-10 namnen!

Published

on

By

Härliga vårtecken med alla fina, spralliga föl är äntligen här! Nu funderar många fölägare på vad de ska kalla den lilla nykomlingen. Här bjuder Agria på inspiration med de 10 vanligaste fölnamnen från förra året. Vilket väljer du?

Fölnamn – Topp 10

  1. Luna
  2. Stella
  3. Diva
  4. Freja
  5. Hector
  6. Saga
  7. Helga
  8. Hilda
  9. Hugo
  10. Humla

Listan gäller vanligaste namnen på föl födda 2023 som är försäkrade i Agria Djurförsäkring.

Fler hästnamn finns här:

https://www.agria.se/hast/artiklar/om-hast/populara-hastnamn-i-sverige/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny klubbstyrelse vald på Klarna

Published

on

By

Finansförbundets klubb på Klarna har konstituerats. Klubbens ordförande blir Sara Yonadam. Sedan årsskiftet har det funnits kollektivavtal på Klarna och engagemanget hos medlemmarna har varit stort.

Finansförbundets klubbstyrelse är vald på Klarna och Sara Yonadam valdes till ordförande. Finansförbundet har cirka 700 medlemmar på Klarna och klubben har nu varit verksam i några veckor. Det första uppdraget blir att planera verksamhetsåret.

– Jag är glad att få förtroendet som ordförande i Finansförbundets klubb på Klarna och ser fram emot ett gott samarbete med Klarna, säger Sara Yonadam, ordförande i klubben.

Sedan årsskiftet finns ett kollektivavtal på plats på Klarna, där Finansförbundet är största part i avtalet. Intresset för förhandlingarna har varit stort och många medarbetare har engagerat sig.

– För Klarnas organisation är facklig verksamhet fortfarande nytt och vi har påbörjat bra samtal med arbetsgivaren för att hitta den väg framåt som passar oss. Alla medlemmar är varmt välkomna att höra av sig till oss med frågor och tankar kring villkor, organisation och arbetsmiljö, så jobbar vi tillsammans för en god utveckling, säger Sara Yonadam.

Läs mer om Finansförbundets organisation och uppdrag här.

Anna KjellanderPressansvariganna.kjellander@finansforbundet.se

Om Finansförbundet
Finansförbundet är Sveriges största fackliga organisation inom bank- och finansbranschen med drygt 30 000 medlemmar, varav 25 000 är yrkesverksamma. Finansförbundet är det självklara valet för alla som arbetar inom finansbranschen, oavsett utbildningsbakgrund och befattning. Finansförbundet är partipolitiskt obundet och är ett av förbunden som ingår i TCO.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.