Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd. Investeringsstödet ska omfatta utrustning i järnvägsfordon för ett nytt trafikstyrningssystem för järnväg – European Rail Traffic Management System (ERTMS). Syftet med uppdraget är att ERTMS ska införas fortare i Sverige.
– För att järnvägen ska förbli ett hållbart och konkurrenskraftigt transportmedel måste systemet moderniseras, digitaliseras och standardiseras. Det nya signalsystemet säkrar järnvägens framtida funktion och bidrar till mer kapacitet, säkerhet och ökad punktlighet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
EU-regler kräver att ERTMS införs på utvalda sträckor till 2030 och i hela järnvägsnätet till 2050. Sverige har påbörjat arbetet, men regeringen anser att takten i införandet måste öka för att undvika ökade kostnader och försämrad funktion.
För att kunna använda järnvägssträckor som är utrustade med ERTMS krävs att fordonen som trafikerar den specifika sträckan har rätt ombordutrustning. Efter år 2029 bedömer Trafikverket att fordon måste ha ombordutrustning för ERTMS för att kunna trafikera det statliga svenska järnvägsnätet utan att försämra framkomligheten.
– Regeringen bedömer att det behövs ett investeringsstöd till ombordutrustning för det nya trafikstyrningssystemet ERTMS. Det handlar dels om att få systemet på plats utan ytterligare förseningar, dels om att underlätta för järnvägsbranschen att anpassa sina fordon till det nya systemet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Vissa operatörer har, helt eller delvis, redan installerat ombordutrustning för ERTMS. För att investeringsstödet inte ska snedvrida konkurrensen och missgynna de operatörer som redan installerat ombordutrustning för ERTMS ingår i Trafikverkets uppdrag att se över möjligheterna att ge bidrag retroaktivt.
Trafikverket ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet senast den 30 september 2025.
European Rail Traffic Management System (ERTMS)
ERTMS är ett standardiserat och digitalt signalsystem för järnväg. Enligt EU:s regelverk kommer ERTMS krävas på utvalda sträckor till 2030 och blir obligatoriskt i hela EU:s järnvägsnät från 2050. ERTMS består av European Train Control System (ETCS) och Global System for Mobile Communications – Railway (GSM-R).
Investeringsstödet för ombordutrustning för ERTMS
Investeringsstödet för ombordutrustning för ERTMS ska finansieras från den ekonomiska ram för åtgärder i den statliga transportinfrastrukturen som regeringen föreslog i propositionen Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur – för att hela Sverige ska fungera (Prop. 2024/25:28). Investeringsstödet ska också ses som en del av den kommande nationella planen för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037. EU:s riktlinjer för statligt stöd till järnvägsföretag tillåter bidrag på upp till halva kostnaden för att förse järnvägsfordon med ombordutrustning för ERTMS.
Mer information
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se