Connect with us

Marknadsnyheter

Uppföljning och kontroll av arbetet med asbest

Published

on

Som ett led i den nationella strategin mot arbetslivskriminalitet ger regeringen Arbetsmiljöverket i uppdrag att redovisa hur myndigheten arbetar med uppföljning och kontroll av arbete med asbest. Myndigheten ska beskriva hur de utfärdar och kontrollerar tillstånd för och anmälningar om arbete med asbest. Myndigheten ska också lämna åtgärdsförslag för att öka möjligheten att upptäcka fusk, fel eller tillkortakommanden i utbildningsledet. Regeringen ger också Boverket i uppdrag att kartlägga brister i informationskedjorna kring hantering av asbest i byggnader.

– Fusk och brister i asbesthantering drabbar både arbetstagare och de som vistas i felaktigt sanerade lokaler. Därför har vi nu beslutat om två uppdrag för att stärka uppföljning och kontroll vid arbete med asbest, säger bostads- och biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson.  
I uppdraget till Arbetsmiljöverket ingår att redovisa antalet tillstånd som utfärdas, antalet tillstånd som dras in samt antalet anmälningar för arbete med asbest som upprättas årligen. Arbetsmiljöverket får också i uppdrag att redovisa antalet asbestrelaterade kontroller som utförs vid objekt där tillstånd för asbestsanering, eller anmälan om arbete med asbest, har respektive inte har upprättats. 

Här ingår att beskriva eventuella utmaningar i arbetet med att utfärda och kontrollera tillstånd och anmälningar, hur vanligt det är med brister i arbetet med asbest och hur myndigheten agerar vid dessa brister.

Arbetsmiljöverket ska också redogöra för utmaningar relaterat till utbildningar om asbest och utbildningsintyg, och lämna åtgärdsförslag som syftar till att öka möjligheten att upptäcka fusk, fel eller tillkortakommanden i utbildningsledet. Myndigheten ska utifrån sina erfarenheter ge förslag på hur kvalitén på utbildningarna om asbest kan förbättras. Slutligen ska myndigheten bedöma behovet av och om lämpligt lämna förslag på hur ett registersystem över godkända utbildningar och personer som gått utbildningarna skulle kunna fungera, och redovisa vad som skulle krävas för att få ett sådant register på plats.

Arbetsmiljöverket ska i lämpliga delar av uppdraget samverka med Boverket och bör också stämma av arbetet med andra relevanta myndigheter och berörda aktörer. Arbetsmiljöverket ska i uppdraget ha kontakt med arbetsmarknadens parter centralt samt inom berörda branscher.

Arbetsmiljöverket ska lämna en skriftlig redovisning av uppdraget till regeringen senast den 30 november 2022.

Uppdrag till Boverket 

Boverket får i uppdrag att kartlägga var kunskap om förekomst av och hantering av asbest i byggnader brister och föreslå hur kunskapen kan stärkas för olika målgrupper. 

Boverket ska lämna en skriftlig redovisning av uppdraget till regeringen senast den 31 mars 2023.

Kontakt

Tora Heckscher
Pressekreterare hos Johan Danielsson
073-093 50 83
tora.heckscher@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ymer Alternative Credit Fund III AB (Publ) – Publicerar Bokslutskommuniké för perioden 2022-07-06 — 2023-12-31

Published

on

By

Report this content

Ymer Alternative Credit Fund III AB (Publ) – Publicerar Bokslutskommuniké för perioden 2022-07-06 — 2023-12-31 

Stefan Engstrand, stefan.engstrand@ymersc.com, +46 73-358 28 99

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ymer SC AC AB (Publ) – Publicerar Bokslutskommuniké för perioden 2023-01-31 — 2023-12-31

Published

on

By

Report this content

Ymer SC AC AB (Publ) – Publicerar Bokslutskommuniké för perioden 2023-01-31 — 2023-12-31 

Stefan Engstrand, VD Ymer SC AC AB. Tel: 073 – 358 28 99, stefan.engstrand@ymersc.com

www.ymersc.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen ger en särskild utredare i uppdrag att se över lantmäterimyndigheternas organisering

Published

on

By

Regeringen tillsätter en utredning som ska se över lantmäterimyndigheternas organi­sering. Syfte är att förbättra myndigheternas förutsättningar att bedriva en effektiv, enhetlig och rättssäker fastighets­bildning i hela landet.

– För att åstadkomma en effektiv och rättssäker fastighetsbildningsverksamhet i hela landet är det viktigt att det finns en organisation som främjar en sådan verksamhet. Regeringen bedömer därför att det behövs en översyn av lantmäterimyndigheternas organisering, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Fastighetsbildning är myndighetsutövning där nya fastigheter bildas, fastighetsgränser ändras och rättigheter som till exempel servitut skapas. För en effektiv samhällsbyggnadsprocess är det viktigt att vi har en välfungerande fastighetsbildningsverksamhet.

I syfte att förbättra förutsättningarna för både den statliga myndigheten Lantmäteriet och de kommunala lantmäterimyndigheterna att bedriva en effektiv, enhetlig och rättssäker fastighetsbildning tillsätter regeringen en utredning.

Utredaren ska bland annat föreslå en tydlig och mer ändamålsenlig ansvarsfördelning mellan Lantmäteriet och de kommunala lantmäterimyndigheterna, vilka krav som ska gälla för att få bilda en kommunal lantmäterimyndighet och överväga om kommuner ska tillåtas inrätta kommunala lantmäterimyndigheter i samverkan.

Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2025.

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.