Tanalys

Uppgraderad kundservice för Skellefteås lokaltrafik

Skellefteå buss låter sedan en tid tillbaka Länstrafiken i Västerbotten AB hantera kundservicen även för lokaltrafiken i Skellefteå. Så här långt har förändringen varit positiv både för resenärer och Skellefteå buss. 
–  Vi gör det här för att förenkla för våra resenärer, som får en väg in oavsett om de reser i lokaltrafiken eller Skellefteås regiontrafik. Samtidigt kan vår trafikledning fokusera på att hantera den löpande driften, berättar Veronica Frimodig Burman på Skellefteå buss.

Förändringen är ett resultat av Skellefteå buss arbete med att förenkla och förbättra för resenärerna, och förväntas leda till stora fördelar för det kollektiva resandet:
– Det blir en betydligt bättre tillgänglighet för resenärerna. De har chans att få svar betydligt snabbare och kan alltid veta vart de ska vända sig med sina frågor. Dessutom är öppettiderna för kundservicen riktigt generös, ända fram till klockan 23 alla dagar i veckan, säger Veronica Frimodig Burman. 

Uppskattas bland resenärerna
Genom att kundservicen hanteras på ett nytt sätt frigörs tid och resurser inom Skellefteå buss trafikplanering, som istället kan fokusera på att lösa sakfrågor och planering av den dagliga trafiken. Till sin hjälp för att svara på frågor från resenärer har Länstrafiken tillgång till Skellefteå buss realtidssystem, vilket gör att de kan se exakt var på kartan alla bussar befinner sig. 
– Det hela har gått över förväntan faktiskt och vi har fått bra respons från våra resenärer. Just att de snabbt kan få upplysning i realtid uppskattas, säger Veronica Frimodig Burman. 

Specialiserad och rutinerad kundservice
Länstrafikens personal inom kundservice är sedan tidigare vana att ta hand om den typen av frågor som dyker upp och de ansvariga är positiva till det nya samarbetet. Länstrafikens vd Harriet Söder berättar:
– Det är positivt för alla resenärer att vi samlar kundservice för kollektivtrafiken på ett ställe. Det underlättar när man behöver ta kontakt – oavsett om man planerar att resa i stadstrafiken i Skellefteå eller med en Länstrafiken-buss till en annan ort. Vi kommer göra vårt allra bästa för att ge en ypperlig service till alla.

 

För mer information:
Veronica Frimodig Burman
Kommunikatör Skellefteå buss
0910-72 56 16
veronica@skebuss.se
 

Taggar:

Exit mobile version