Uttalande från styrelsen i Jetpak Top Holding AB (publ) med anledning av frivilligt kontant uppköpserbjudande från Notalp Logistik AB

Styrelsen för Jetpak Top Holding AB (publ) (”Jetpak” eller ”Bolaget”) rekommenderar aktieägarna i Jetpak att inte acceptera det frivilliga kontanta uppköpserbjudandet som lämnats av Notalp Logistik AB den 19 juni 2024.

Detta uttalande görs av styrelsen i Jetpak i enlighet med punkt II.19 i Takeover-reglerna för vissa handelsplattformar antagna av Aktiemarknadens självregleringskommitté och utgivna den 1 januari 2024 (”Takeover-reglerna”).

Bakgrund

Den 19 juni 2024 offentliggjorde Goldcup 35626 AB (under namnändring till Notalp Logistik AB) (”Notalp Logistik” eller ”BidCo”) ett frivilligt kontant uppköpserbjudande till aktieägarna i Jetpak att överlåta samtliga sina aktier i Jetpak till ett pris om 98,00 kronor kontant per aktie (”Erbjudandet”). Notalp Logistik kommer att ägas av ett konsortium som leds av Paradeigma Partners AB (”Paradeigma”), som i sin tur är helägt av Paradigm Capital Value Fund (Sicav), och som vidare inkluderar Pak Logistik Intressenter AB (”Pak Logistik Intressenter”) och Aktiebolaget Tuna Holding (”Tuna Holding”) (tillsammans ”Konsortiet”).

Erbjudandet värderar samtliga 12 187 675 aktier i Jetpak till 1 194 392 150 kronor.

Vederlaget per aktie i Erbjudandet motsvarar en premie om:

• cirka 4,26 procent jämfört med stängningskursen om 94,00 kronor för Jetpaks aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market den 19 juni 2024, som var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet,
  • cirka 5,98 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen om 92,47 kronor för Jetpaks aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market under de sista 20 handelsdagarna fram till och med den 19 juni 2024, som var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet,
  • cirka 5,06 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen om 93,28 kronor för Jetpaks aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market under de sista 30 handelsdagarna fram till och med den 19 juni 2024, som var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet, och
  • cirka 5,02 procent jämfört med priset om 93,32 kronor i det budpliktserbjudande som Pak Logistik Intressenter offentliggjorde den 7 juni 2024 (se nedan för ytterligare information om budpliktserbjudandet).

Notalp Logistik offentliggjorde en erbjudandehandling avseende Erbjudandet den 19 juni 2024. Acceptfristen för Erbjudandet påbörjades den 20 juni 2024 och avslutas den 19 juli 2024.

Erbjudandets fullföljande är villkorat bland annat av att Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Notalp Logistik tillsammans med övriga medlemmar i Konsortiet blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i Jetpak och att samtliga erforderliga godkännanden, tillstånd, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande, inklusive godkännanden från myndigheter för utländska direktinvesteringar, erhålls, i varje enskilt fall på för Notalp Logistik acceptabla villkor. Notalp Logistik har förbehållit sig rätten att helt eller delvis frånfalla dessa och övriga fullföljandevillkor.

Den 7 juni 2024 offentliggjorde Pak Logistik Intressenter, en medlem av Konsortiet och ett bolag som är helägt av Paradeigma, som också är en medlem av Konsortiet, ett budpliktserbjudande till aktieägarna i Jetpak att överlåta samtliga sina aktier i Jetpak till Pak Logistik Intressenter till ett pris om 93,32 SEK kontant per aktie (”Budpliktserbjudandet”). För ytterligare information om Budpliktserbjudandet, inklusive hur det förhåller sig till Erbjudandet, hänvisas till www.logistics-offer.com.

För ytterligare information om Erbjudandet hänvisas till www.notalp-transportation-offer.com.

Med anledning av Budpliktserbjudandet och det Frivilliga Erbjudandet har styrelsen inhämtat ett oberoende värderingsutlåtande (s.k. fairness opinion) från Deloitte AB (”Deloitte”) i enlighet med punkt IV.3 i Takeover-reglerna. För värderingsutlåtandet erhåller Deloitte ett fast arvode oberoende av utfallet i Erbjudandet. Värderingsutlåtandet är bilagt detta uttalande. Styrelsen har därutöver anlitat advokatfirman TM & Partners som legal rådgivare i samband med Erbjudandet.

Styrelsens uttalande om Erbjudandet

Isabel Hummel är styrelseordförande i Tuna Holding, en medlem i Konsortiet, och är sedan årsstämman den 11 juni 2024 styrelseledamot i Jetpak. Följaktligen har Isabel Hummel en intressekonflikt enligt punkten II.18 i Takeover-reglerna. I enlighet med Takeover-reglerna har Isabel Hummel därför inte deltagit i, och kommer inte att delta i, Jetpaks handläggning av eller beslut avseende Erbjudandet.

Vid utvärderingen av Erbjudandet har styrelsen tagit en rad faktorer i beaktning, däribland Bolagets strategi och affärsplan, Bolagets nuvarande finansiella ställning, rådande marknadsförhållanden och utmaningar på de marknader där Bolaget bedriver verksamhet, Bolagets förväntade framtida utveckling och möjligheter samt risker relaterat till detta, värderingsmetoder som normalt används för att utvärdera offentliga uppköpserbjudanden avseende noterade bolag, inklusive Erbjudandets värdering av Bolaget i förhållande till jämförbara noterade bolag och jämförbara transaktioner samt aktiemarknadens förväntningar på Bolaget.

Vid sin utvärdering av Erbjudandet har styrelsen även beaktat det oberoende värderingsutlåtandet som Deloitte utfärdat enligt vilket Erbjudandet, baserat på de antaganden som anges i utlåtandet, inte är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för Jetpaks aktieägare.

Styrelsen noterar att Erbjudandet motsvarar en premie om (i) cirka 4,26 procent jämfört med stängningskursen om 94,00 kronor för Jetpaks aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market den 19 juni 2024, som var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet, och (ii) cirka 5,95 procent jämfört med stängningskursen om 92,50 kronor för Jetpaks aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market den 7 juni 2024, som var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Budpliktserbjudandet. Styrelsen har en stark tro på Bolagets långsiktiga framtidsutsikter och ser potential för ytterligare värde som inte reflekteras i priset i Erbjudandet.

Med beaktande av ovanstående faktorer är styrelsens uppfattning att Erbjudandet inte reflekterar den långsiktiga potentialen eller det underliggande värdet i Jetpak. Styrelsen rekommenderar därför aktieägarna i Jetpak att inte acceptera Erbjudandet.

Inverkan på Jetpak och dess anställda

Enligt Takeover-reglerna ska styrelsen, baserat på vad Notalp Logistik uttalat i pressmeddelandet avseende offentliggörandet av Erbjudandet eller i erbjudandehandlingen avseende Erbjudandet, redovisa sin uppfattning om den inverkan som genomförandet av Erbjudandet kommer att ha på Bolaget, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om Notalp Logistiks strategiska planer för Bolaget och de effekter som dessa kan tänkas få på sysselsättningen och de platser där Jetpak bedriver sin verksamhet. Notalp Logistik har därvid uttalat följande:

”BidCos planer för den framtida affärs- och allmänna strategin omfattar för närvarande inte några väsentliga förändringar avseende de platser där Jetpak bedriver sin verksamhet, eller Jetpaks ledning och anställda, inklusive deras anställningsvillkor.”

Styrelsen utgår från att detta är en korrekt beskrivning och har i relevanta hänseenden ingen anledning att ha en annan uppfattning.

_____

Detta uttalande ska i alla avseenden regleras av och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska exklusivt avgöras av svensk domstol.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Håkan Mattisson, CFO

Epost: ir@jetpak.se

Om Jetpak

Jetpak är en logistikkoncern som finns på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa. Jetpak har ett unikt och flexibelt kunderbjudande, normalt baserat på tillgången till cirka 4 000 dagliga flygavgångar samt ett omfattande distributionsnätverk med cirka 950 budbilar. Detta är något som möjliggör för Jetpak att 24/7/365 kunna leverera den snabbaste och mest omfattande sammadagstjänsten. Detta kan kompletteras ytterligare med en unik skräddarsydd nästadagstjänst för systemsatta transporter.

Jetpaks verksamhet är uppdelat i ett Express Air segment, där kundens normalt mycket snabba transportbehov har lösts med hjälp av flygfrakt, samt i ett Express Road segment där kundens transportbehov har lösts med hjälp av en renodlad kurirtransport på mark.

Jetpaks aktier är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm.
Bolagets certified advisor är FNCA Sweden AB.

Ilija Batljan Invest AB (publ):s meddelande avseende återköp av egna obligationer i enlighet med obligationsvillkoren

Ilija Batljan Invest AB (publ) (“Bolaget”) meddelade den 15 mars 2024 att Bolaget genom ett skriftligt förfarande (s.k. written procedure) (”Skriftliga Förfarandet”) fått godkännande från innehavare av dess obligationer (“Obligationsinnehavare”) med ISIN SE0016101810 (“Obligationerna”) för att bland annat förlänga löptiden och räntekonstruktionen för Obligationerna. I enlighet med de ändrade obligationsvillkoren (Amendment and Restatement Agreement relating to terms and conditions originally dated 9 June 2021) publicerade den 15 mars 2024 ska bolaget inom 6 månader ha återköpt egna Obligationer till ett sammanlagt nominellt belopp av minst 300 000 000 kr.

Bolaget har idag från Euroclear erhållit skuldbok som uppvisar att villkoren är uppfyllt och att bolaget äger egna Obligationer till ett sammanlagt nominellt belopp av 307 500 000 kr.

För ytterligare information kontakta: Ilija Batljan, VD, Ilija Batljan Invest AB (publ), ilija@sbbnorden.se.

Denna information är sådan information som Ilija Batljan Invest AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) och lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli 2024, klockan 20:00 CET.

Kallelse till extra bolagsstämma 2024 i SensoDetect Aktiebolag (publ)

REGULATORISKT PRESSMEDDELANDE

Kallelse till extra bolagsstämma 2024 i SensoDetect Aktiebolag (publ)

Aktieägarna i SensoDetect Aktiebolag (publ), org.nr 556682-7464, (”Bolaget”) kallas till extra bolagsstämma den 21 augusti 2024 kl. 13.00 på Hyllie Stationstorg 31, 215 32 Malmö.

Rätt att delta vid extra bolagsstämman

Den som önskar delta i stämman ska:

• vara upptagen som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB framställda aktieboken avseende förhållandena på avstämningsdagen som är den 13 augusti 2024, och
  • anmäla sig till stämman senast den 15 augusti 2024. Anmälan görs per post till SensoDetect Aktiebolag, Hyllie Boulevard 34, 215 32 Malmö, per e-post: info@sensodetect.com eller per telefon: 046-15 79 04.

I anmälan ska uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, aktieinnehav, adress, telefonnummer dagtid samt, i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, ombud och biträden. Antalet biträden får vara högst två (2). Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar.

Förvaltarregistrerade aktier

För att ha rätt att delta i stämman måste en aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier, genom bank eller annan förvaltare, förutom att anmäla sig till stämman, låta registrera aktierna i eget namn hos Euroclear Sweden AB så att aktieägaren blir införd i aktieboken per den 13 augusti 2024. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner i sådan tid i förväg som förvaltaren bestämmer. Rösträttsregistreringar som gjorts senast den andra bankdagen efter den 13 augusti 2024 beaktas vid framställningen av aktieboken.

Fullmakter m.m.

Om aktieägaren ska företrädas av ombud måste ombudet ha med skriftlig, daterad och av aktieägaren undertecknad fullmakt till stämman. Fullmakten får inte vara äldre än ett (1) år, såvida inte längre giltighetstid (dock längst fem (5) år) har angivits i fullmakten. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska ombudet också ha med aktuellt registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen. För att underlätta inpasseringen bör kopia av fullmakt och andra behörighetshandlingar bifogas anmälan till stämman. Fullmaktsformulär kommer hållas tillgängligt på Bolagets hemsida, www.sensodetect.com, och på Bolagets huvudkontor och skickas med post till aktieägare som kontaktar Bolaget och uppger sin adress.

Förslag till dagordning

1                    Stämman öppnas.

2                    Val av ordförande vid stämman.

3                    Upprättande och godkännande av röstlängd.

4                    Godkännande av dagordning.

5                    Val av en eller två justeringsmän.

6                    Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.

7                    Beslut om styrelsens förslag om incitamentsprogram för verkställande direktör, personal i Bolaget och externa nyckelpersoner genom riktad emission av teckningsoptioner.

8                    Beslut om aktieägaren Thomas Holmgrens förslag om incitamentsprogram för styrelsen i Bolaget genom riktad emission av teckningsoptioner.

9                    Stämman avslutas.

Beslutsförslag

Punkt 7 – Beslut om styrelsens förslag om incitamentsprogram för verkställande direktör, personal i Bolaget och externa nyckelpersoner genom riktad emission av teckningsoptioner

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om ett teckningsoptionsbaserat incitamentsprogram till den verkställande direktören och övrig personal i Bolaget, inklusive konsulter, samt en extern nyckelperson som Bolaget har strategiskt samarbete med avseende Menaregionen (”Deltagarna”) i enlighet med nedan föreskrivna villkor.

Bakgrund och motiv

Syftet med det föreslagna programmet och skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att styrelsen anser att ett teckningsoptionsprogram som ger Deltagarna möjlighet att ta del av Bolagets långsiktiga värdeutveckling främjar delaktighet och ansvarstagande och medför en ökad motivation att verka för en gynnsam ekonomisk utveckling i Bolaget. Målet är vidare att Deltagarna, vilkas insatser har en direkt inverkan på Bolagets resultat, lönsamhet och värdetillväxt, ska stimuleras till ökade insatser genom att sammanlänka deras intressen och perspektiv med aktieägarnas. Ett incitamentsprogram förväntas också bidra till möjligheterna att behålla kompetenta, motiverade och engagerade medarbetare och nyckelpersoner.

Mot bakgrund av ovan föreslår styrelsen att stämman beslutar om ett incitamentsprogram till Deltagarna genom en riktad emission av teckningsoptioner (”Teckningsoptionsprogram 2024/2027:1”), på följande villkor.

Styrelsens förslag till beslut om införande av Teckningsoptionsprogram 2024/2027:1

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om en riktad emission av högst 17 000 000 teckningsoptioner, innebärande en ökning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande med högst 850 000 kronor.

För beslutet ska i övrigt följande villkor gälla:

1. Högst 17 000 000 teckningsoptioner ska ges ut.
  2. Rätt att teckna teckningsoptioner ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma Deltagarna som ska ha rätt att, personligen eller genom helägt bolag, teckna högst det antal teckningsoptioner som framgår av nedan tabell. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att teckningsoptionerna ska erbjudas Deltagarna inom ramen för Teckningsoptionsprogram 2024/2027:1.

Deltagarkategori

Maximalt antal teckningsoptioner per Deltagare

Maximalt antal teckningsoptioner per deltagarkategori

5 000 000

Personal i Bolaget (maximalt 2)

1 000 000

2 000 000

Externa nyckelpersoner (maximalt 1)

10 000 000

Totalt:

17 000 000

1. Teckning och betalning av teckningsoptionerna ska ske senast den 31 augusti 2024. Styrelsen har rätt att förlänga tecknings- och betalningstiden. Överteckning kan inte ske.
  2. Respektive Deltagare ska erlägga ett kontant vederlag för respektive teckningsoption som ska motsvara marknadsvärdet för teckningsoptionen, vilket ska fastställas av Optionspartner AB, eller annat värderingsinstitut, i anslutning till bolagsstämman den 21 augusti 2024 och med användande av Black & Scholes värderingsmodell.
  3. Varje teckningsoption berättigar till nyteckning av en (1) aktie i bolaget under perioden från och med den 1 september 2027 till och med den 1 oktober 2027.
  4. Teckningskursen per aktie ska vara 0,50 kronor. Överkurs ska tillföras den fria överkursfonden.
  5. De aktier som tecknas med stöd av teckningsoptionerna ska medföra rätt till vinstutdelning första gången på den första avstämningsdag för utdelning som infaller efter det att teckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptionerna verkställts.
  6. Tillämpliga omräkningsvillkor samt övriga villkor för teckningsoptionerna framgår av ”Villkor för teckningsoptioner serie 2024/2027:1 avseende nyteckning av aktier i SensoDetect Aktiebolag (publ)”.
  7. Förutsättningar för rätt att tilldelas teckningsoptioner är att varje Deltagare och/eller, i förekommande fall, dennes bolag, har undertecknat ett särskilt avtal med Bolaget, enligt vilket Bolaget, eller den Bolaget anvisar, under vissa omständigheter har rätt att återköpa teckningsoptionerna från Deltagaren/bolaget om Deltagarens uppdrag upphör eller om Deltagaren/bolaget önskar överlåta teckningsoptionerna till annan innan de kan utnyttjas.
  8. Styrelsen, verkställande direktören, eller den styrelsen eller verkställande direktören utser bemyndigas att vidta de smärre justeringar som krävs för beslutets registrering vid Bolagsverket eller Euroclear Sweden AB eller på grund av andra formella krav.

Kriterier för tilldelning

Det uppställs inga kriterier för tilldelning i incitamentsprogrammet utöver vad som framgår ovan. Styrelsen anser att detta program till Deltagarna ger bäst förutsättningar att uppnå styrelsens mål med att införa programmet.

Värdering

Teckningsoptionens marknadsvärde är, enligt en preliminär värdering baserat på antaganden om ett marknadsvärde på den underliggande aktien om 0,14 kronor vid teckningen och en lösenkurs om 0,50 kronor per aktie, 0,013 kronor per option. Black & Scholes värderingsmodell har använts för värderingen med antagande om en riskfri ränta om 2,347 procent och volatilitetsantagande om 60,50 procent samt med hänsyn till förväntad utdelning och övriga värdeöverföringar till aktieägare. Med hänsyn till förfogandeinskränkningar samt att teckningsoptionerna är en illikvid tillgång, har en s.k. illikviditetsrabatt tillämpats på teckningsoptionernas värde uppgående till 15,00 procent. Slutligt pris för teckningsoptionerna kommer att fastställas i anslutning till stämman den 21 augusti 2024.

Kostnader

Då teckningsoptionerna tecknas till marknadsvärde är det Bolagets bedömning att några sociala kostnader inte kommer att uppstå för Bolaget till följd av emissionen. Kostnaderna kommer därför i huvudsak endast att bestå i begränsade kostnader för implementering och administration av teckningsoptionerna. Teckningsoptionsprogram 2024/2027:1 förväntas inte medföra några kostnader av betydelse för Bolaget. Av den anledningen har inga åtgärder för säkring av programmet vidtagits.

Utspädning och effekter på nyckeltal

Per dagen för förslaget finns det 305 188 463 aktier i Bolaget. Vid antagande av att samtliga teckningsoptioner som kan ges ut inom ramen för Teckningsoptionsprogram 2024/2027:1 utnyttjas för teckning av aktier kommer antalet aktier att öka med 17 000 000, vilket motsvarar en utspädning om cirka 5,28 procent av antalet aktier och röster i Bolaget. Utspädningen förväntas ha en marginell påverkan på Bolagets nyckeltal.

I tillägg till Teckningsoptionsprogram 2024/2027:1 har aktieägaren Thomas Holmgren föreslagit att stämman också beslutar att införa Teckningsoptionsprogram 2024/2027:2 för Bolagets styrelse (se punkt 8 i den föreslagna dagordningen i kallelsen till stämman).

Om (i) stämman beslutar om införande av Teckningsoptionsprogram 2024/2027:1 och Teckningsoptionsprogram 2024/2027:2 i enlighet med förslag, samt (iii) samtliga teckningsoptioner som kan ges ut i eller i anslutning till Teckningsoptionsprogram 2024/2027:1 och Teckningsoptionsprogram 2024/2027:2 utnyttjas för teckning av aktier, kommer antalet aktier och antalet röster i Bolaget att öka med sammanlagt 22 000 000, vilket motsvarar en sammanlagd utspädning om cirka 6,72 procent av antalet aktier och röster i Bolaget.

Ovanstående beräkningar avseende utspädning beaktar inte de aktier som kan tillkomma vid utnyttjande av de teckningsoptioner av serie TO2 som utgavs inom ramen för den företrädesemission som slutfördes i slutet av 2023. Ovanstående beräkningar avseende utspädning gäller vidare med förbehåll för omräkningar av teckningsoptionerna enligt de sedvanliga omräkningsvillkor som finns i de fullständiga villkoren för teckningsoptionerna.

Ovanstående beräkningar gäller med förbehåll för omräkningar av teckningsoptionerna enligt de sedvanliga omräkningsvillkor som finns i de fullständiga villkoren. Samtliga utspädningseffekter har beräknats såsom antalet tillkommande aktier i förhållande till antalet befintliga jämte tillkommande aktier.

Förslagets beredning

Förslaget till beslut om inrättande av Teckningsoptionsprogram 2024/2027:1 har beretts av styrelsen i samråd med externa rådgivare.

Majoritetskrav

För giltigt beslut enligt denna punkt krävs att förslaget biträds av aktieägare med minst nio tiondelar (9/10) av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Punkt 8 – Beslut om aktieägaren Thomas Holmgrens förslag om incitamentsprogram för styrelsen i Bolaget genom riktad emission av teckningsoptioner

Aktieägaren Thomas Holmgren (”Aktieägaren”) föreslår att stämman beslutar om ett teckningsoptionsbaserat incitamentsprogram till Bolagets befintliga styrelseledamöter (”Styrelseledamöterna”) i enlighet med nedan föreskrivna villkor.

Bakgrund och motiv

Syftet med det föreslagna programmet och skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att Aktieägaren anser att ett teckningsoptionsprogram som ger Styrelseledamöterna möjlighet att ta del av Bolagets långsiktiga värdeutveckling främjar delaktighet och ansvarstagande och medför en ökad motivation att verka för en gynnsam ekonomisk utveckling i Bolaget. Således anser Aktieägaren det vara till fördel för Bolaget och aktieägarna att Styrelseledamöterna på detta sätt erbjuds att teckna teckningsoptioner i Bolaget samt i förlängningen till uppfyllandet av Bolagets affärsstrategi, långsiktiga intressen och hållbarhet.

Mot bakgrund av ovan föreslår Aktieägaren att stämman beslutar om ett incitamentsprogram till Styrelseledamöterna genom en riktad emission av teckningsoptioner (”Teckningsoptionsprogram 2024/2027:2”), på följande villkor.

Aktieägarens förslag till beslut om införande av Teckningsoptionsprogram 2024/2027:2

Aktieägaren föreslår att stämman beslutar om en riktad emission av högst 5 000 000 teckningsoptioner, innebärande en ökning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande med högst 250 000 kronor.

För beslutet ska i övrigt följande villkor gälla:

1. Högst 5 000 000 teckningsoptioner ska ges ut.
  2. Rätt att teckna teckningsoptioner ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma Styrelseledamöterna som ska ha rätt att, personligen eller genom helägt bolag, teckna högst 1 000 000 teckningsoptioner vardera. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att teckningsoptionerna ska erbjudas Styrelseledamöterna inom ramen för Teckningsoptionsprogram 2024/2027:2.
  3. Teckning och betalning av teckningsoptionerna ska ske senast den 31 augusti 2024. Styrelsen har rätt att förlänga tecknings- och betalningstiden. Överteckning kan inte ske.
  4. Respektive Styrelseledamot ska erlägga ett kontant vederlag för respektive teckningsoption som ska motsvara marknadsvärdet för teckningsoptionen, vilket ska fastställas av Optionspartner AB, eller annat värderingsinstitut, i anslutning till bolagsstämman den 21 augusti 2024 och med användande av Black & Scholes värderingsmodell.
  5. Varje teckningsoption berättigar till nyteckning av en (1) aktie i bolaget under perioden från och med den 1 september 2027 till och med den 1 oktober 2027.
  6. Teckningskursen per aktie ska vara 0,50 kronor. Överkurs ska tillföras den fria överkursfonden.
  7. De aktier som tecknas med stöd av teckningsoptionerna ska medföra rätt till vinstutdelning första gången på den första avstämningsdag för utdelning som infaller efter det att teckning av aktier genom utnyttjande av teckningsoptionerna verkställts.
  8. Tillämpliga omräkningsvillkor samt övriga villkor för teckningsoptionerna framgår av ”Villkor för teckningsoptioner serie 2024/2027:2 avseende nyteckning av aktier i SensoDetect Aktiebolag (publ)”.
  9. Förutsättningar för rätt att tilldelas teckningsoptioner är att varje Styrelseledamot och/eller, i förekommande fall, dennes bolag, har undertecknat ett särskilt avtal med Bolaget, enligt vilket Bolaget, eller den Bolaget anvisar, under vissa omständigheter har rätt att återköpa teckningsoptionerna från Styrelseledamoten/bolaget om Styrelseledamotens styrelseuppdrag upphör eller om Styrelseledamoten/bolaget önskar överlåta teckningsoptionerna till annan innan de kan utnyttjas.
  10. Styrelsen, verkställande direktören, eller den styrelsen eller verkställande direktören utser bemyndigas att vidta de smärre justeringar som krävs för beslutets registrering vid Bolagsverket eller Euroclear Sweden AB eller på grund av andra formella krav.

Kriterier för tilldelning

Det uppställs inga kriterier för tilldelning i incitamentsprogrammet utöver vad som framgår ovan. Aktieägaren anser att det kan vara till fördel för Bolaget och aktieägarna att Styrelseledamöterna erbjuds att teckna teckningsoptioner i Bolaget samt att det i förlängningen kan leda till uppfyllandet av Bolagets affärsstrategi och långsiktiga intressen.

Värdering

Kostnader

Då teckningsoptionerna tecknas till marknadsvärde är det Aktieägarens bedömning att några sociala kostnader inte kommer att uppstå för Bolaget till följd av emissionen. Kostnaderna kommer därför i huvudsak endast att bestå i begränsade kostnader för implementering och administration av teckningsoptionerna. Teckningsoptionsprogram 2024/2027:2 förväntas inte medföra några kostnader av betydelse för Bolaget. Av den anledningen har inga åtgärder för säkring av programmet vidtagits.

Utspädning och effekter på nyckeltal

Per dagen för förslaget finns det 305 188 463 aktier i Bolaget. Vid antagande av att samtliga teckningsoptioner som kan ges ut inom ramen för Teckningsoptionsprogram 2024/2027:2 utnyttjas för teckning av aktier kommer antalet aktier att öka med 5 000 000, vilket motsvarar en utspädning om cirka 1,61 procent av antalet aktier och röster i Bolaget. Utspädningen förväntas ha en marginell påverkan på Bolagets nyckeltal.

I tillägg till Teckningsoptionsprogram 2024/2027:2 har styrelsen föreslagit att stämman också beslutar att införa Teckningsoptionsprogram 2024/2027:1 för den verkställande direktören och övrig personal i Bolaget, inklusive konsulter, samt en extern nyckelperson som Bolaget har strategiska samarbeten med (se punkt 7 i den föreslagna dagordningen i kallelsen till stämman).

Förslagets beredning

Förslaget till beslut om inrättande av Teckningsoptionsprogram 2024/2027:2 har beretts av Aktieägaren i samråd med externa rådgivare.

Majoritetskrav

Tillgängliga handlingar

Fullständiga förslag till beslut och övriga handlingar som ska tillhandahållas inför stämman enligt aktiebolagslagen kommer att hållas tillgängliga hos Bolaget och på Bolagets hemsida, www.sensodetect.com, åtminstone tre veckor före dagen för stämman samt sändas kostnadsfritt till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. I övrigt framgår styrelsens fullständiga förslag till beslut av kallelsen.

Upplysningar på stämman

Aktieägare som är närvarande vid bolagsstämman har rätt att begära upplysningar i enlighet med 7 kap. 32 § aktiebolagslagen (2005:551).

Antalet aktier och röster i Bolaget

Det totala antalet aktier och röster i Bolaget uppgår per dagen för denna kallelse till 305 188 463. Bolaget innehar inga egna aktier.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas hänvisas till den integritetspolicy som finns tillgänglig på Euroclear Sweden AB:s hemsida:

__________

Malmö i juli 2024

SensoDetect Aktiebolag (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

PA Hedin, VD Sensodetect Aktiebolag

+46 (0)73-068 64 20

pa.hedin@sensodetect.com

SAGAX INVESTERAR 1 585 MILJONER KRONOR I FRANKRIKE

Den 5 maj 2024 (Pressmeddelande nr. 7, 2024) offentliggjorde Sagax att bolaget förvärvat 27 % av en fastighetsportfölj i Frankrike omfattande 43 fastigheter med en uthyrningsbar area om 285 000 kvadratmeter och 902 000 kvadratmeter friköpt mark. Sagax har idag förvärvat ytterligare 43 % av fastighetsportföljen.

Sagax genomför transaktionen genom förvärv av 43 % av andelarna i det fastighetsägande SPV-bolaget. Investeringen motsvarar ett fastighetsförvärv om 1 585 miljoner kronor.

Efter dagens förvärv äger Sagax 70 % av det fastighetsägande SPV-bolaget. Andelarna, som är onoterade, förvärvas från ett europeiskt försäkringsbolag.

Fastigheterna är fullt uthyrda till Metro AG som använder lokalerna för grossistverksamhet inom HORECA-segmentet. Hyresavtalen har en genomsnittlig återstående löptid om 10 år. Metro AG har fler än 90 000 anställda och omsättningen uppgick till cirka 350 miljarder kronor under 2023.

Fastighetsportföljen är koncentrerad till Paris-, Lyon-, Lille- och Marseilleregionerna. Årshyran (exklusive tillägg) uppgår till motsvarande 270 miljoner kronor och är indexerad till ILC, ett standardindex för kommersiella hyresavtal i Frankrike. Hyresgästen svarar för samtliga drifts- och underhållskostnader med undantag för periodiskt underhåll.

För ytterligare information, vänligen kontakta VD David Mindus på telefon 08 – 545 83 540.

Om AB Sagax

AB Sagax är ett fastighetsbolag med affärsidé att investera i kommersiella fastigheter främst inom segmentet lager och lätt industri. Sagax fastighetsinnehav per 30 juni 2024 uppgick till 4 425 000 kvadratmeter fördelat på 918 fastigheter. AB Sagax (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information finns på www.sagax.se