Försäljningen i convenience-branschen har under pandemin utvecklats olika beroende på butikernas lägen. Största tappet totalt sett skedde under april och maj, vilket nu bekräftas av Convenience Stores Index för kvartal 2.
– Vi hade räknat med tvåsiffrigt, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden.
Branschen föll med 11,6 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period förra året. Tappet under första kvartalet var 2 procent och där syntes så klart de första veckorna av den kommande corona-krisen.
– Vi är inte överraskade över siffrorna men vet ju att det slagit väldigt olika i branschen beroende på lägen. Enkelt uttryckt kan man säga att tidigare A-lägen nu blivit motsatsen. Många butiker i bostadsområden och längs vägar har däremot inte märkt av någon minskning och ett flertal har till och med ökat, säger Bengt Hedlund och påpekar att vi med säkerhet kommer att få mer positiva tal när index för kvartal 3 kommer.
– Den tuffaste perioden var april, maj och halva juni. Efter det lossnade det på många ställen. Eftersom denna sommar är den första i historien då alla svenskar är i Sverige samtidigt, borde det gynna convenience-handeln totalt sett.
För intervju eller mer information kontakta:
Bengt Hedlund, vd
Convenience Stores Sweden
08-505 970 31, bengt.hedlund@conveniencestores.se
För frågor om undersökningen kontakta:
Erik Jonsson, analytiker, HUI Research, erik.jonsson@hui.se
Convenience Stores Sweden är en branschorganisation för kedjor och leverantörer samt för enskilda företagare med servicebutiker, spel- och tobaksbutiker, kiosker, trafikbutiker, konfektyrbutiker, videobutiker samt gatukök, hamburgerrestauranger och andra snabbmatsområden samt kaféer. Convenience Stores Sweden för branschens talan i stora frågor och arbetar systematiskt för att skapa bättre förutsättningar för medlemmarnas verksamheter. Convenience Stores Sweden ger ut tidningen Convenience Stores News och samverkar inom organisationen Butikerna.
www.conveniencestores.se
www.conveniencesstoresnews.se
www.butikerna.org