Tanalys

Varbergs Sparbank AB (publ) – Bokslutskommuniké 2024-12-31

Sammanfattning av verksamheten

Med lite tid att reflektera över 2024 betraktar jag det som ett av våra mest framgångsrika år hittills. Varbergs sparbank levererar ett mycket starkt resultat för året, ett resultat som är en funktion av många faktorer. 

Årets resultat är bankens starkaste hittills, det betyder att vi kommer att kunna lämna en rekordutdelning till vår ägare, Sparbanksstiftelsen. Sparbanksstiftelsen investerar i sin tur i mängder av små och stora samhällsnyttiga projekt, sedan år 2000 har stiftelsen investerat närmare 500 000 000 kr i Varberg och Horredsbygden. På så sätt bidrar du som kund i Varbergs Sparbank i utvecklingen av ett hållbart och livskraftigt Varberg.

Vi har haft en god utveckling på hur våra medarbetare trivs och mår, det mäts veckovis med eNPS-index som varierat mellan 50 och 60 under året. Kundnöjdheten utvecklas positivt i takt med att vi implementerar nya processer och arbetssätt, det kommer vi att fortsätta med under 2025. Det är min uppfattning att nöjda kunder är själva förutsättningen för en stark, lönsam och långsiktig bankverksamhet.

Att driva bank är på goda grunder en verksamhet som omgärdas av en hel del regler och kontroller. Det är därför betryggande för både kunder, styrelse och andra intressenter att kunna konstatera att återkopplingen från både intern- och externrevision tillsammans med de interna kontrollfunktionerna ger banken mycket goda vitsord.

Genom proaktivt arbete och goda kundrelationer har Varbergs Sparbank trots en utmanande omvärld kunna visa på tillväxt i både kredit och sparavolymer. Det är lika mycket en prestation av våra medarbetare, en konsekvens att platsen vi verkar på och omvärldsfaktorer, när Varberg växer och utvecklas växer och utvecklas Varbergs Sparbank och tvärtom.

Ytterligare ett bevis på vår framgång är att vårt kreditbetyg under 2024 uppgraderades till A stabil av NCR (Nordic Credit Rating), det betyget är vi ensamma om bland svenska sparbanker.
Vi är en bank med lokal närvaro och stor kompetens inom den geografi vi verkar i. Vi möter våra kunder i den kanal de väljer, det kan vara det fysiska mötet, i vår egen telefonbank eller digitalt. Det kommer vi att fortsätta att vara/göra samtidigt som vi lägger tid och resurser på ny teknik som kan vara till nytta för både våra kunder och banken. Bland annat har vi arbetat med både robotisering av interna processer och nyttjat AI i analysarbete, det frigör tid för fler möten med våra kunder.

2025 lovar en mer utmanande miljö med marginalpress och en allt hårdare konkurrens. Förhoppningsvis ser vi tidiga tecken på en konjunkturvändning under 2025 med en tilltagande konsumtion och framtidstro. Varbergs Sparbank är väl förberedda finansiellt och organisatoriskt! 

Ett varmt tack till kunder, medarbetare och styrelse för ett gott samarbete under 2024!

Informationen är sådan som Varbergs Sparbank AB är skyldigt att offentliggöra enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-02-07 08:26 CET.

Kontakt
Bo Liljegren, VD Varbergs Sparbank, tel 0340-66 61 80,
bo.liljegren@varbergssparbank.se

Exit mobile version