Connect with us

Marknadsnyheter

Vartannat fartyg långt över utsläppsgränserna för kväveoxid

Published

on

I EU-projektet Scipper har forskare undersökt utsläpp av kväveoxid från sjöfarten. Uppgifterna från mätplatser på Östersjön och Nordsjön visar att hälften av fartygen släpper ut mer än dubbelt så mycket än vad som är tillåtet i området – enligt nya regler som började gälla 2021.

− Mätningarna visar att de nya reglerna inte har nått önskad effekt. Men nu kanske våra resultat fungerar som en väckarklocka så att berörda myndigheter reagerar och säger att så här kan vi inte ha det, säger Johan Mellqvist på Chalmers, vars forskarlag stått för en stor del av mätningarna i projektet.

Om utsläppsmönstret förblir detsamma i framtiden kommer reduktionsmålen för kväveoxider (NOx) för de fartyg som trafikerar europeiska farvatten inom de så kallade Necas-områdena (NOx Emission Control Areas) sannolikt inte att uppnås.

Utsläpp från fartyg påverkar allt mer

Scipper är ett EU-projekt och skapades av ett internationellt konsortium för att studera metoder och strategier för övervakning av föroreningsutsläpp från sjöfartyg, och hur dessa påverkar luftkvaliteten över land. Utsläpp från fartyg är viktiga att övervaka på grund av deras växande påverkan på luftföroreningar över land och övergödning i vatten.

− Utsläpp av kväveoxid får flera negativa konsekvenser eftersom det är giftigt för människor, djur och natur. Det kan dessutom reagera med kolväten och skapa marknära ozon, som är hälsovådlig − men även en kraftfull växthusgas. Därför har man investerat mycket i att minska kväveutsläpp på land från både industri och transport, säger Johan Mellqvist. 

Fartyg som tillverkats från 2021 och framåt måste uppfylla nya och betydligt strängare utsläppsgränser för motorer när de färdas i de europeiska ECA-områdena i Nordsjön och Östersjön. Regelverket kallas för Tier III och innebär en minskning i utsläpp med 75 procent jämfört med tidigare. Eftersom reglerna är nya är antalet fartyg som måste följa dem än så länge begränsat. Inom projektet mättes 65 Tier III-fartyg under 2021 och 2022 i Östersjön och Nordsjön.

Övervakning är viktig, eftersom fartygen är utrustade med omfattande utsläppskontrollsystem, så kallad katalytisk efterbehandling. Men risken finns också att systemen inte underhålls eller används på rätt sätt, vilket kan leda till höga utsläpp av kväveoxid. Dessutom kan ogynnsamma motorförhållanden, som låga motorbelastningar i hamnområden, leda till att avgasefterbehandlingen blir ineffektiv vilket resulterar i höga utsläpp.

− Det är egentligen samma teknik som används i lastbilar och andra dieselfordon, man sprutar in en blandning av ammoniak och urea för att minska utsläppen av just kväveoxid. Med tanke på att tekniken är beprövad och fartygen är nytillverkade kunde man egentligen förvänta sig att 99 procent av fartygen skulle hålla sig under gränserna. Men här har uppenbarligen tekniken inte använts eller inte fungerat, säger Johan Mellqvist.

Ett av projektets drivkrafter har varit att ta reda på om man kan använda fjärrmätningar för att kontrollera fartygens avgaser och på så sätt se om de uppfyller utsläppslagstiftningen för både svavel och kväveoxid vid normal användning – något som nu anses vara bevisat.

Datan kommer från tre fasta övervakningsstationer (på Stora Bältbron och nära Hamburg och Rotterdam) som kompletterats med drönarbaserade mätningar i danska vatten. Mätningarna har gjorts av Chalmers, tyska Federal Maritime and Hydrographic Agency (BSH), Netherlands Organisation for Applied Scientific Research (TNO), samt det danska företaget Explicit.

Lever inte upp till kraven

På alla platser observerades ett liknande mönster; endast cirka en tredjedel av de uppmätta fartygen har en utsläppsnivå för kväveoxid i linje med Tier III-kraven. Det visar att reduktionstekniken kan fungera bra under dessa förhållanden. Vid hälften av mätningarna har värdet varit mer än dubbelt så högt och som mest fem gånger högre än den kväveoxidnivå som eftersträvas med Tier III-lagstiftningen.

Eftersom mätresultaten visar att kraven inte alltid uppfylls vid normal användning vill projektet väcka frågan om lagstiftningens effektivitet, tillämpning och möjligheten att uppnå önskad förbättring av luftkvaliteten till havs och i kustområden.

− Det blir inga böter eller andra påföljder för fartygen efter våra mätresultat. Men när vi kan visa att regelverket inte efterlevs kanske det kan bli lite fart på att införa sanktioner och påföljder. När vi tidigare kunde visa på liknande brister i efterlevnaden av svavelutsläpp från fartyg så infördes sanktioner sedan. Nu finns möjligheten till en liknande utveckling för utsläpp av kväveoxid.

Se www.scipper-project.eu och i synnerhet rapport D2.3 som beskriver fjärrmätningsmetoden och dess mätfel, och rapport D5.5 som visar resultaten för mätningarna av kväveoxid.

För mer information vänligen kontakta Johan Mellqvist, professor vid institutionen för rymd,- geo- och miljövetenskap, Chalmers tekniska högskola: johan.mellqvist@chalmers.se 031 772 48 55

Karin Wik
Presskommunikatör
0708-86 48 35
karin.wik@chalmers.se

________________

Chalmers tekniska högskola i Göteborg forskar och utbildar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå. Universitetet har 3 100 anställda, 10 000 studenter och utbildar ingenjörer, arkitekter och sjöbefäl.

Med vetenskaplig excellens som grund utvecklar Chalmers kompetens och tekniska lösningar för en hållbar värld. Genom globalt engagemang och entreprenörsanda skapar vi innovationskraft, i nära samarbete med övriga samhället. EU:s största forskningsinitiativ – Graphene Flagship – leds av Chalmers, liksom bygget av en svensk kvantdator.

Chalmers grundades 1829 och har än idag samma motto: Avancez – framåt.

Det är tillåtet att ladda ner, sprida och använda bifogade bilder och illustrationer, om inget annat anges, för publiceringar i samband med Chalmers pressmeddelanden så länge Chalmers och fotograf/illustratör står med som upphovsperson där möjlighet ges. Det är tillåtet att beskära och justera i materialet för att anpassa format för publikation men det är ej tillåtet att omarbeta originalet på ett sådant sätt att det ändrar den ursprungliga innebörden. Materialet är avsett att användas i redaktionellt syfte. Kommersiell användning, som del i marknadsföring av varor och tjänster, är inte tillåten.

Vi vill att Chalmers och våra fotografer och illustratörer namnges i samband med publicering där det är möjligt enligt följande modell:

  • Foto: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
  • Grafik/Illustration: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
Continue Reading

Marknadsnyheter

Heliga Birgitta-forskare får SWEA-stipendium på 15 000 USD

Published

on

By

Phil Beier tilldelas SWEA Internationals stipendium 2024 för forskning i det svenska språket, litteraturen och/eller kulturen. För hans avhandling om den heliga Birgittas betydelse för det svenska skriftspråkets utveckling tilldelas han 15 000 USD. Phil Beier är doktorand vid Humboldt-Universität zu Berlin. 

 

Juryn skriver i sin motivering:

“I avhandlingen Sociolinguistic Perspectives and Registers in Birgitta’s Revelations: A study on Situational and Functional Variation in the Swedish Tradition of Liber Celestis IV studerar Beier den heliga Birgittas betydelse för det svenska skriftspråkets utveckling genom att jämföra olika textversioner av uppenbarelsebok nr IV. 

Phil Beier fokuserar på hur samhälleliga strömningar har givit upphov till språkliga förändringar och ger ett fördjupat och betydelsefullt sociolingvistiskt bidrag till den aktiva svenska Birgitta-forskningen.”

Phil Beier kommer att använda stipendiet för att främja Birgitta-forskningen:

“Jag blev glatt överraskad, hedrad och lättad, eftersom stipendiet innebär att jag nu kan fokusera  helhjärtat  på att slutföra min avhandling, säger Phil Beier.”

“Jag vill uppmärksamma forskningssamhället om att relevant forskning i svensk språkvetenskap bedrivs också vid institutioner utanför Sverige.” 

“Jag vill också fördjupa mina befintliga kontakter och knyta nya för att vidga mitt nätverk. Stipendiet skulle också ge mig möjligheten att äntligen få möta forskare som Roger Andersson, Lars Wollin och Jonas Carlquist vid Umeå universitet, och diskutera mitt projekt med dem. Stipendiet ger mig även möjlighet att främja kontakten mellan svenska institutioner och Nordeuropa-Institutet vid Humboldt-Universität zu Berlin.”  

SWEA Internationals ordförande Lotta Rigby Fors:

“Årets stipendiat bidrar med viktig kunskap om det svenska språkets utveckling. Det är med stolthet SWEA bidrar till att stötta forskare. Med stipendiet från SWEA kan Phil Beier slutföra sin avhandling och dela sin kunskap med kollegor runt om i Europa.”

SWEA International är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 6000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för mer än 2 miljoner kronor.

SWEA Internationals stipendium för forskning i svenska språket, litteraturen och/eller kulturen ges till en väl meriterad doktorand. Stipendiet är avsett som forskningsanslag att användas som hjälp att komma vidare och slutföra avhandlingen.

Litteraturstipendiets Jurymedlemmar: Ann-Charlotte Harvey, dramaturg och professor emerita vid Theater of Art, San Diego Universitet, Ida Kolovrat Zelic, svensklektor, Svenska Institutet vid Nordeuropa-institut, Humboldt-Universität zu Berlin samt Christina Sjöblad, litteraturvetare och professor emerita vid Lunds universitet.

https://swea.org/

 

PressförfrågningarVänligen kontakta:media@swea.org

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Umeå, 20 april 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”) publicerar årsredovisning och revisionsberättelse för 2023 enligt bilaga. 
 
 
För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com

 
 
Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

 
 
Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioArctic och Eisai ingår forskningsutvärderingsavtal avseende BAN2802

Published

on

By

Stockholm, Sverige den 20 april 2024 – BioArctic AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) meddelade idag att BioArctic AB och Eisai Co., Ltd., ingått ett samarbetsavtal avseende BAN2802, en potentiell ny behandling som kombinerar BioArctics egenutvecklade BrainTransporter™-teknologi med en läkemedelskandidat mot Alzheimers sjukdom. Vid slutet av samarbetet kommer Eisai att utvärdera den data som genererats och besluta om de vill utnyttja en option att licensiera BAN2802 för behandling av Alzheimers sjukdom.

BioArctic och Eisai har sedan 2005 ett långvarigt samarbete gällande utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. Samarbetet har lett fram till Leqembi® (lecanemab) – världens första godkända[1] läkemedel som visat sig bromsa utvecklingen av tidig Alzheimers sjukdom. Det nya samarbetet bygger på företagens gemensamma kunskap inom Alzheimers sjukdom. Kostnader för forskningsutvärderingsprogrammet kommer att delas mellan bolagen och programmet kommer att utvärdera vad som skulle kunna bli nästa generations sjukdomsmodifierande behandling för Alzheimers sjukdom.

– Jag är mycket glad över att vår Brain Transporter-teknologi fortsätter att utvecklas väl och att vi nu ingått detta första avtal där denna teknik används. Teknologin har en stor potential att kunna förbättra många olika läkemedelsprojekt och hjälpa företag i deras strävan att utveckla läkemedel mot hjärnans sjukdomar, sa Gunilla Osswald, vd på BioArctic. Eisai har varit en värdefull partner till BioArctic under de senaste två decennierna, och vi är mycket glada över att förlänga och fördjupa vår relation genom detta nya forskningssamarbete med BAN2802. Tillsammans har vi tagit fram lecanemab, den första fullt godkända sjukdomsmodifierande behandlingen vid Alzheimers sjukdom i USA, Japan och Kina och vi ser fram emot att fortsätta vårt givande samarbete och leda utvecklingen av nästa generations läkemedel för att hjälpa patienter med den här förödande sjukdomen.

BioArctics egenutvecklade BrainTransporter-teknologi hjälper till att transportera biologiska läkemedel över blod-hjärnbarriären in i hjärnan. Tekniken har potential att medföra snabbare och starkare effekt av behandlingar riktade till hjärnan, samtidigt som den minskar behandlingsbördan för både patienter och samhället. BrainTransporter-teknologin är en viktig del i BioArctics hållbarhetsarbete och bolagets strävan efter att kontinuerligt förbättra klinisk och kommersiell nytta.

Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.

Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2024, kl. 09.40 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:  
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations 
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se  
Telefon: +46 70 410 71 80 

Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai  
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen Leqembi back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks 2015. 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.  

Om BioArctic AB  
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på innovativa läkemedel som kan fördröja eller stoppa sjukdomsförloppet av neurodegenerativa sjukdomar. Företaget ligger bakom Leqembi® (lecanemab) – världens första läkemedel som bevisat bromsar sjukdomsutvecklingen och minskar den kognitiva försämringen vid tidig Alzheimers sjukdom. Leqembi har utvecklats i samarbete med BioArctics partner Eisai, som ansvarar för kommersialisering och regulatoriska processer globalt. Utöver Leqembi har BioArctic en bred forskningsportfölj med antikroppar mot Parkinsons sjukdom och ALS samt ytterligare projekt mot Alzheimers sjukdom. I flera av projekten används bolagets egenutvecklade teknologiplattfrom BrainTransporter™ som hjälper till att förbättra transporten av antikroppar in i hjärnan. BioArctics B-aktie (BIOA B) är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information, besök www.bioarctic.com.

[1] Godkänt i USA, Japan och Kina.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.