David Ekelund och Tom Nilsson, som leder skotillverkaren Icebug, tog emot utmärkelsen som Västsveriges främsta entreprenörer. Under regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year 2024 som avgjordes den 15 november prisades även tre andra entreprenörer. Lisa Lundström, vd för industriugnsföretaget ElectroHeat, Jonathan Hoel, grundare av Weekly Revolt som erbjuder digitala tränings- och kostprogram och Oliver Lundgren, entreprenören bakom modevarumärket OAS.
Årets andra regionfinal avgjordes i Göteborg den 15 november. Det blev entreprenörerna David Ekelund och Tom Nilsson från Icebug som tog emot huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year.
Icebug i Jonsered tillverkar och säljer skor som skyddar mot kyla och väta och minskar risken för halkolyckor. Med innovativ dubbteknik och ett starkt fokus på hållbarhet har Icebug utvecklat skor för alla typer av terräng. David Ekelund och Tom Nilsson vill skapa en arbetsplats som främjar personlig och professionell utveckling, samtidigt som de strävar efter att göra gott för vår planet. Initiativet Follow the Footprints visar deras engagemang för att minska klimatpåverkan. Icebug är en global aktör med starka rötter i Norden och medlem i 1% for the Planet, B Corp och andra initiativ som främjar hållbarhet och socialt ansvar.
Juryns motivering löd:
Med en inspirerande och tydlig vision bygger pristagarna ett långsiktigt, stabilt och hållbart bolag, med värden som bidrar till något större än företagets enskilda framgång. De vill förändra, påverka planeten, göra det rätta och följa sina hjärtan – de lyckas galant! De har med sin nischade produkt överraskat branschen och överträffat sig själva, allt medan de utvecklat sitt bolag och sina produkter med en generös transparens för omvärlden som skapar ringar på vattnet. De vill vara världens bästa arbetsplats och vi tvivlar inte ett dugg på att de kommer lyckas. Vi ser dem som självklara förebilder och några vi vill se mer av.
Den externa och oberoende jury som korade vinnarna i region Väst leddes av juryordförande Johan Trouvé, vd, Västsvenska Handelskammaren. Övriga jurymedlemmar var Malin Persson, vd och ägare, Accuracy AB, Victor Halvarsson, vd och grundare, VANBRUUN AB, Magnus Emilson, serieentreprenör och grundare av Visit Group, Caroline Krensler, vd och medgrundare, Vinngroup och Klementina Österberg, vd, GU Ventures.
Entreprenörer från Göteborg, Tollered och Borås prisades också under regionfinalen
Under regionfinalen delades även tre andra priser ut. Lisa Lundström, vd i Göteborgsföretaget ElectroHeat som tillverkar industriugnar, vann priset Entrepreneurial Winning Women. Priset Young Entrepreneurship Of The Year gick till Jonathan Hoel. Han har grundat Weekly Revolt i Tollered som erbjuder tränings- och kostprogram via en app. Priset Best International Growth gick till Boråsföretagaren Oliver Lundgren som startat OAS som säljer bad- och resortkläder. Samtliga vinnare från region Väst går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus som avgörs den 19 mars 2025.
Läs mer om årets finalister i region Väst här.
Mer information om utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year finns här.
Pressbilder: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/albums
Jurymotiveringar för övriga vinnare i region Väst:
Entrepreneurial Winning Women – Lisa Lundström, ElectroHeat
Den här kvinnan har tagit stora risker under en tid fylld av osäkerhet och har en stark drivkraft inom sig. Med växande marknadsandelar tar hon sig an många internationella kunder och med hjälp av skräddarsydda lösningar och en nischad bransch jagar hon dem inte utan låter dem genialiskt komma till henne. Med stort fokus på hållbarhetsfrågor och viljan att förändra och förbättra så tar hon bolaget vidare till nya höjder och skapar värde som går bortom finansiella aspekter. Man blir helt enkelt varm i hjärtat av henne.
Young Entrepreneurship Of The Year – Jonathan Hoel, Weekly Revolt
Denna drivna entreprenör har med djärvhet och mod nyttjat sina tidigare motgångar för att bygga ett företag som bidrar till ”the greater good”. Han har tagit risker för att satsa på något som var helt nytt för honom och har i stenhård konkurrens inom branschen lyckats gå vinnande ur pandemin och därefter fortsatt skapa en stark lojalitet hos sina kunder. Med sin skalbara modell och tilltalande paketering har han fångat en stor målgrupp och skapat ett lönsamt bolag som tagit fart och fyrdubblat sin omsättning på bara två år. Det är enkelt, det är genialiskt och kan bli hur stort som helst!
Best International Growth – Oliver Lundgren, OAS
Entreprenörssinnet har varit med från ung ålder och med en målmedvetenhet och konsekvent tänk har den här entreprenören lyckats skapa ett företag med en fantastisk utveckling som vuxit från liten skala med svenska kunder till ett globalt företag med imponerande exportandel, tillväxt samt bibehållen vinst. Att hållbarhetsarbetet är integrerat i varumärket är en självklarhet för entreprenören som också vet produktens rätta värde. Han har visat prov på stort driv, risktagande och en tro på att gå sin egen väg, vilket har gett detta fina resultat. Att växa på den internationella marknaden och ha över 90 % av omsättningen på export de tre senaste åren gör det självklart att utse denna vinnare.
För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Ström, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Väst, sofia.strom@se.ey.com, 073-040 43 97
Victoria Adamczak, PR- & pressansvarig, EY Sverige, victoria.adamczak@se.ey.com, 070-303 95 40.
Om EY Entrepreneur Of The Year
EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Women, Young Entrepreneurship Of The Year och Best International Growth. Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Northvolt, Klarna och Netonnet group.
För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.ey.com/sv_se/entrepreneur-of-the-year
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se
Taggar: