Tanalys

Vattenfall lyfter framsteg mot en fossilfri framtid genom unik Spotifylista

Det finns en brist på lättillgänglig och lösningsinriktad information om vad som görs för att uppnå en fossilfri framtid. Därför släpper Vattenfall den både rogivande och faktaspäckade spellistan Super-Soothing-Climate-Progress-Engineering-Tracks på Spotify.

Klimatförändringarna är på riktigt. Enligt en rapport från Vattenfall ger klimatförändringarna upphov till oro hos en stor del av befolkningen. Bland de tillfrågade i rapporten uppger nämligen nästan sju av tio att de oroar sig för klimatet. Endast elva procent av svenskarna minns att de sett positiva nyheter som rör klimatförändringarna. Två av tre anser att företag och regeringar har störst möjlighet att leda utvecklingen mot en fossilfri framtid.

Och faktum är att det faktiskt också görs mycket positivt i dag. När många människor numer söker sig till meditations- och sömnappar för att få lite stöd och lugn i en orolig tid har Vattenfall valt att skapa ett alternativ som man hoppas ska både lugna samtidigt som man informerar. Spellistan Super-Soothing-Climate-Progress-Engineering-Tracks på Spotify består av sju ljudspår som på ett rogivande sätt berättar om olika insatser som redan görs på resan mot en fossilfri framtid.

Spåren ger lyssnarna en annorlunda teknisk djupdykning i exempelvis det senaste inom vindenergi eller hur framtidens transporter kommer att se ut. Dessutom släpper Vattenfall även spåren på en LP-skiva i begränsad upplaga.

– Vi ser mycket positivt som händer som det talas för lite om. Vi vill bidra med lite nya perspektiv och på ett nytt sätt berätta hur vi på Vattenfall klimatjobbar för att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Förhoppningsvis kan vi bidra med både information och samtidigt skänka lite lugn och tillförsikt. Vi vet alla att det fortfarande finns mycket att göra för att uppnå målet, men på vägen dit finns det goda skäl att då och då stanna till och lyssna på någon som kan berätta om hur långt vi redan har kommit, säger Paul Morel, Brand Strategist på Vattenfall.

Lyssna på Vattenfalls spellista här.

Läs mer om Vattenfalls kampanj här.

Läs Vattenfalls rapport här.

För mer information, vänligen kontakta:

Natalie Sial, presschef Vattenfall, 070-191 93 61, natalie.sial@vattenfall.com

Exit mobile version