Marknadsnyheter
VD-brev december 2017
fr, dec 22, 2017 09:00 CET
Välkomna till årets sista VD-brev – denna gång med många nyheter och med lite extra information om vår lego-produktionsaffär. Veckans nyhet om att vi slutfört förvärvet av Brands For Fans Sweden AB kommunicerades i ett separat pressmeddelande samt naturligtvis i den tidigare kommunikationen i samband med vårt ”letter of intent”. Just nu är jag väldigt glad över att få välkomna teamet till Umida och ser verkligen fram emot att få återkomma med mer info om vad denna affär bär med sig för framtida möjligheter – men det blir i ett kommande VD-brev, nu går vi in på de högaktuella nyheterna.
Mitt i decembermörkret har vi lanserat vår senaste innovation som väcker associationer till sommartider. Casana Tonic finns på Systembolagets hyllor från och med den 1 december. Det är en ekologisk ready-to-drink med tonic smak, i 4,5% alkoholhalt och 33 cl burk. Casana Tonic har en uppfriskande smak, med toner av grapefrukt och citrus. Den är läskande och passar bl.a. bra till fördrinken eller mingelfesten. Vi har släppt en press release och lanserat en hemsida för produkten (casanadrinks.se) som ett första steg i lanseringsplanen. Det kommer vi följa upp med ett aktivitetsprogram under 2018 för att marknadsföra Casana Tonic när högsäsongen startar under våren.
Under den senaste perioden har huvudfokus dock legat på vårt glöggsortiment. Vi har glädjande nog fått väldigt mycket goda omdömen och höga betyg i tidningarnas glögg-tester. Exempelvis utnämnde Allt om Mat Vinfabrikens Äppelglögg spetsad med calvados till ”Fyndglögg – Bäst i test”. Även Expressen gav produkten högsta betyg – 5 getingar. Det är mycket roligt att vi får så positiva omdömen och det är ett bevis på vår förmåga att skapa produkter av högsta kvalitet och med omtyckt smak. Vi har i år tre glögg-produkter i Systembolagets sortiment, vi bedriver försäljning mot dagligvaruhandeln i Sverige, samt har viss försäljning till Finland och Tyskland. Det innebär att vi kommer öka vår totala glöggförsäljning i jämförelse med tidigare år.
I detta VD-brev tänkte jag som sagt också passa på att berätta lite mer om vår lego-produktionsaffär. Vår strategi är att agera och positionera oss som en attraktiv legoproduktionspartner. Vi har en modern, flexibel och eko-certifierad produktionsanläggning i Götene och vår ambition är att växa genom utökade och nya uppdrag. Jag har tidigare berättat att det finns ett stort intresse för vårt erbjudande och vi har fått in flera nya kunder under året tex Galatea och Hernö Gin, samt utökat legoproduktions-uppdraget för Spendrups. Dessutom har vi har flera pågående diskussioner om nya uppdrag. De senaste kundtillskotten är Bergslagens destilleri, där vi har fått i uppdrag att producera Bergslagens Gin. Palmer Spirits AS har anlitat oss gällande produktion av vodka och gin för den norska marknaden
.
Vi har under den senaste månaden producerat Åre Bitter för Galatea och Holy Spirit för Sweden Rock genom Brands For Fans. Håll utkik efter de här spännande produkterna!
En viktig ambition under det här året har varit att bygga en stark organisation med rätt kompetens och resurser. För att utveckla och växa bolagets varumärkesportfölj och för att öka tempot i vårt säljarbete har jag stärkt upp sälj- och marknadsteamet genom ett par nyckelrekryteringar. I oktober började Marie Åslund som Key Account Manager med ansvar för våra strategiska säljpartners Solera och Conaxess Trade. Jag har också rekryterat Filip Lundquist som ny Head of Sales Marketing, han börjar i slutet av januari. Det innebär att vi kommer ha ett mycket kompetent och motiverat team som ska driva tillväxt av Umidas produktportfölj under 2018 och framåt.
Bolaget har höga tillväxtambitioner och en del av tillväxtstrategin är en aktiv förvärvsagenda. Vi vill växa som dryckeskoncern genom att förvärva bolag som kompletterar vår verksamhet, som har en stark affärsidé och framtidspotential, och där vi kan finna samordningsfördelar och synergieffekter. Brands For Fans är precis ett sådant bolag. Efter att ha tecknat ett LOI har en due diligence process genomförts och nu har ett aktieöverlåtelseavtal skrivits under. Det känns väldigt roligt att få in Brands For Fans i Umida-familjen och jag ser fram emot att arbeta nära dem för att utveckla affären ytterligare under 2018.
Året börjar närma sig sitt slut och det har varit ett händelserikt 2017. Vi har etablerat strategiska säljsamarbeten, utvecklat produktportföljen och lanserat flera nya produkter. Vi har dessutom fasat ut olönsamma affärer, flyttat produktion från Åhus till Götene i syfte att realisera kostnadsbesparingar, stärkt den finansiella styrningen i bolaget samt byggt organisationen och rekryterat in nyckelkompetens. 2017 har som jag tidigare nämnt varit ett omställningsår för Umida där vi arbetat hårt, och vi har nu skapat en solid plattform för framtida tillväxt i bolaget, något som jag vill passa på att speciellt tacka alla medarbetare och samarbetspartners för.
Jag vill avsluta med att tacka för året som gått och för visat förtroende för mig, övriga ledningen och styrelse, samt önska en god jul och gott nytt år!
Stockholm 22 december 2017
Katarina Nielsen
Verkställande direktör
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke