Marknadsnyheter
Vegobarometern: Klimat och miljö allt viktigare när vegetariskt fortsätter öka
Svenskarna fortsätter att äta alltmer vegetarisk mat. Andelen vegetarianer och veganer närmar sig 9 procent, den högst uppmätta andelen hittills. Och andelen flexitarianer, med vegetarisk kost som bas men som inte har slutat äta kött, ökar för sjätte året i rad. Klimat- och miljöskäl är den främsta drivkraften för minskad köttkonsumtion, men även ursprungsmärkning blir en allt viktigare faktor för vilka vegetariska val man gör i matbutiken. Det visar Axfoods Vegobarometer 2021.
Svenska konsumenter fortsätter att styra om mot mer vegetarisk mat på tallriken. Det visar Axfoods Vegobarometer 2021, den sjätte årliga undersökningen av svenskarnas matvanor, som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Axfood. Andelen vegetarianer och veganer är den högsta hittills. Nära 9 procent av svenskarna betraktar sig som vegetarianer eller veganer.
6 av 10 svenskar äter vegetariskt minst 1 dag i veckan – bara 1 av 10 inte alls
De största förändringarna har dock inte skett bland vegetarianer och veganer, utan hos befolkningen i övrigt, där allt fler äter alltmer vegetarisk mat, och där andelen flexitarianer – det vill säga de som har vegetarisk mat som bas men inte slutat äta kött – fortsätter att öka.
Andelen personer som äter vegetariskt 2-6 dagar i veckan har på 6 år ökat från 19 till 30 procent. 59 procent av svenskarna äter vegetariskt minst 1 dag i veckan och ytterligare 28 procent äter vegetariskt då och då. Och andelen som aldrig äter vegetariskt har minskat från 21 till 12 procent.
– Trenden att allt fler äter alltmer vegetarisk kost utan att helt överge köttet håller i sig, och är positiv både för den egna hälsan och för planeten. Att ställa om till mer växtbaserad mat är en förutsättning för att vi genom en mer hållbar matproduktion och matkonsumtion ska kunna minska matens totala klimatpåverkan, och för att nå de uppsatta och nödvändiga klimatmålen, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.
Klimat och miljö främsta drivkraft för förändring – ursprungsmärkning allt viktigare
Just klimat- och miljöskäl är den främsta drivkraften för svenskarnas ändrade matkonsumtion. 21 procent av konsumenterna uppger att de kommer att fortsätta äta mindre kött, och av dem är det hela två tredjedelar (67 procent, jämfört med 58 procent föregående år) som har klimat och miljö som huvudsakligt skäl till det. Hälsoskäl minskar samtidigt från 27 till 18 procent, medan etiska-/djurrättsskäl ökar från 8 till 12 procent.
Förändringarna av matvanor och attityder är tydliga i alla grupper, men det finns också skillnader mellan kön och åldersgrupper. Generellt äter kvinnor och unga mer vegetariskt än män och äldre, och det är också kvinnor och unga som i störst utsträckning säger att de kommer att fortsätta ställa om till mer vegetarisk mat också framöver. Medan klimat- och miljöskäl är den klart viktigaste drivkraften för samtliga grupper är etiska/djurrättsskäl något viktigare för unga och kvinnor, medan hälsoskäl är viktigare bland män och ju äldre man blir.
På frågan om vad som skulle locka konsumenterna att handla mer vegetariskt när de är i butiken är det främst lägre pris (36 procent), godare produkter (33 procent) och inspiration/recept i butiken (31 procent) som skulle bidra till det. Den största ökningen noteras dock bland de som vill se en tydligare ursprungsmärkning av vegetariska produkter, en grupp som ökat från 13 till 22 procent på bara ett år.
Vegetariskt driver både försäljning och produktutveckling
Förändringarna av matvanor syns också i försäljnings- och sortimentsutvecklingen. Nyhetsflödet inom vegetariskt fortsätter vara stort, sortimentet både breddas och fördjupas och vegetariska och veganska produkter blir också allt vanligare inom andra produktkategorier och -grupper. Allt fler leverantörer är aktiva inom produktutveckling av vegetariskt.
Även försäljningen av vegetariska och veganska produkter fortsätter att öka. Under de senaste fem åren har försäljningen av fryst vegetariskt ökat med omkring 10-15 procent årligen, och för kylt vegetariskt har ökningen varit ännu högre, omkring 20-40 procent årligen. Samtidigt som en viss avmattning i tillväxtsiffrorna kan skönjas för 2021 har vegetariska och veganska produkter under senare tid i allt större utsträckning ”flyttat ut” i och blivit en viktig del i andra produktkategorier och -grupper – från traditionella vegetariska komponenter som färs, korv och bullar – och ut till exempelvis måltidslösningar, pizzor och färdigrätter. I själva verket är därmed ökningen av andelen vegetariska och veganska produkter därmed större än siffrorna antyder.
– Inom vegosegmentet finns ett stort konsumentintresse både för prisvärda basprodukter och nya produkter som ligger i framkant av utvecklingen. Här ser vi inte minst ett ökat intresse för vegoprodukter gjorda på svenska råvaror, vilket är något vi lägger stor vikt vid i vårt eget produktutvecklingsarbete, och som också avspeglar sig i de produktnyheter vi släppt under 2021 och kommer att släppa under 2022, bland annat med produkter som är gjorda på svensk gulärta, vete och åkerböna, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror på Axfoods inköps-, sortiments- och logistikbolag Dagab.
Under 2021 har ett 20-tal nya Garant- och Eldoradoprodukter lanserats inom det kylda och djupfrysta sortimentet, där Garant ska ligga i framkant av produkt- och sortimentsutvecklingen medan Eldorado står för prisvärda basvaror. Bland Garants nyheter 2021 finns exempelvis svenskmärkt falafel på svenskodlad gulärta och svenskmärkt vegokebab gjord på vete och åkerböna, samt en uppgradering av Garants Juicy Vegan Burger, som även kompletterats med Juicy Vegan Sausage, medan Eldorado exempelvis lanserat vegansk schnitzel och vegansk korv.
Det är sjätte året i rad som Kantar Sifo, på uppdrag av Axfood, genomfört Vegobarometern för att undersöka konsumenternas beteenden och attityder kring vegetarisk mat. Undersökningen genomfördes i Kantar-Sifos löpande webbomnibuss under perioden 2–4 november 2021. Panelen är slumpmässigt rekryterad. Antalet svarande var 1 135 och deltagarfrekvens i kantar Sifos webbomnibuss är cirka 50 procent.
* Fryst och kyld vegetarisk mat (som alternativ till kött- och charkprodukter)
Sammanfattning av resultatet från Vegobarometern 2021: Vegetariskt/animaliskt:
Drivkrafter:
|
För mer information om undersökningen, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se
Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar ́n. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross, och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen drygt 12 000 medarbetare och en omsättning om mer än 54 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.
Marknadsnyheter
Aixia tar ny order med befintlig kund, värde 25 MSEK
Mölndal 2024-03-29
Aixia tar en ny order med befintlig kund som är verksam inom mjukvarubranschen med inriktning mot AI och Automotive. Kunden investerar i ny lagring, arkivering och nätverk. Affären bygger på innovativ teknologi från IBM och Arista Networks.
Leverans kommer att ske under Q2.
Vi tackar för fortsatt förtroende. Vi konstaterar att vi fortsätter att stärka vår position inom AI säger Mattias Bergkvist, VD för Aixia.
Denna information är sådan information som Aixia Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29
FÖR MER INFORMATION /
Kontakta företaget:
Mattias Bergkvist, VD
Telefon: 031-762 02 40
Aixia Group AB (publ)
Taljegårdsgatan 11
431 53 Mölndal
Marknadsnyheter
Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) lanserar Go Fight Fantastic! och Distant Bloom
Umeå, 29 mars 2024
Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”), en modern spelkoncern som i dagarna har lanserat två efterlängtade speltitlar – Go Fight Fantastic! och Distant Bloom på den globala marknaden.
Lanseringarna utgör viktiga milstolpar för koncernen i vår strävan efter att leverera högkvalitativa produkter på den globala spel- och underhållningsmarknaden. Vi ser med tillförsikt framemot att fortsätta arbetet med att synliggöra och utveckla våra produkter samt leverera exceptionella spelupplevelser av hög kvalitet till vår målgrupp.
Kort om Distant Bloom
Distant Bloom erbjuder ett fridfullt äventyr på en främmande planet, fokuserat på att återuppbygga dess naturliga miljö och etablera en blomstrande gemenskap med dina kamrater. Spelet tar med dig på en resa genom olika biomer där du kan hantera resurser, plantera frön, samla material och bevittna naturens blomstring framför dina ögon, allt utan press eller strid.
Du kommer att ha möjlighet att fördjupa dig i avslappnande ljud och visuella upplevelser, vilket gör att du kan lösa mysteriet kring vad exakt som hände där innan din besättning anlände och ledde till planetens undergång.
Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=oULQk3lcod8
Steam: https://store.steampowered.com/app/1450250/Distant_Bloom/
Kort om Go Fight Fantastic!
Go Fight Fantastic! är ett snabbt, handritat arkadstil hack-and-slash-spel som du eller dina vänner kan spela i en vacker, färgglad och livlig värld fylld med action från början till slut. Spelet erbjuder två spellägen: Story Mode, där du kommer att resa genom 6 unika biomer och Horde Mode, där du kan testa dina färdigheter mot oändliga vågor av fiender.
Se trailer: https://www.youtube.com/watch?v=vih4UJo4p3g
Steam: https://store.steampowered.com/app/1183530/Go_Fight_Fantastic/
För mer information, vänligen kontakta:
www.kindabrave.com
Följ gärna oss på Linkedin:
https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/
Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ)
Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar.
Marknadsnyheter
Månadsrapport mars, 03-2024
De första vårtecknen har vi fått se under månaden som gått – eller rättare sagt, publicering av årsredovisning och kallelse till årsstämman. Årsredovisningen hittar du på vår hemsida under finansiella rapporter, och kallelse till årsstämma hittar du i pressmeddelande 04.
Bofaktabladen för kv. Hercules finns ute på hemsidan för den som är nyfiken att se hur lägenheterna kommer att se ut i det norra husets 40 olika lägenheter. i dagsläget kan du se dem i två olika filer, en fil för varje uppgång. Framgent kommer varje lägenhet publiceras för sig.
K21 rapporterar att arbeten pågår med källarväggar för det södra huset. Arbeten med stommen och utfackningsväggarna för det norra huset fortsätter fram till augusti. Vid sidan av detta sker arbeten med dagvattenmagasin och rörkulvert, samt återfyllnad av mark mot källarväggarna.
Uthyrningen av det norra huset har vi startat och det är vår Sofia som är ansvarig för projektet. Lägenheterna tilldelas genom vår bostadskö, som man också hittar mer info om på vår hemsida.
Handläggningen för ansökan om ändrad detaljplan för fastigheten fortsätter och SBF har varit ute på plats och fått sig en uppfattning om fastigheten. Vi försöker ha tålamod när vi väntar på alla förberedelser och steg i processen som alltid sker i liknande ärende hos kommunen.
Ett annat varmt välkommet ”vårtecken” är det senaste uttalandet från Riksbanken att inflationen är på väg att stabiliseras och om inflationsutsikterna fortsätter att vara gynnsamma kan styrräntan troligen sänkas i maj eller juni. Vi ser fram emot att se hur de utlovade räntesänkningarna påverkar de lån vi omförhandlar framöver.
Torslanda-Öckerötidningen rapporter att den konkreta byggstarten för batterifabriken togs i mitten av mars, anläggningsarbetet startade dock i höstas. Totala ytan för batterifabriken kommer uppgå till 175 000 m2 och beräknas innebära investeringar om ca 23 miljarder kronor. När fabriken är klar kommer den ha en kapacitet att bygga ca 250 000 bilar om året, eller med andra ord en kapacitet 20 gigawattimmar. Möjlighet kommer finnas att utöka till 50 gigawattimmar om året. Enligt VD för Västsvenska handelskammaren innebär utlovandet av 3 000 nya jobb till fabriken i förlängningen upp till 3 eller 4 gånger så många arbetstillfällen. Detta bör betyda att efterfrågan på bostäder, både permanenta hyresrätter och tillfälliga boendeformer som finns i vårt lägenhetshotell, kommer att öka i Torslanda och kringliggande områden.
Snart är vi klara med anställningsprocessen och kan välkomna en ny biträdande förvaltare till vårt team. Det stora antalet ansökningar vi haft vittnar om att det kan vara svårt att få arbete i dagens konjunkturläge för de som läser med inriktning mot fastigheter och förvaltning. För vår del har detta inte varit en nackdel utan snarare tvärtom, då vi haft förmånen att få se många kvalitativa CV och träffa flera väldigt goda kandidater. Jag är säker på att den person som vi till sist kommer överens med om anställning kommer kunna bidra med mycket gott till företaget.
Glad påsk!
På återhörande.
Emilie Loft
VD
Emilie Loft
0709 76 89 03
emilie@amhult2.se
Amhult 2 AB är ett fastighetsbolag som prospekterar 44 000 m2 mark i Amhult, Torslanda, för att bygga ett nytt modernt köpcenter samt boendeområde i blandad stadsbebyggelse. En av idéerna är att området skall förena stadens och landets fördelar. Amhult 2 är noterat på Spotlight Stock Market sedan den 16 maj 2005 under kortnamnet AMH2 B och handlas via banker och fondkommissionärer.
DOTTERBOLAG
Terrester AB
Postflyget 7
423 37 Torslanda
Telefon: 031-92 38 35
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients